صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

گوگل ماه پیش اعلام کرده بود که شازیر و دی‌فریتاس به واحد هوش مصنوعی گوگل (DeepMind) برمی‌گردند. در آن هنگام Character.AI ماهانه ۲۰ میلیون کاربر فعال داشت.

به گزارش شهرآرانیوز، «نوآم شازیر»، مهندس نرم‌افزار ۴۸ساله، سال ۲۰۰۰ به گوگل پیوست و سال ۲۰۲۱ در پی امتناع گوگل از انتشار چت‌باتی که او در همکاری با دنی‌ دی‌فریتاس ساخته بود، استعفا کرد.

شازیر و دی‌فریتاس پس از ترک گوگل، Character AI را تأسیس کردند که خیلی زود به یکی از بهترین استارتاپ‌های هوش مصنوعی تبدیل شد و سال گذشته ارزشی فراتر از یک میلیارد دلار پیدا کرد.

گوگل ماه پیش اعلام کرده بود که شازیر و دی‌فریتاس به واحد هوش مصنوعی گوگل (DeepMind) برمی‌گردند. در آن هنگام Character.AI ماهانه ۲۰ میلیون کاربر فعال داشت.

در نتیجه گوگل برای استفاده از فناوری Character.AI و استخدام دوباره شازیر و تیمش مجبور به پرداخت مبلغ نجومی ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیارد دلار شد.

منابع داخلی گوگل بر این باور هستند که پرداخت بیش از ۲ میلیارد دلار برای خرید Character.AI در اصل برای برگرداندن شازیر به گوگل بوده است.

شازیر و همکارش دی‌فریتاس سال ۲۰۱۷ مدل هوش مصنوعی Meena را ساختند که قادر به تعامل با انسان در طیف وسیعی از موضوعات بود. شازیر باور داشت که Meena می‌تواند یک روز جایگزین موتور جستجوی گوگل شود.

در آن زمان مدیران گوگل با دیده تردید به ساخته شازیر نگاه می‌کردند و انتشار آن را پرریسک می‌دانستند. مسیری اختلاف مدیران گوگل در نهایت با کناره‌گیری شازیر و ترک گوگل همراه شد.

استخدام این نابغه هوش مصنوعی برای گوگل ۳ میلیارد دلار آب خورد

حالا با یک معامله میلیاردی شازیر به گوگل برگشته است و تا یکی از مهره‌های کلیدی گوگل در طراحی نسل آینده مدل هوش مصنوعی گوگل باشد.

پرداخت هزینه میلیارد دلاری بر برگرداندن شازیر و تیمش نشان از رقابت داغی است که در زمینه هوش مصنووعی در میان غول‌های سیلیکون ولی جریان دارد.

نبرد برای به خدمت گرفتن استعدادهای هوش مصنوعی چنان بالا گرفته است که چهره‌هایی چون مارک زاکربرگ مدیر متا و سرگئی برین هم‌بنیان‌گذار گوگل شخصا دست به کار به خدمت گرفتن این استعدادها شده‌اند.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.