صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

آنتونی بلینکن در اوج تنش منطقه‌ای به مصر می‌رود

  • کد خبر: ۲۵۱۰۴۹
  • ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵
در بحبوحه تشدید تنش در منطقه به‌ویژه در غزه و کرانه باختری منابع خبری گزارش دادند پیش‌بینی می‌شود وزیر خارجه آمریکا به زودی با هدف آغاز مذاکرات پیرامون معامله تبادل اسرا و توقف جنگ در غزه به منطقه سفر کند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ منابع خبری افزودند پیش‌بینی می‌شود «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا سفر قریب‌الوقوعی به مصر داشته باشد.

طبق گزارش وبگاه خبری العربی الجدید، قرار است بلینکن با «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهور مصر به منظور ارائه پیشنهاد‌های جدید درخصوص ازسرگیری مذاکرات دیدار و رایزنی کند.

بلینکن و السیسی طی دیدار با یکدیگر همچنین درخصوص پیشنهاد‌های مربوط به پر کردن شکاف‌ها میان رژیم صهیونیستی و مصر در رابطه با ۲ موضوع محور فیلادلفیا و گذرگاه رفح گفتگو خواهند کرد.

منابع خبری همچنین گفتند بلینکن تضمین‌های آمریکا برای اجرای تمامی مراحل توافق آتش‌بس و معامله تبادل اسرا را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.

پس از عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر، مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی ادعا کردند که یکی از مسیر‌های انتقال سلاح به غزه، تونل‌های زیرزمینی محور فیلادلفیا در جنوب غربی غزه است. بر همین اساس تل‌آویو با اعزام هیئتی امنیتی به قاهره خواستار استقرار نیرو‌های خود در این منطقه و نصب دوربین‌ها و حسگر‌های نظارتی شد. با وجود تاکید کابینه راستگرای نتانیاهو بر تحقق این خواسته، اما دولت مصر تمایلی به اجرای این خواسته ندارد.

«ویلیام برنز» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) پیشتر شخصاً با نمایندگان رژیم صهیونیستی، قطر و مصر گفتگو‌هایی انجام داد تا جزئیات توافق پیشنهادی را تغییر داده و نیاز‌های طرفین را برآورده کند. همچنین گفته می‌شود وزیر امور خارجه آمریکا نیز در تهیه توافق پیشنهادی برای آتش‌بس مشارکت زیادی دارد.

مقاومت فلسطین به رهبری جنبش حماس، هفتم اکتبر (۱۵ مهر) عملیات منحصر بفردی را با حمله به شهرک‌های صهیونیست‌نشین منطقه «غلاف غزه» انجام داد و ده‌ها صهیونیست را به اسارت گرفت.

شماری از این اسرا از طریق توافق و شماری دیگر در اقدامی انسان‌دوستانه از سوی جنبش حماس آزاد شدند. تعدادی از آنها نیز به دلیل حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی جانشان را از دست دادند. خانواده‌های اسرای صهیونیست در نوار غزه و حامیان آنها کابینه رژیم صهیونیستی را مقصر ماندن فرزندان خود در اسارت می‌دانند.

جنبش حماس و رژیم صهیونیستی طی چند ماه اخیر مذاکرات غیر مستقیمی را با میانجیگری آمریکا، قطر و مصر در دوحه و قاهره برگزار کردند، اما این تلاش‌ها به دلیل مانع تراشی‌های نتانیاهو و نبود اراده سیاسی کافی در کاخ سفید برای تحت فشار قراردادن رژیم صهیونیستی به سرانجام نرسید.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.