صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

آیین رونمایی از دیوارنگاره «از حماسه دیروز تا حماسه امروز» ویژه شهدای بی‌سیمچی، در هفته گرامیداشت دفاع مقدس با حضور خانواده معزز شهدا، شهردار مشهد مقدس، اعضای شورای شهر، معاون فرهنگی و اجتماعی و برخی دیگر از مدیران شهری برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، مراسم رونمایی از دیوارنگاره «از حماسه دیروز تا حماسه امروز» صبح امروز در حسینیه ثامن‌الائمه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مشهد برگزار شد. از حدود یک سال قبل، زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی که از در مسیر تشرف به حرم مطهر رضوی از حاشیه تقاطع خیام عبور می‌کردند، شاهد فعالیت هنرمندانی بودند که در حال ترسیم دیوارنگاره‌ای با مضمون پاسداشت شهیدان دوران دفاع مقدس و در قالب حماسی بودند. اثر هنری که اجرای آن از مردادماه گذشته آغاز شد و امروز با حضور جمعی از مدیران و مسئولان شهری به بهره‌برداری رسید.

این اثر هنری شامل تصاویر ۴۰ شهید رسته مخابرات دوران دفاع مقدس که در دیواری به مساحت حدود ۸۰۰ متر مربع اجرا شده است، محصول تلاش هنرمندانه «احمد منصوری‌نژاد» است که مدیریت هنری این کار را با حمایت مدیریت شهری مشهد بر عهده داشته است.

نقش تصاویر این دیوارنگاره با تلفیق دو تکنیک نگارگری و رئال بر عهده «احمد منصوری‌نژاد» بود که با همراهی «ناصر علی‌آبادی» انجام شد. «رجبعلی رشیدی» نیز مسئولیت خطاطی این اثر را به سرانجام رساند. ضمن اینکه اشعار حماسی این اثر هنری نیز توسط گروه هنری «حبه قند» با سرپرستی «سید علیرضا مهرداد» و با همراهی «ریحانه سادات جعفرنیا»، «زهرا سادات جعفرنیا»، و «معصومه حکمتی» سروده شده است.

شهردار مشهد: تک‌تک شهدای ما اسطوره و نماد ایثارگری هستند

محمدرضا قلندرشریف، شهردار مشهد مقدس، در آیین مراسم رونمایی از دیوارنگاره «از حماسه دیروز تا حماسه فردا» گفت: هفته دفاع مقدس، یادآور رشادت‌های دلاورمردان این سرزمین است که جان خود را برای اقتدار این سرزمین فدا کردند و حماسه‌های آن‌ها، حماسه امروز و فردا‌ها خواهد بود تا به ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) منتج شود.

گفت: تک‌تک شهدای ما اسطوره و نماد ایثارگری هستند و حماسه دفاع مقدس باید توسط هنرمندان ما ثبت و ماندگار شود.

وی افزود: ما در سرزمین حماسه‌ها زندگی می‌کنیم و این حماسه‌ها در تاریخ ثبت شده که خلاصه‌ای از آن در شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی به تصویر کشیده شده و در تاریخ ماندگار شده است.

شهردار مشهد مقدس با اشاره به اینکه در شهری زندگی می‌کنیم که با همه شهر‌ها تفاوت دارد، خاطرنشان کرد: مشهد همیشه پیشگام حماسه‌ها بوده و نام آن با شهادت عجین شده و از روزی به وجود آمده که امام‌رضا(ع) در آن به شهادت رسیدند. در ادامه، علاقه‌مندان به حریم شهادت گرد هم آمدند و این شهر را خلق کردند.

وی افزود: در شهر مشهد، سه واژه «زائر» و «مجاور» و «خادم» شکل گرفته است. حماسه‌هایی مانند حماسه زنان نوغان در تاریخ ثبت شده و حماسه‌هایی پیش از انقلاب و پس از آن به وجود آمدند که خاستگاه‌ آن‌ها مشهد بود.

قلندرشریف با بیان اینکه مشهدی‌ها همیشه حماسه‌ساز بوده‌ و آماده جانفشانی در راه حریم ولایت بوده‌ و هستند، تأکید کرد: کل روز‌های سال باید برای ما یادآور حماسه شهدا باشد. تک‌تک شهدای ما اسطوره و نماد ایثارگری هستند و حماسه‌های آن‌ها باید ثبت و ماندگار شود.

شهردار مشهد مقدس در ادامه گفت: امروز آمده‌ایم با رونمایی از یک دیوارنگاره، یاد و خاطره شهدا را گرامی بداریم؛ همچنان که در هر جلسه شورای شهر، کوچه و خیابانی به نام شهدا نام‌گذاری می‌شود و در روز‌های مختلف سال، پلاک افتخار بر سردر منازل شهدا ثبت می‌شود.

وی افزود: اختصاص ۸۰۰ مترمربع برای ترسیم تصویر ۴۰ شهید با روشی حماسه‌گرایانه، از حداقل کار‌هایی است که ما می‌توانیم برای بزرگداشت نام و یاد شهدا انجام دهیم. ضمن اینکه تلاش می‌کنیم این دیوارنگاره‌ها با حفاظت مناسب، ماندگار بمانند.

وی در پایان، از همه افرادی که در ایجاد این دیوارنگاره تلاش کردند، قدردانی کرد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.