صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

کسری مخازن سفره‌های زیرزمینی در خراسان رضوی از یک میلیارد و ۵۰میلیون متر مکعب به ۵۵۹میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

امیرعلی قاسمی‌مقدم/شهرآرانیوز - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اعلام این خبر افزود: در ۱۰ سال گذشته همواره با روند کاهشی بارش برف و باران در خراسان رضوی مواجه بودیم، اما در ۲ سال گذشته روند بارش‌ها بهبود یافته است.


«محمد علایی» ادامه داد: میانگین بارش سالانه استان در بازه زمانی ۵۰ سال ۲۲۱ میلی‌متر بود که این رقم در بازه زمانی ۱۰ سال به ۲۰۴ میلی‌متر کاهش یافت و حتی با اوج گرفتن خشک‌سالی‌ها، میزان بارش سالانه در سال زراعی ۹۶-۹۷ به ۱۱۰ میلی‌متر رسید.


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: ۸۵ درصد از آب مصرفی در استان مربوط به بخش کشاورزی، ۹ درصد مربوط به بخش شرب و بهداشت، ۴ درصد مربوط به بخش خدمات و ۲ درصد هم مربوط به بخش صنعت است. 


وی با بیان اینکه اضافه برداشت از ذخایر زیرزمینی باعث ایجاد نشست‌های بسیار خطرناکی در دشت‌ها شده بود، گفت: ایجاد گسل‌های فراوان و شکستگی در سطح زمین نتیجه نشست ۲۲ سانتی‌متری در دشت مشهد بر اثر کاهش بارندگی‌ها و تداوم خشک‌سالی بود.


علایی با اشاره به اینکه سال گذشته سند همیاران آب بر مبنای مدیریت مشارکتی تدوین و اجرایی شد، اظهارکرد: در راستای این سند همه چاه‌ها باید به کنتور حجمی مجهز می‌شد تا تخصیص آب بر مبنای برداشت الگوی مشخصی انجام شود.


وی افزود: در راستای اجرای سند همیاران آب، سال گذشته ۲۰۷۲ حلقه چاه غیرمجاز پر شد و از این محل ۵۵ میلیون در برداشت از ذخایر زیرزمینی صرفه‌جویی شد.


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: با کمک تشکل‌های کشاورزی، در سال گذشته کشاورزان به صورت داوطلبانه و بدون حتی یک دستور قضایی، ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب کمتر از چاه‌ها برداشت کردند.


وی ادامه داد: در نتیجه کاهش برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی و بارش ۳۰۵ میلی‌متر باران در سال زراعی گذشته، روند کسری مخازن از یک میلیارد و ۵۰ میلیون متر مکعب، به ۵۵۹ میلیون متر مکعب کاهش یافت.


علایی خاطرنشان کرد: بر اساس مفاد سند همیاران آب، تا سال ۱۴۰۵ میزان کسری مخازن آب زیر زمینی در همه دشت‌های خراسان رضوی باید هر سال کاهش بیابد و در افق پیش‌بینی شده به صفر برسد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.