صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید سازمان بورس آغاز شد.

به گزارش شهرآرانیوز، عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد در آیین تکریم و معارفه روسای سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن تقدیر از مجید عشقی رئیس سابق سازمان بورس، حکم حجت‌الله صیدی را به عنوان چهاردهمین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تقدیم کرد.

او در این مراسم گفت: رئیس سازمان بورس باید کت دربیاورد و از وزیر اقتصاد مطالبه کند. یعنی خودش باید پای کار باشد و وارد عمل شود.

وی ادامه داد: امروز آمار‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که توفیق ما در این راستا خیلی مطلوب نیست و حتی بعید است به رشد چهار درصدی در پایان سال برسیم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی اظهار کرد: بخش مهمی از تولید به بازار‌های مالی باز می‌گردد. کشور‌های مهم اقتصادی در دنیا به خاطر قدرت مالی بالا، توان تولید و رشد اقتصادی دارند، اما امروز ما درگیر هماهنگی‌های دولتی هستیم که این موضوع به حکمرانی غلط اقتصادی ما باز می‌گردد.

همتی در ادامه اظهار کرد: خوشبختانه با قانون جدید تامین مالی تولید و زیرساخت که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است هماهنگی نهاد‌های اقتصادی به صورت مطلوبی پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: امروز ما به صورت جدی با کمبود سرمایه در بازار سرمایه روبرو هستیم و اگر قرار باشد اهتمام به بورس بازگردد باید عملکرد سازمان بورس مطلوب باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: سازمان بورس سه وظیفه مهم دارد که یکی افشای کد‌ها است دوم این‌که سازمان بورس باید با فعالین بازار جلسات متعدد برگزار کند و وظیفه سوم به برخورد با فساد و شفاف سازی باز می‌گردد. امروز بسیاری از صاحبنظران و فعالین بازار سرمایه از عملیات‌های موجود در این بازار گلایه می‌کنند.

وی در رابطه با مشکلات تولید تصریح کرد: ما به چه جایگاهی در اهداف چشم‌انداز ۱۴۰۴ رسیده‌ایم. معنا ندارد وقتی که کمبود برق داریم تولید را متوقف کنیم. امروز دغدغه مدیران این است که آیا قطع برق خانه‌ها بهتر است یا قطع برق صنایع تولیدی و اینگونه است که امروز ۵۰ درصد از حاشیه سود شرکت‌ها کاهش یافته است.

همتی اضافه کرد: امیدوارم آقای صیدی در جایگاه خود محکم باشد و اجازه ندهد که تصمیمات تحمیلی بر بازار بورس اثر گذاشته و به اقتصاد لطمه بزند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: امروز مشکلات اقتصادی کشور بسیار زیاد است و ما نیز با علم به این مشکلات وظایف را برعهده گرفته‌ایم. سازمان بورس نیز باید به مرکز اعتبار کشور تبدیل شود.

وی گفت: متاسفانه امروز تمام بار مالی تامین سرمایه بر دوش سیستم بانکی ناتراز است و متاسفانه با افزایش نرخ بهره در شبکه بانکی خروج سرمایه از بازار سرمایه بیشتر شده و حتی به ناترازی بانک‌ها نیز دامن زده است.

همتی اضافه کرد: در حالی که مهم‌ترین محل برای تامین مالی مولد بازار سرمایه است اما امروز 50 میلیون سهامدار داریم که متاسفانه فعالین این بازار بسیار کمتر از سهامداران این بازار است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پایان به رئیس جدید سازمان بورس اشاره کرد و گفت: امیدوارم آقای صیدی در این مسئولیت جدید خود موفق باشد.

همچنین صیدی رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم معارفه خودش گفت: به این دلیل با افتخار قبول کردم به بازار بورس بیایم چون اولا بنده در بازار سرمایه بزرگ شدم و آشنا هستم؛ دوما می‌دانستم ظرفیت‌های بازار بورس ظرفیت عظیمی است.

 

مجید عشقی رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار هم  امروز در مراسم معارفه مدیر عامل جدید سازمان بورس با ارائه گزارشی از عملکرد ۳ ساله خود گفت: اتفاقاتی که در این مدت رخ داد و کاهش حاشیه سود شرکت‌ها به نصف منجر شد، بر روند بازار سرمایه مؤثر بود.

وی ادامه داد: معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری با هدف توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از ۲۵ درصد به بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته است. در این مدت بیش از ۳۰۰ مجوز جدید نهاد مالی با هدف انحصارشکنی و افزایش رقابت صادر شد و تعداد نهادهای مالی بورسی از ۷۰۰ نهاد به بیش از هزار نهاد رسید. در ۳ سال گذشته توزیع سود نقدی بین سهامداران ساماندهی شد.

با سود ۳۵ درصدی بانک‌ها، سرمایه‌گذاری در هیچ جای دیگری توجیهی ندارد

رئیس سابق سازمان بورس تصریح کرد: در این ۳ سال دستورالعمل حاکمیت شرکتی اصلاح شد اما هنوز راهی طولانی تا اعمال کامل این مقررات در پیش داریم. فقط اصلاح بند س قانون بودجه بیش از ۶ ماه وقت و انرژی مدیریت سازمان بورس را مصروف خود کرد و سهم بازار سرمایه از تأمین مالی به ۳۰ درصد افزایش یافته است. ساختار سهام عدالت به کلاف سردرگمی تبدیل شده است. اما با این حال تلاش کردیم مجامع سرمایه‌گذاری استانی برگزار و سهام عدالت آزاد شود.

وی گفت: نرخ گاز ۱۱ و نرخ برق بیش از ۲۰ درصد در این ۳ سال افزایش یافت. نرخ بهره هم به بیش از ۳۰ درصد رسید که با این نرخ هیچ سرمایه‌گذاری توجیه ندارد. نکته بعدی شکست هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی بود که اثرات همه آن‌ها در عرض چند ثانیه بر بورس به شکل چند برابری مشاهده می‌شد.

به گفته عشقی، افزایش فاصله نرخ ارز در سامانه نیما با بازار آزاد هم موجب شد عملاً شرکت‌های بورسی به واردکننده‌ها یارانه بپردازند. اتفاقات سیاسی رخ داده در ۳ سال گذشته موجب شد ریسک سیستماتیک بورس به شدت افزایش یابد.

وی همچنین از وزیر اقتصاد به خاطر انتخاب صیدی تقدیر کرد و برای رئیس جدید سازمان بورس در بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه تقدیر و سپاسگزاری کرد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.