صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با تأیید خبر نایاب‌شدن و افزایش قیمت برنج پاکستانی در روز‌های اخیر در بازار مشهد گفت: به علت ترخیص نشدن کالا‌های اساسی و محموله‌های جدید برنج در داخل بازار و شبکه توزیع، برنج پاکستانی طی چند روز گذشته در خراسان رضوی قدری با کمبود عرضه مواجه شد.

نجمه سرباز/شهرآرانیوز، علی غفوری‌مقدم، در گفتگو با شهرآرانیوز، با بیان اینکه خراسان رضوی استانی است که بیشترین مصرف برنج پاکستانی را دارد، افزود: سازمان صنعت و معدن استان، همیشه این موضوع را در مکاتبات با تهران و وزارتخانه اعلام می‌کند و در گذشته سهمیه خوبی برای برنج پاکستانی به استان تعلق می‌گرفت، اما از اواخر اسفند به بعد، تقریبا سهمیه آن‌چنانی به ما تعلق نگرفت، بلکه سهمیه‌ها خیلی مختصر و محدود بود و برای همین بازار ما به مشکل خورده است.


او با بیان اینکه کرونا نیز از عواملی است که باعث کمبود برنج پاکستانی در بازار مشهد شده است، ادامه داد: کرونا ترخیص کالا‌ها و مبادلات خارجی از جمله برنج پاکستانی را با مشکل مواجه کرده است. حمل‌ونقل و کالا دچار مشکل شد و ترخیص این کالا‌ها در بنادر با مشکلاتی مواجه شد. این عوامل باعث شد تا ترخیص برنج از بنادر و ورودش به بازار با کمی وقفه انجام شود.


به گفته وی، دلیل اصلی‌ای که باعث افزایش قیمت برنج پاکستانی شد، همین کمبود و وقفه‌ای بود که در شبکه ایجاد شد. برنج پاکستانی به شبکه توزیع نیامد و طبیعتا باتوجه‌به تقاضایی که اکنون در بازار وجود دارد، قیمت برنج پاکستانی افزایش یافته است.


وی با بیان اینکه پیگیر مصوبات تنظیم بازار کشور دراین‌باره هستیم که خوشبختانه تصمیمات خوبی در این زمینه گرفته شده است تا سریع‌تر کالا‌های اساسی از جمله برنج پاکستانی که در بنادر دپو هستند، ترخیص شوند، افزود: اکنون این اقدام به سرعت در حال انجام است و البته ما نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم این فرایند چند روز زمان می‌برد، اما مطمئنا به استان ما نیز سهمیه برنج پاکستانی اختصاص خواهد گرفت و قیمت‌ها نیز تعدیل خواهد شد.

 

به گفته وی، باتوجه‌به شرایط فعلی و کمبود شدید برنج پاکستانی و افزایش قیمتش در استان، موضوع را با وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت درمیان گذاشته‌ایم و با ستاد تنظیم بازار کشور نامه‌نگاری‌هایی کرده‌ایم تا اجازه ترخیص و توزیع برنج پاکستانی به شکل ویژه و استثنایی به استان ما داده شود.


وی ادامه داد: اکنون قیمت یک کیسه ۱۰ کیلویی برنج پاکستانی در بازار مشهد ۱۷۰ هزار تومان است و این در حالی است که تا قبل از این قیمت آن حدود ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار تومان بوده است.


وی در ادامه با اشاره به اینکه در روز‌های اخیر برنج هندی وارد بازار شده است تا کسری برنج پاکستانی جبران شود، خاطرنشان کرد: سهمیه خیلی خوبی به عنوان سهمیه ماه رمضان به خراسان رضوی اختصاص یافته است، سهمیه برنج ماه رمضان هفته اول قبل ماه رمضان ۴۰۴۴ تن با قیمت مصرف‌کننده ۷۸ هزار تومان اعلام شد. سهمیه مرحله اول تقریبا به اندازه ۳۸۰۰ تن حواله صادر شده است و در حال توزیع هستیم.


وی ادامه داد: با موافقت مسئولان در مرکز کشور سهمیه جدیدی از برنج هندی به این استان اختصاص یافت که با توزیع آن از مشکل کمبود این محصول در بازار کاسته می‌شود. خوشبختانه روز گذشته، سهمیه جدید ۳۲۵۰ تنی برنج هندی به این استان تعلق گرفت که از روز گذشته آغاز به صدرو حواله کردیم و در مرحله توزیع قرار داریم.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.