به گزارش شهرآرانیوز؛ تا سوم مهرماه، مرکز همایش و نمایشگاههای آستان قدس رضوی در بابالجواد حرم مطهر رضوی هر روز از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب میزبان یکی از بزرگترین رویدادهای نمایشگاهی سال است؛ دومین نمایشگاه جامع نوشتافزار ایرانی که دیگر با عنوان اصلی خود، یعنی «ایراننوشت» برای بسیاری از مردم شناخته شده و پیشبینی شده است از ۱۵ شهریور تا آخرین روز برگزاری، پذیرای بیش از ۲۶۰ هزار بازدیدکننده باشد.
در رویداد امسال بیش از دویست نام تجاری فعال در حوزه تولید ملزومات تحصیل دانشآموزان در هفت بخش کیف، جامدادی، نوشتافزار، اسباببازی، دفتر، لوازم مهد و مدرسه، جدیدترین محصولات خود را در معرض بازدید و خرید عموم مردم قرار میدهند و بر همین اساس به بهانه آغاز سال تحصیلی جدید، سری به دومین نمایشگاه جامع نوشتافزار ایرانی در مشهد زدهایم تا از کموکیف آن بیشتر بگوییم.
مختصر و مفید، کلیت برگزاری نمایشگاه از جهات گوناگون یک اتفاق بزرگ برای تولیدکنندگان ایرانی محسوب میشود؛ چه از این نظر که میتوانند بدون مزاحمت نمونههای مشابه خارجی در بازار آزاد، توجه خانوادهها را به جدیدترین تولیدات خود جلب کنند و چه ازاین حیث که صفر تا صد نیاز فرزندان محصل در هر خانواده را در معرض فروش قرار دهند.
سیدجعفر رضوی، مدیر فروش یکی از نامهای تجاری سرشناس نوشت افزار، با اشاره به مزیتهای مختلف این نمایشگاه تأکید میکند که گستردگی برگزاری این رویداد چه از نظر تعداد غرفهها و چه اقلام ارائه شده به حدی است که بسیاری از خانوادهها فقط به قصد خرید یک یا دو نوع محصول خاص مثلا دفتر و خودکار به نمایشگاه میآیند، اما کیفیت محصولات و قیمت تمام شده در غرفههای مربوط به کیف، جامدادی و لوازم جانبی کاری میکند که از آنجا هم خرید کنند.
وی میگوید: زیاد پیش میآید که ما این را به چشم خودمان میبینیم؛ یعنی مثلا خانوادهای با دو فرزند محصل مراجعه میکنند، درحالی که از قبل فقط قصد خرید نوشت افزار همچون مداد و خودکار و مدادرنگی داشته اند، اما وقتی از نمایشگاه خارج میشوند، میبینیم که کیف، جامدادی، انواع دفترهای خط دار و نقاشی و حتی لوازم جانبی مدرسه همچون ظرف چاشت، لیوان و اقلام مشابه خریداری کرده اند. این نشان از تنوع محصولات دارد و به نظرم از این بابت، رضایت مخاطب حتی بیشتر از سطح انتظارش تأمین شده است.
همچون موضوع تنوع محصولات، روایت مشابهی هم درباره کیفیت اقلام در نمایشگاه امسال دارد. سال گذشته، گلایههای مختلفی در این باره وجود داشت و خانوادهها به شکلی چشمگیر از ضعف کیفیت در نوشت افزار ایرانی نسبت به نمونههای خارجی میگفتند. با این حال، به نظر میرسد در دومین رویداد نمایشگاهی نوشت افزار، این مشکل به خوبی موردتوجه قرار گرفته است.
محسن رضازاده پدر یک خانواده پنج نفره که با سه فرزند دانش آموز خود به این نمایشگاه آمده، دراین باره بیان میکند: یک مشکل مرسوم در نوشت افزار ایرانی آن است که، چون میخواهند مزیت رقابتی نسبت به نمونههای خارجی ایجاد کنند، همیشه قیمت نهایی را هدف میگیرند و سعی میکنند از کیفیت محصول بکاهند تا فقط نوشت افزار ایرانی ارزانتر از انواع خارجی باشد.
ببینید من نمیگویم قیمت مهم نیست، این ملاحظاتی که در تولید دارند، خیلی برای خانوادههای کم بضاعت میتواند کمک کننده باشد، اما واقعیت این است که همه بازدیدکنندهها هم بی بضاعت نیستند و برای خیلیها مهم است که به موازات قیمت منصفانه، دفتر و خودکار فرزندشان کیفیت مطلوبی هم داشته باشد.
به گفته وی، صرف نظر از بازار خودکار که در آن همیشه نمونههای ایرانی از نسخههای مشابه خارجی بهتر هستند، ضعف بزرگی در بازار مداد، مدادرنگی، انواع ماژیک و به ویژه دفتر وجود دارد.
این پدر مشهدی میافزاید: متأسفانه میتوان این را به عنوان یک قاعده فراگیر مطرح کنم؛ دیگر همه خانوادهها میدانند اگر مداد و مدادرنگی دست بچه هایشان خارجی باشد، بیشتر عمر میکند، اما اگر ایرانی بخرند، همین که یک بار این مداد به زمین بیفتد، مغز آن از چند نقطه میشکند، دوباره نیاز به تراشیدن دارد و مداد خیلی زود تمام میشود.
درباره انواع دفترها هم همین طور است و خیلی از انواع موجود، همین که دوبار نوشته را پاک کنید، برگه نازک و پاره میشود. به همین دلیل است که میگویم به موازات قیمت، کیفیت هم مهم است، زیرا امروزه بسیاری از خانوادهها ترجیح میدهند از ابتدا هزینه یک جعبه مدادرنگی خارجی را بپردازند تا اینکه چند نوبت مجبور به خرید مداد ایرانی شوند و از این نظر، این نمایشگاهها را باید فرصتی برای تغییر چنین افکار و باورهایی دانست.
برای خیلی از خانوادهها این یک موضوع واقعا مهم است که طرح دفترها، جامدادی ها، کیفها و نوشت افزار فرزندانشان منقوش به تصویر یک مفهوم فرهنگی بیگانه نباشد؛ موضوعی که متأسفانه امروزه در بازار نوشت افزار به یک امر طبیعی تبدیل شده و فرزندان ایران، هر روز با کیف و دفتری به مدرسه میروند که از خوانندگان یک گروه موسیقی اهل کُره جنوبی تا ابرقهرمان آمریکایی فیلمهای هالیوودی، تصاویر بیگانه و حتی جملات خلاف عُرف و اخلاقی بر آنها نقش بسته است. از این نظر، دومین نمایشگاه ایران نوشت در مشهد را میتوان فرصتی کم نظیر برای ترویج مفاهیم فرهنگی ملی دانست، زیرا تقریبا به طور کامل، همه اقلام ارائه شده مزین به تصاویری از شهدای دفاع مقدس، دانشمندان هستهای و مفاخر و قهرمانان ملی است.
با این حال، بنا به تأکید بسیاری از خانوادههای بازدیدکننده که با آنها گفتگو کردیم، مکلف هستیم تا از چالشها نیز بگوییم. حقیقت این است که دومین نمایشگاه عرضه نوشت افزار ایرانی در مشهد با وجود همه پیشرفتها نسبت به سال گذشته، همچنان از مشکل نبود مزیت رقابتی از نظر قیمت رنج میبرد.
کافی است با آگاهی از قیمتهای بازار آزاد، سری به این رویداد بزنید و از برخی غرفهها بازدید کنید تا به چشم ببینید که هنوز در بسیاری از اقلام همچون انواع مداد و مدادرنگی، دفتر و اقلام طراحی همچون ماژیک، کیفیت محصول ایرانی به قدری نازل است که شاید در ابتدا به نظر ارزانتر باشد، اما اگر به دنبال صرفه اقتصادی باشید، ناچار هستید در انتها باز هم به سراغ نمونه خارجی بروید.
سپنتا نجفی، مدیر دفتر یک نام تجاری سرشناس در حوزه تولید انواع دفتر، در پاسخ به این موضوع میگوید: بله این یک واقعیت است، اما باید درک کرد که در هر حال، تولیدکننده براساس موجودی انبارش تولید میکند. وقتی حدود سه ماه از سال، هر نوع تولیدات کارخانجات کاغذ به کتابهای درسی اختصاص پیدا میکند و وقتی برای پالایشگاهها شیرینتر است که به جای ریال حاصل از درخواستهای خرید ما، محصولشان را صادر کنند و دلار به جیب بزنند، بدیهی است دفتر ایرانی از نظر کیفیت، اما و اگرهایی پیدا کند یا در بازار گرانتر عرضه شود. پیشنهاد ما روشن است. کاری ندارد! آقایان مسئول فقط مدیریت کنند کاغذ، مقوا، مصنوعات سلولزی و البته پلاستیک در بازار نایاب نشود. مگر تولیدکننده بدش میآید محصول ارزانش، اما پرفروشتر باشد؟
در تشریح راهکارهای اصلاح قیمت در برخی اقلام نوشت افزار ایرانی، محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با شهرآرا بیان میکند: نخستین رویکرد ما در حوزه نوشت افزار این است که خودکفایی کامل از محصولات خارجی در بازار داخلی به وجود بیاید.
به همین دلیل، حمایت در وهله اول متمرکز بر آن دسته از تولیدکنندگانی است که بازار را از واردات هر محصولی بی نیاز کنند و با همین مبنا نیز از سال گذشته تاکنون، تولید نوشت افزار ایرانی با ۳۶ درصد رشد به سالیانه ۵۴۱ میلیون عدد در انواع محصولات همچون نوشت افزار، دفتر و ملزومات جانبی همچون مدادتراش و پاک کن رسیده است.
وی میافزاید: هم اکنون در گام دوم متمرکز بر ایجاد مزیت رقابتی مطلق به نفع محصولات ایرانی هستیم. یک بخش مهم از این موضوع به تأمین مواد اولیه موردنیاز تولیدکنندگان ایرانی با تخفیفهای ویژه بازمی گردد که در این حوزه، امسال علاوه بر آماده سازی مصنوعات چوبی برای مداد و دفتر، در حوزه مصنوعات پلیمری برای اقلامی نظیر پاک کن، مدادتراش و انواع مدادهای رنگی و شمعی نیز دوازده سند همکاری محوری با مجموعههای پالایشگاهی امضا شده است و به زودی با ثبت سفارش داخلی در سامانه جامع وزارت، امکان تهیه این اقلام برای تولیدکنندگان داخلی فراهم خواهد شد.