صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

فیلم‌سازان حاضر در شصت‌و‌نهمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان (مهر‌و‌شید) که این روزها در پردیس سینمایی ملل مشهد در حال برگزاری است، از اهمیت و نقش جشنواره‌های فیلم کوتاه در رشد و معرفی هنرمندان جوان می‌گویند.

به گزارش شهرآرانیوز، روز شنبه (۱۷ شهریور ۱۴۰۳)، شصت‌ونهمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان (مهروشید) در پردیس سینمایی ملل مشهد فعالیت خود را آغاز کرد.

۱۲۰ سینماگر جوان از ۱۰ استان مختلف در این جشنواره حضور پیدا کردند. در میان سانس فیلم‌ها، هنرمندان دورهمی‌های فرهنگی را شکل داده بودند و فیلم‌های حاضر در جشنواره را نقد و تحلیل می‌کردند.

در بخش دیگر این جشنواره، نمایشگاه عکسی برپا بود و پشت اثر هر عکاس داستانی از زندگی فردی نهفته بود. میزبان این جشنواره اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن سینمای جوان خراسان رضوی است.

در گفت‌وگو با فیلم‌سازانی که اکثرشان جوان و کاراولی هستند، از آن‌ها درباره اهمیت برگزاری این جشنواره و فیلم‌هایشان سؤال کرده‌ایم.

احسان صبوری، فیلم‌ساز:

میزبانی مشهد نقطه عطفی برای سینمای فیلم کوتاه در این شهر است

در حال حاضر ما در شصت‌ونهمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان قرار داریم. در این دوره با مستند «آخرین خداحافظی» شرکت کردم. این فیلم اولین مستند من است که سال گذشته در هفدهمین جشنواره سینما حقیقت شرکت کردم که بعد از آن جشنواره جایزه ملی دریافت کرد و در جشنواره منطقه‌‎ای سینمای جوان قرار است اکران شود.

این مستند روایت «مادر شهید صفرعلی علیزاده» و ماه‌های آخر زندگی این شهید است.

به نظر من اتفاق خوبی است که مشهد میزبانی این جشنواره را بر عهده گرفته است که امیدوارم در سال‌های آینده این میزبانی‌ها ادامه‌ داشته باشند و هر سال به کیفیت آن‌ها افزوده شود.

قطعاً در سال‌های اول کمبود و ضعف‌هایی وجود دارد، اما امیدوارم آن‌ها شناسایی و جبران شود. میزبانی مشهد نقطه عطفی برای سینمای کوتاه در این شهر است تا از رکورد خارج شود و به روز‌های اوج خود بازگردد.

محمد برزویی، فیلم‌ساز:

انجمن سینمای جوان باعث رشد من در این عرصه شده است

از سال ۱۳۹۳ عضو انجمن سینمای جوان بودم و حدود ده سال است که در حوزه فیلم کوتاه فعالیت می‌کنم. انجمن سینمای جوان باعث رشد من در این عرصه شده است.

تاکنون ۷ فیلم کوتاه ساختم که امسال افتخار داشتم در جشنواره «مهروشید» حضور داشته باشم. فیلم کوتاه من «لایف‌استایل» نام دارد که ۱۷ دقیقه است و به آسیب‌های فضای مجازی و هوش مصنوعی پرداخته که امیدوارم مورد توجه قرار بگیرد. من فیلم‌های جشنواره امسال را دوست داشتم، اما چند مشکل فنی مانند ضعیف‌بودن صدا سالن وجود داشت که متاسفانه ما چند فیلم را از دست دادیم.

رامین نجف‌زاده، فیلم‌ساز:

امیدوارم در این جشنواره شاهد فیلم‌های خوب و در سطح بالا باشیم

من از فارغ‌التحصیلان انجمن سینمای جوان هستم. اسم فیلم من در این جشنواره «آناهیتا» است. ژانر ملودرام و به‌روزی دارد که بر اثر عشق کودک به مادرش اتفاقات تلخی رخ می‌دهد.

پایان‌بندی فیلم به سمت حفاظت از منابع طبیعی و محیط‌زیست می‌رود. برای برگزاری این جشنواره، انجمن سینمای جوان خراسان رضوی زحمت زیادی کشید که امیدوارم اتفاقات خوبی رقم بخورد و شاهد فیلم‌های خوب و در سطح بالا باشیم.

مصطفی شعبان، فیلم‌ساز:

جشنواره‌های استانی، محافل بسیار خوبی برای دیده‌شدن آثار هستند

فیلم ۲۲ دقیقه‌ای من «وین» نام دارد که اولین حضورش در جشنواره است. بسیار خوشحالم که فیلم کوتاه من در بین آثار فیلم‌سازان سایر استان‌ها اکران می‌شود. به نظر من فیلم مقوله‌ای است که باید با مخاطبانش ارزیابی شود، اما متاسفانه این اتفاق برای فیلم‌های کوتاه نمی‌افتد؛ بنابراین جشنواره‌های استانی برای فیلم‌های کوتاه بسیار پراهمیت بوده و محافل بسیار خوبی برای دیده‌شدن آثار هستند. تاکنون استقبال خوبی از آثار صورت گرفتهاست که این موضوع باعث دلگرمی فیلم‌سازان می‌شود.

سیدمهدی حسینی، فیلم‌ساز:

برگزاری جشنواره‌ها در استان‌های مختلف، نشان از عدالت است

«رب زنبورعسل» کار کمدی است که به این جشنواره رسید. جشنواره منطقه‌ای و انجمن سینمای جوان برای قشر فیلم‌سازی که عاشق سینما هستند بستر بسیار خوبی را فراهم کرده تا بتوانند در حوزه سینما زندگی و فعالیت کنند. در سال‌های اخیر، انجمن سینمای جوان از هنرمندانی که با بضاعت کم، کار می‌کنند، حمایت کرده است. برگزاری جشنواره‌ها در استان‌های مختلف نشان از عدالت است و اینکه انجمن سینمای جوان به طیف فیلم‌ساز بومی کشور اهمیت می‌دهد. در جشنواره مهروشید، سطح فیلم‌ها بالاست و برخی فیلم‌ها چیزی کم از فیلم بلند ندارند.

مهدی برزگی، فیلم‌ساز:

جشنواره‌های منطقه‌ای باعث استعدادیابی سینماگران جوان می‌شوند

من با فیلم «حدود ۱۳ کیلوگرم» که در سال ۱۴۰۲ تولید شده به این جشنواره آمدم. سوژه این فیلم از دل جامعه برمی‌آید. فیلم حدود ۱۳ کیلوگرم درباره زنی است که به دلیل چاقی، زندگی خانوادگی‌اش دچار بحران شده و الان تصمیم دارد برای خروج از آن بحران، دست به عمل جراحی لاغری بزند. اما در مسیری که طی می‌کند متوجه می‌شود لاغری تنها موردی نیست که می‌تواند به بهبود روابط خانوادگی‌اش کمک کند و پذیرش این موضوع او را بیشتر به سمتی که جامعه می‌خواهد، سوق می‌دهد.

جشنواره‌های منطقه‌ای امید و انگیزه‌ای به سینماگران جوان می‌دهد. این جشنواره‌ها محافلی برای شناخت بیشتر سینماگران از خودشان است و در طی مسیر، رقابتی برای آن‌ها ایجاد می‌شود. مواردی که گفته شد باعث شناخت بیشتر فیلم‌ساز برای ادامه مسیر و فعالیت هنری‌اش می‌شود.

جشنواره‌های منطقه‌ای باعث استعدادیابی سینماگران جوان شده و این امید را به آن‌ها می‌دهد که در آینده می‌توانند خودشان را محک بزنند و با شناسایی راه درست بتوانند در این مسیر موفق شوند. فضای جشنواره امسال بسیار صمیمی و دوستانه است، اما با توجه به ظرفیت‌های مشهد می‌توانست امکانات بیشتر و بهتری برای این جشنواره لحاظ شود.

مهشاد ولی، فیلم‌ساز:

جشنواره‌های منطقه‌ای این امکان را به فیلم‌سازان جوان می‌دهند که بتوانند با هم‌صنفی‌های خود آشنا شوند

سومین فیلم من در این جشنواره حضور دارد. داستان این فیلم درباره مردی است که در آستانه به دنیا آمدن فرزندش بین دوراهی سختی قرار می‌گیرد که باید یک راه را انتخاب کند. من در جشنواره منطقه‌ای قبلی که در شیراز بود شرکت کرده بودم و به نظرم جشنواره‌های منطقه‌ای این امکان را به فیلم‌سازان جوان می‌دهند که بتوانند با هم‌صنفی‌های خود آشنا شوند. این جشنواره‌ها باعث ارتباط بین کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان و عوامل فیلم‌ها با یکدیگر می‌شوند که به نظرم این نوع ارتباط اتفاق مبارکی است و آینده روشنی دارد.

دانیال قاسمیان، فیلم‌ساز:

در طی سال‌های آینده، سینما در مسیری که باید، قرار می‌گیرد و ما شاهد شرایط بهتری خواهیم بود

من بسیار خوشحالم که امسال در این جشنواره حضور پیدا کردم. سطح آثار و برگزاری جشنواره نسبت به دوره‌های قبل بالا است. کلمه جوان بر روی انجمن سینمای جوان بوده و این کلمه نویدبخش این است که استعداد‌های نسل جدید دیده و به آن‌ها توجه شود. در طی سال‌های آینده، سینما در مسیری که باید، قرار می‌گیرد و ما شاهد شرایط بهتری خواهیم بود. انیمیشن «پایان‌زدگی» درباره کودکان قربانی جنگ است که از گذشته‌های دور ما شاهد این موضوع بودیم و احتمالاً پایانی هم ندارد؛ پس باید نسبت به جنگ‌ها اعتراض و از صلح صحبت کرد.

مجید کاظمی، فیلم‌ساز:

مسئله حائز اهمیت این است که فیلم، براساس دغدغه‌ها ساخته شود

من در دوازده‌سالگی با دیدن پشت‌صحنه بعضی فیلم‌ها به سینما علاقه‌مند شدم. انجمن سینمای جوان نقطه عطف زندگی من بوده و «آنارشی» اولین فیلم کوتاه من است که در این جشنواره نیز حضور دارد. حضور آنارشی در بازار جشنواره کن اولین اتفاق مهم بود. جشنواره‌های منطقه‌ای برای فیلم‌سازانی که از پایتخت دور هستند، می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد. فیلم‌سازان غیرتهرانی در این جشنواره‌ها شناخته می‌شوند. آنارشی درباره مادر مستقلی است که برای ثبت‌نام فرزندش در مدرسه دولتی با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شود و با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند. امروزه بعضی‌ها صرفاً برای حضور در یک جشنواره فیلم می‌سازند. مسئله حائز اهمیت این است که فیلم باید براساس دغدغه‌ها ساخته شود. فیلم‌ساختن به این شکل باارزش‌تر از حضور بی‌هدف است.

نسیم سهیلی، فیلم‌ساز:

برگزاری این جشنواره در مشهد اتفاق خوبی است، اما باید از پتانسیل‌های این کلان‌شهر استفاده بیشتری می‌شد

من با اثر «ایل‌بانو» در این جشنواره شرکت کردم. ایل‌بانو داستان زنی بوده که در منطقه محرومی از استان کهگیلویه‌وبویراحمد ساکن است. او سعی می‌کند زیست سالم و بهتری را برای زنان فراهم کند. برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای فرصت خوبی برای آشنایی فیلم‌سازان با یکدیگر است. انسجام در برگزاری این‌گونه جشنواره‌ها بسیار کمک‌کننده است. به سطح کیفی جشنواره انتقاداتی دارم. بعضی فیلم‌ها بسیار ضعیف بودند و حقشان نبود که وارد این جشنواره شوند. برگزاری این جشنواره در مشهد اتفاق خوبی است، اما در عین حال باید از پتانسیل‌های این کلان‌شهر استفاده بیشتری می‌شد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.