صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

کرونا حادثه غیرمترقبه‌ای بود که آمد و به هیچ‌کس رحم نکرد، حتی به کارگران ساختمانی! زندگی هزاران کارگر ساختمانی را در خراسان رضوی به‌ویژه شهر مشهد زیرورو کرده است و بیکار شده‌اند و روزگار سختی را می‌گذارنند. کارگران منتظر حمایت‌های دولت هستند، اما گویا دولت هم به این کارگران پشت کرده است، زیرا نه از بیمه بیکاری خبری هست و نه از حمایت‌های و تسهیلات مالی!

نجمه سرباز/شهرآرانیوز، کارگران نیازمند حمایت بیشتری هستند، چرا که حدود ۲ ماه و نیم است به واسطه تعطیل بودن کارگاه‌های ساختمانی، دست از کار شسته‌اند و نانی برای سفره ندارند. هنوز ساعت ۹ صبح است، اما رضا همچنان با کیسه خالی برنج که در آن لباس کار خود را قرار داده، در انتظار کارفرما در ایستگاه کارگران ساختمانی در سید رضی مشهد ایستاده است.

سال‌هاست روال زندگی‌اش همین شده، هر روز به امید لقمه نانی به سر گذر می‌آید و در انتظار کار، ساعت‌ها زمان می‌گذراند. این روز‌ها کرونا هم مزید بر علت شد و انتظارش را طولانی‌تر کرد! نداشتن درآمد مشخص برای سیر کردن شکم خود و خانواده ۵ سر عائله، شرایط سخت کارش، نداشتن امنیت و آینده شغلی، نداشتن بیمه و کار مستمر، او را خسته و کلافه کرده، اما او همچنان امیدوار است تا کسی سراغش بیاید و او دست خالی به خانه نرود. این شاید حکایت هر روز هزاران کارگر ساختمانی باشد که به امید نانی در انتظار نشسته‌اند.



۵۴ هزار کارگر ساختمانی بیمه‌شده در خراسان رضوی


جمشیدی، رئیس اداره فنی بیمه‌شدگان اداره کل تأمین اجتماعی خراسان رضوی، در گفتگو با شهرآرانیوز با بیان اینکه کارگران ساختمانی کارفرما ندارند و برای همین تعیین دستمزد کارگران با نماینده کارگران است، گفت: باتوجه‌به اینکه کارگران در گروه‌های درجه یک ماهر، استادکار، درجه دو نیمه‌ماهر، کمک استادکار، درجه ۳ عمومی قرار می‌گیرند، دستمزدشان متفاوت است و بیمه آن‌ها نیز بر همین اساس تعیین می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه کارگران ساختمانی در رشته‌های مختلف ساختمانی‌ای مشغول‌به‌کار می‌شوند که باید کارت مهارت را از سازمان فنی و حرفه‌ای دریافت کرده باشند، خاطرنشان کرد: کارگران ساختمانی باید ابتدا در سامانه رفاهی در انجمن صنفی کارگران ساختمانی ثبت‌نام کنند و بعد، از طریق انجمن صنفی کارگران ساختمانی به شعب تأمین اجتماعی برای بیمه معرفی می‌شوند. نرخ بیمه کارگران ساختمانی ۲۷ درصد است که از این میزان ۷ درصد را خود کارگران و ۲۰ درصد را دولت پرداخت می‌کند.

 


وی با بیان اینکه ۵۴ هزار کارگر ساختمانی در خراسان رضوی بیمه‌شده تأمین اجتماعی هستند، افزود: دستمزد بیمه کارگران ساختمانی طبق قانون ۳۵ سازمان تأمین اجتماعی باتوجه‌به شرایط شغل کارگران است.

 

وی ادامه داد: کارگران ساختمانی به دلیل اینکه قرارداد مشخص و کارفرمای مشخصی ندارند، نمی‌توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند. افرادی مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری هستند و می‌توانند از مزایای این بیمه استفاده کنند که مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی و بیمه بیکاری باشند و بیکاری آن‌ها غیرارادی اتفاق افتاده باشد و از همه مهم‌تر اینکه کارفرمای آن‌ها ۳ درصد حق بیمه بیکاری را به صندوق بیمه بیکاری پرداخت کرده باشد.

 

رئیس اداره فنی بیمه‌شدگان اداره کل تأمین اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: دستمزد کارگران ساختمانی را شورای عالی کار مشخص می‌کند که اکنون حداقل دستمزد روزانه برای یک کارگر صفر کیلومتر ۶۱۱هزار و ۸۰۹ریال است که ۷ درصد حق بیمه از دستمزد این افراد کم می‌شود.

 

وی با اشاره به مزایای بیمه کارگران ساختمانی که بازنشستگی و از کارافتادگی آن‌ها مانند دیگر بیمه‌ها براساس شرایط سن و سابقه است، گفت: تعهدات درمانی و پرداخت مستمری بیمه کارگران ساختمانی مانند دیگر بیمه‌هاست و حتی این افراد می‌توانند از خدمات رایگان بیمارستان‌های تأمین اجتماعی مانند فارابی و ۱۷شهریور استفاده کنند.



جمشیدی خاطرنشان کرد: قوانین عام تأمین اجتماعی هم شامل حال کارگران ساختمانی می‌شود؛ اگر کارگری حین کار در کارگاه ساختمانی دچار حادثه شود، تأمین اجتماعی در ایام بیماری به او غرامت دستمزد پرداخت می‌کند. همچنین اگر کارگر ساختمانی در اثر حادثه‌ای در سر کار خود فوت کند، این سازمان به صورت مادام‌العمر به بازماندگان او مستمری پرداخت می‌کند.


وی یاداور شد: هر کارگر ساختمانی‌ای مشمول قانون کارگر ساختمانی نمی‌شود و برای این امر باید ۳ شرط داشته باشد؛ کارگر ساختمانی فعال باشد، کارت مهارت از سازمان فنی و حرفه‌ای دریافت کرده باشد و در سازمان تأمین اجتماعی برای پرداخت حق بیمه نام‌نویسی کرده باشد.


وی درباره بیمه کارگران اتباع در این استان خاطرنشان کرد: کارگران اتباع تابع قانون کار و تأمین اجتماعی هستند اگر کارگران افغانستانی در ایران مجوز اشتغال و کار داشته باشند، می‌توانند بیمه شوند، اما مشمول بیمه یارانه کارگران ساختمانی نمی‌توانند باشند، چون یارانه مختص ایرانی‌هاست.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
سلام این بازرسی‌ها ی کار گزاریها ما کارگران ساختمانی رو واقعا اذیت می کناره یا الکی بییمه قطع می کنند باید به صحافی کارگری واگذار شود بازرسی
هلیا انصاری
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
واقعا متاسفم
چرا دولت در این راستا هیچ اقدامی نمیکنه
نه بیمه ی بیکاری به کارگران ساختمانی تعلق گرفته نه افزایش دستمزد
با این شرایط سخت دولت واقعا هیچ حمایتی نمیکنه ازین قشر