صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی گفت: دلیل مهاجرت‌ها مشکلات موجود در مبدأ است و دست ما به‌عنوان مقصد مهاجرت برای حل مشکلات کوتاه است.
طنین همتی/ شهرآرانیوز- حمید موسوی در ادامه اظهار کرد: از آنجا که مهاجران عموما در حاشیه شهر و روستا‌های اطراف شهر ساکن می‌شوند، قراردادن ضوابط سخت‌تر برای ارائه خدمات و کنترل ساخت‌وساز‌های بی‌رویه، شاید در کاهش مهاجرت‌ها بی‌تأثیر نباشد.
وی ادامه داد: در عین حال شهر مشهد باتوجه‌به بارگاه مطهر رضوی و گسترش و رشد مظاهر شهرنشینی از گذشته جاذبه مهاجرت داشته و همچنان به‌عنوان مقصد مهاجرت در استان و شهر‌های مجاور و حتی بین اتباع و مهاجران خارجی بوده است.

موسوی با تأکید بر اینکه برنامه و دستورالعمل یکپارچه و منسجمی درخصوص مدیریت و کاهش مهاجرت وجود ندارد، افزود: با این حال در سال‌های گذشته با بهبود و گسترش زیرساخت‌های خدماتی، اقتصادی، سلامت و... در شهرستان‌ها و مناطق روستایی، اجرای برنامه‌هایی از قبیل طرح مثلث اقتصادی‌فرهنگی و فعالیت معین‌های اقتصادی، اجرای طرح کاهش آسیب‌های اجتماعی و ارتقای نشاط اجتماعی در شهرستان‌ها و مناطق کم‌برخوردار (شهرستان زاوه) به‌عنوان نمونه استانی، افزایش بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر، طرح‌های اشتغال‌زایی جهاد کشاورزی و تسهیلات طرح‌های تأمین روستایی توسط بنیاد مسکن برای مدیریت کاهش مهاجرت در استان طراحی و اجرا شده است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان در ادامه یادآور شد: مقایسه آمار جمعیتی سال‌های ۷۵ تا ۸۵ نشانگر ۶.۴ درصد مهاجرت به استان بوده است، در حالی که مهاجرت به استان در مقایسه آمار سال ۹۰ به ۹۵، ۴.۷۴- درصد بوده و نشانگر کاهش مهاجرت به استان است.

این مقام آگاه افزود: با تدوین و ابلاغ طرح جهاد اجتماعی مشهد مقدس، موضوع مهاجرت معکوس از محلات به مبدأ اولیه در اهداف و برنامه‌های طرح منظور شد و کمیته پیشگیری مهاجرت معکوس با دبیری مدیر کل دفتر روستایی و شورا‌ها مأموریت پیگیری این امر را به عهده دارد.

وی تأکید کرد: همه مهاجرانی که از نقاط مختلف به شهر مشهد می‌آیند، مشابه هم تلقی می‌شوند که سیاست‌ها و برنامه‌های یکسانی خواهند داشت.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.