صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

در حالی که در دو روز ابتدایی هفته، بازار سهام در واکنش به خبر پرداخت وام میلیاردی به کارکنان سازمان بورس، فاز منفی به خود گرفته بود، در سومین روز هفته و در انتظار سکاندار جدید، به فاز مثبت بازگشت.

به گزارش شهرآرانیوز، شاخص اصلی تالار شیشه‌ای در پایان وقت معاملات امروز با رشد ۷۸۰۰ واحد (معادل ۰.۳۷ درصد) تا ارتفاع ۲ میلیون و ۹۵ هزار واحد صعود کرد. فولاد، شپنا، شبندر، حکشتی و خودرو در این رشد شاخص، بیشترین نقش را داشتند. 

شاخص کل هم‌وزن و شاخص فرابورس امروز نتایجی بهتر از شاخص کل را ثبت کردند. بر این اساس، شاخص هم‌وزن ۰.۷۱ درصد و شاخص فرابورس ۰.۴۸ درصد مثبت شدند. 

خبر مثبت دیگر در رابطه با شرایط امروز بازار ورود پول حقیقی به بازار سهام بود. در جریان معاملات امروز ۳۱۴ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار تزریق شد. 

ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم نیز امروز به ۳ هزار و ۵۲۹ میلیارد تومان رسید. حجم معاملات خرد نیز ۸.۲ میلیارد برگه سهم شد. 

در پی انتشار خبر پرداخت وام میلیاردی به کارکنان سازمان بورس، مجید عشقی رئیس این سازمان استعفا داد. روز گذشته نیز اعلام شد که رئیس جدید سه‌شنبه، ۲۰ شهریورماه، معرفی خواهد شد. حال، بازار انتظار انتصاب رئیس جدید را می‌کشد. 

برخی کارشناسان معتقدند که تغییر در ریاست سازمان بورس ممکن است به‌طور موقت موجی از خوش‌بینی را در بین فعالان بازار ایجاد کند، اما مشکلات اصلی بازار در جای دیگری نهفته است. 

به بیان دیگر، گمان برخی این است که با رفتن عشقی و آمدن فردی جدید، وضعیت بازار بهبود می‌یابد، اما مسائل اقتصادی کلان مانند ناترازی‌های انرژی و بانکی از یک‌سو و سیاست‌های مالی و پولی دولت از سوی دیگر، تأثیرات بسیار بیشتری بر بازار سرمایه دارند و رشد پایدار بازار در گرو حل این‌گونه مسائل است. 

از سوی دیگر اهمیت ریاست سازمان بورس در مقایسه با وزارت‌خانه‌هایی مانند اقتصاد، صمت و نفت کمتر است. اگر رئیس بانک‌مرکزی یا وزرای اقتصادی، سیاست‌های مثبتی را در پیش بگیرند، ممکن است بازار حتی بدون نقش مستقیم رئیس سازمان نیز رشد کند. در واقع نقش تصمیم‌گیری‌های کلان در سایر بخش‌های اقتصادی تاثیر بیشتری بر بازار دارد و این موضوع نیازمند توجه بیشتر است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.