صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رئیس پیشین سرویس اطلاعات عربستان امکان عادی‌سازی روابط میان کشورش و رژیم صهیونیستی را به اجرای راهکار تشکیل دو دولت منوط کرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در حالی که گزارش‌های زیادی درباره قریب‌الوقوع بودن عادی‌سازی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی وجود دارد، «ترکی الفیصل» رئیس پیشین سرویس اطلاعات عربستان، انجام این عادی‌سازی روابط را در درجه اول به فلسطینی‌ها مشروط کرد.

رسانه‌های عبری در پی مشارکت «ریما بنت بندر آل سعود» سفیر عربستان در آمریکا در اجلاس گفتگوی خاورمیانه- آمریکا (MEAD) در واشنگتن که در آن نماینده رژیم صهیونیستی هم حضور داشت، نسبت به عادی‌سازی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی خوش‌بین‌تر شدند تا جایی که خبرنگار سیاسی روزنامه یدیعوت آحارونوت این مشارکت سفیر عربستان را اینگونه تفسیر کرد که ریاض همچنان احتمال عادی‌سازی روابط را روی میز دارد.

اما الفیصل گفت، مادامی که کابینه رژیم صهیونیستی روی مخالفت با وجود کشور فلسطین پافشاری می‌کند، عادی‌سازی روابطی میان ریاض و تل‌آویو وجود ندارد. او تاکید کرد کشتار رژیم صهیونیستی تنها در غزه رخ نمی‌دهد بلکه کرانه باختری را هم شامل می‌شود.

الفیصل درباره نحوه تفکر عربستان درمورد فلسطین و مسأله آن در سایه تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی علیه غزه، تاکید کرد در کشورش هیچ محدودیتی برای حمایت از فلسطین وجود ندارد و در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی کاملا از فلسطینی‌ها حمایت می‌شود.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد عربستان برای تشکیل یک کشور فلسطینی، خواهان اجرای راه‌کار تشکیل دو دولت است و عدم اجرای این راه‌کار را وجود «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی می‌داند. الفیصل در این باره گفت در حال حاضر مطلوب این است که صادرات سلاح به رژیم صهیونیستی متوقف شود و این اقدام نتانیاهو و نخست وزیر پس از او را مجبور خواهد کرد این راهکار را اجرا کند.

همچنین الفیصل اعتقاد ندارد که عملیات طوفان الاقصی مقاومت فلسطین منجر به تعطیلی عادی‌سازی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی شده است.

در حالی که به نظر می‌رسد عربستان در جنگ غزه از جایگاه خود در منطقه برای مداخله یا وساطت استفاده نکرده است، اما رئیس پیشین سرویس اطلاعات عربستان معتقد است آمریکا ابزار‌های فشار عظیمی بر رژیم صهیونیستی دارد، اما نمی‌خواهد از آنها استفاده کند.

او گفت: عربستان با ایالات متحده درباره روابط بر پایه‌های قوی‌تر صحبت می‌کند و واشنگتن از ما می‌خواهد که (با اسرائیل) صلح کنیم. پاسخ عربستان هم این است که اگر کشور فلسطینی وجود داشته باشد می‌توانیم درباره عادی‌سازی روابط (با اسرائیل) صحبت کنیم.

الفیصل این اظهارات را در جریان شرکت در همایشی در اندیشکده مؤسسه سلطنتی روابط بین‌المللی (چتم هاوس) لندن مطرح کرد.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.