دفتر رسمی برندینگ همزمان با گرامیداشت روز جهانی مالکیت معنوی در مراسمی بهصورت ویدئوکنفرانس با حضور ذبیحالله خداییان، معاون رئیس قوه قضائیه، و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک آغازبهکار کرد.
به گزارش شهرآرانیوز، ذبیحالله خداییان، معاون رئیس قوه قضائیه، در این مراسم با گرامیداشت روز جهانی مالکیت معنوی (IP DAY) افزود: سازمان جهانی مالکیت معنوی، متناسب با اقتضای شرایط، شعار امسال را «نوآوری برای آینده سبز» نامگذاری کرده است و در این روز معمولا در بیشتر کشورها گرامیداشتی برگزار و مباحث و مقولات مربوط به مالکیت معنوی مورد بحث و تبادل نظر قرار میگیرد.
وی اظهار کرد: اهمیت توجه به مسائل محیط زیستی موجب شده است تا امسال سازمان جهانی مالکیت معنوی شعار خود را تأکید بر استفاده از نوآوریهای سبز انتخاب کند که با توجه به اتفاقات پیش آمده در شیوع ویروس کرونا که فعالیتهای جاری کشورها را دچار مشکل کرده و نیز تأکید بر فاصلهگذاری اجتماعی، فرصتی شده است تا از نوآوریهای مبتنی بر تکنولوژی در انجام امور اداری، آموزشی، کسبوکار و سایر موارد دیگر استفاده شود.
معاون رئیس قوه قضائیه با تأکید بر اینکه نظام مالکیت معنوی میتواند از نوآوریها و تکنولوژی مبتنی بر فناوری سبز در قالب طرحهای صنعتی، علائم تجاری و اختراعات به منظور حفظ محیط زیست حمایت کند، اظهار داشت: خوشبختانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سالهای اخیر، با الکترونیکی کردن همه فرایندهای ثبتی و حذف فیزیکی پروندهها در مسیر آینده سبز گامهای اساسی برداشته و با تاکیدات اخیر بر اهمیت فناوری به این فرایند شتاب بیشتری میدهد.
خداییان ضمن تشکر از تلاشهای سازمان جهانی مالکیت معنوی در ارتقای نوآوریها وحمایت از مالکیت فکری هم راستا با نیازهای جهانی به ویژه از کمکهای فنی وایپو در قالب پروژههای توسعهای و کمک به تجاریسازی داراییهای فکری گفت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به اسناد بالادستی و بهویژه سیاستهای کلی نظام حاکم بر برنامه ششم توسعه که بندهای مختلف آن، به ویژه بند ۲۷ مبتنی بر دانشبنیانسازی شیوههای تولید و محصولات صنعتی و خدمات وابسته به آن، پروژههای متعددی از جمله «توانمندسازی محیط نوآوری برای تقویت رقابتپذیری کسبوکار از طریق علائم تجاری و طرحهای صنعتی» را با همکاری وایپو در دست اجرا دارد.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اضافه کرد: یکی از پروژههای همکاری با سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) پروژه ارائه کمکهای فنی به کشورهای عضو است که با هدف استفاده از ظرفیتهای علائم تجاری، طرحهای صنعتی و نشانههای جغرافیایی به منظور بهبود فضای کسبوکار و ایجاد مزیت رقابتی در تعدادی از کشورها در حال اجرا است.
خداییان خاطرنشان کرد: باتوجه به غنی بودن کشور ایران در حوزه نشانه جغرافیایی، توجه به نحوه تولید، بستهبندی و برندسازی محصولات میتواند کمک مؤثری را برای تجاریسازی و رونق کسبوکار مربوط به همراه داشته باشد.
وی افزود: خوشبختانه سازمانها و مراجع همکار در این پروژه از جمله مرکز ملی فرش ایران، کمیته امداد امام خمینی(ره)، باتوجه به گستردگی فعالیتهای اقتصادی در اجرای این پروژه همکاری شایان توجهی دارند و تاکنون سمینارها و کارگاههای متعددی به منظور ارتقای آگاهی عمومی و خصوصی، آموزش، نحوه تبلیغات، برندینگ و بستهبندی برگزار شده است.
خداییان افزود: اعضای اصلی فعال در این پروژه ضمن دریافت آموزشهای لازم، به متقاضیان ثبت علائم تجارتی، طرح و نشانههای جغرافیایی خدمات مشاورهای از جمله تجاری سازی مالکیتهای ثبت شده را از طریق دفتر برندینگ مرکز مالکیت معنوی ارائه میدهند.
معاون رئیس قوه قضائیه ابراز امیدواری کرد که در اجرای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر جهش تولید و رونق اقتصادی و استفاده از ظرفیت فناوریهای نوین، حمایت از دانش و فناوری شرکتهای دانش بنیان و استارت آپی و برنامههای پیش رو از جمله راهاندازی دفتر رسمی برندینگ (خدمات مشاورهای تجاری سازی مالکیت معنوی) که همزمان با گرامیداشت روز جهانی مالکیت معنوی کار خود را رسما با ارائه خدمات مشاورهای بتواند موجبات رونق تولید و کسبوکار را بیش از پیش فراهم آورد.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک ضمن قدردانی از تلاشهای اعضای سازمان جهانی مالکیت معنوی به ویژه دکتر گری در کمک به توسعه و ارتقای IP در کشورهای عضو، آنگ، معاون دفتر منطقهای آسیا و اقیانوسیه وایپو، اصفهانینژاد، مشاور دفتر منطقهای آسیا و اقیانوسیه و زانتی مشاور پروژه توانمند سازی محیط نوآوری (EIE) در ایران، این روز را از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک به عنوان متولی امر مالکیت معنوی در کشور به مقامات سازمان جهانی مالکیت معنوی، اعضای دفتر برندینگ، همکاران ثبتی، صاحبان فکر و اندیشه، محققان، پژوهشگران، مخترعان و مبتکران که با ثمرات اندیشه تلاش نوآورانه و بینش خلاقانه خود به جوامع بشری خدمت میکنند، تبریک گفت.
ثبت ٨٠هزار اختراع مقابله با کرونا
در ادامه این مراسم، اندرو آنگ مدیر دفتر منطقه آسیا اقیانوسیه سازمان جهانی مالکیت معنوی هم در این نشست ویدئو کنفرانس با اشاره به کمکهای این سازمان به عنوان یکی از آژانسهای تخصصی سازمان ملل متحد به کشورهای عضو از جمله ایران گفت: این کمکها در رابطه با ایران در قالب پروژههای مختلف از جمله «توانمندسازی محیط نوآوری برای تقویت رقابتپذیری کسبوکار از طریق علائم تجاری و طرحهای صنعتی» صورت خواهد گرفت.
وی افزود: مالکیت معنوی باید بتواند توازنی بین دارندگان این حق و مشتریان برقرار کند و در عین حال جنبههای نوآورانه را نیز مدنظر قرار دهد تا بتواند به جامعه بشری در رسیدن به توسعه کمک کند همانطور که درمدیریت و کنترل اپیدمی ویروس کرونا نیز از جنبههای مختلفی همچون اجباری کردن ثبت فنی تولیدات فنی و دارویی مرتبط با این ویروس اقدام کرده است.
مدیر دفتر منطقه آسیا اقیانوسیه «وایپو» همچنین از در دسترس عموم قرار گرفتن ۸۰هزار اختراع ثبت شده مرتبط با فرایند مقابله با ویروس از سوی سازمان جهانی مالکیت معنوی خبر داد.
تدوین استراتژی ارتقای برند زعفران و پسته ایرانی
جولیو زانتی، مشاور پروژه «توانمندسازی محیط نوآوری برای تقویت رقابتپذیری کسبوکار از طریق علائم تجاری و طرحهای صنعتی»، نیز در این نشست با تأکید بر عدم ایجاد وقفه در اجرای این پروژه در شرایط خاص کشورها در مقابله با ویروس کرونا گفت: تمهیدات لازم را جهت ادامه این پروژه در شرایط موجود به کار خواهیم گرفت.
وی ادامه داد: در این زمینه امسال 2راهبرد را دربازه تقویت زیرساختها و تدوین دستورالعمل آموزشی ویژه اعضای دفتر تجاریسازی و تدوین استراتژی ارتقای برند برخی محصولات ایرانی از قبیل زعفران و پسته را با اولویت به انجام میرسانیم.
ارائه خدمات مشاورهای رایگان به متقاضیان ثبت و تجاریسازی محصولات
رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هم در این نشست با بیان اینکه در راستای پروژه توانمندسازی محیط مالکیت معنوی برای تقویت رقابتپذیری کسبوکار از طریق برند تجاری، تاکنون 2سمینار با هدف ارتقای آگاهیهای عمومی و با حضور همه ذینفعان ایرانی برگزار شده که طی آن کارشناسان وایپو به معرفی کلی پروژه برای ذینفعان پرداخته اند، گفت: در حاشیه نخستین سمینار، مصاحبههایی نیز با ذینفعان حوزه نشانههای جغرافیایی به منظور بررسی ظرفیتهای لازم این حوزه برای تجاریسازی انجام شد که پس از بررسی نتایج فرش دستباف، پسته و زعفران به عنوان محصولاتی که ظرفیت مناسبی برای تجاریسازی داشتند انتخاب شد.
محمدحسین کیانی افزود: برای مدیریت بهتر پروژه تعدادی از کارکنان مرکز به همراه متخصصان بیرونی حوزه برندینگ، تجاریسازی و بازاریابی انتخاب شدند که تا ضمن دریافت آموزشهای تخصصی از کارشناسان وایپو بتوانند مشاورههای لازم و تخصصی درباره نحوه ثبت علائم، طرحهای صنعتی و نشانههای جغرافیایی و نیز روشهای تجاریسازی این مالکیتها را به صورت رایگان در ا ختیار صاحبان کسبوکار که برای برندسازی و تجاریسازی محصولات خود نیازمند مشاوره ور اهنمایی هستند قرار دهند.
وی گفت: اعضای تیم برندینگ در این دفتر به صورت رایگان خدمات مشاورهای را در اختیار متقاضیان ثبت و تجاریسازی محصولات قرار دهند.
رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اظهار کرد: باتوجه به انتخاب فرش دستباف ایران به عنوان یکی از کالاهای مهم و استراتژیک در این پروژه مؤسسه نوآوری کره جنوبی اعلام آمادگی کرد تا برای تجاریسازی 2برند فرش دستباف ایرانی با مراجع داخلی کشورمان همکاری داشته باشند.
براساس این گزارش، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان مرجع ملی مالکیت معنوی در همکاری با وایپو مأموریتها و فعالیتهای مهمی برای حمایت از حقوق مالکیت معنوی و بسترسازی برای تجاریسازی اختراعات، طرحهای صنعتی، علائم تجاری و نشانههای جغرافیایی ایفا میکند.
برندینگ، خدمات مشاورهای تجاریسازی مالکیت معنوی در ایران است.
منبع: ایرنا