صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

کتاب «آخرین فرصت» تنها یک زندگی نامه ساده نیست، بلکه روایتی داستانی و مستند از زندگی شهیدعلی کسایی است که مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفته است.

الهام اسماعیلی | شهرآرا نیوز، «آخرین فرصت» روایت زندگی سراسر عشق و ایمان خانم قافلان‌کوهی و شهید علی کسایی با روایت خواب عجیب دختر دوم خانواده قافلان‌کوهی به نام رفعت در شیراز آغاز می‌شود و با برگزاری مراسم خواستگاری این شهید و ازدواج این دو خواندنی‌تر می‌شود و در خلال کتاب نیز اتفاقات زندگی ساده وعاشقانه خانواده شهید کسایی درشهر شیراز روایت می‌شود.

سمیرا اکبری، مولف این کتاب، که به تقریظ مقام معظم رهبری رسیده است، در گفتگو با خبرنگار شهرآرا نیوز به تشریح ابعاد این کتاب و انگیزه‌های خود از نوشتن آن پرداخت. 

وی گفت: این کتاب تنها بازآفرینی ساده خاطرات و روایت‌ها نیست، بلکه یک مستند داستانی به شمار می‌رود که در آن تخیل نویسنده با واقعیت‌های زندگی شهید علی کسایی ترکیب نشده است. 

اکبری با تأکید بر اینکه هدفش انتقال روایت‌های واقعی از زندگی این شهید عزیز بود، خاطر نشان کرد: من سعی کردم با استفاده از هنر ادبیات و خلاقیت‌های آن، زندگی این شهید را به تصویر بکشم.

وی در ادامه توضیح داد: کتاب «آخرین فرصت» برای نخستین بار در سال ۱۴۰۱ به چاپ رسید و پس از آن به چاپ‌های متعدد دیگری رسید. در نسخه جدید کتاب، طراحی جلد تغییر کرده و به انتهای آن آلبوم تصاویری از شهید و بخش‌هایی از وصیت‌نامه و نامه‌های ایشان اضافه شده است.

 مولف کتاب «آخرین فرصت»همچنین افزود: جنس کاغذ کتاب تغییر یافته و حالا کتاب سبک‌تر و خوش‌دست‌تر شده است.

وی در مورد انگیزه‌های نوشتن این کتاب گفت: برای من مهم بود که سهم کوچکی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت داشته باشم و نام و یاد شهدا را زنده نگه‌دارم.

شهیدی که باید از گمنامی خارج شود

 اکبری همچنین اشاره کرد: این انگیزه‌ها او را به نوشتن کتابی درباره شهید علی کسایی ترغیب کرده است. بنده وقتی با شخصیت شهید آشنا شدم دریافتم که او یک شهید شاخص است و باید از گمنامی خارج شود.

وی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی شهید کسایی گفت: او نه تنها اهل عمل بود، بلکه با تسلط بالای خود بر نهج البلاغه و تفسیر قرآن، مفاهیم عمیقی را در زندگی خود عملیاتی کرده بود.

این نویسنده به نقش‌های مختلف شهید در زندگی، از جمله فرزندی، همسری و پدری اشاره کرد و تأکید نمود که سبک زندگی ایشان می‌تواند الگویی برای دیگر افراد باشد.

وی با اشاره به چالش‌های نوشتن این کتاب، به طولانی شدن زمان تألیف و روشن شدن روند کار اشاره کرد و گفت: از جمله چالش‌ها، فاصله مکانی بود که پس از انتقال محل زندگی همسر شهید ایجاد شد و این موضوع موجب کاهش مصاحبه‌های حضوری شد.

 اکبری همچنین به شرایط شخصی خود در دوران بارداری و بزرگ‌کردن فرزندش اشاره کرد و گفت: این عوامل باعث کند شدن روند نوشتن شد، اما با این حال، سختی‌ها را پشت سر گذاشتیم و در نهایت این کتاب به ثمر نشست.

این مولف همچنین به کتاب دیگری به نام «۳۹ کیلو تمام» اشاره کرد که به خاطرات دوران اسارت یک نوجوان رزمنده می‌پردازد و توسط انتشارات روایت فتح منتشر شده است. 

وی افزود: بخش عمده‌ای از نوشته‌هایش در فضای مجازی و در شمارگان پایین‌تر منتشر شده‌اند و تنها دو کتاب "آخرین فرصت" و "سی و نه کیلو تمام" به چاپ انبوه رسیده‌اند.

اکبری بیان کرد: شخصیت والای شهید علی کسایی یکی از دلایل توجه مقام معظم رهبری به کتاب "آخرین فرصت" بوده است لذا ما در سخنرانی‌های رهبری مشاهده کرده‌ایم که ایشان به نهج البلاغه اهمیت ویژه‌ای قائل هستند.

وی ادامه داد: معرفی شهیدی با این تسلط بر نهج البلاغه و نقش فعال او در تربیت و انسان‌سازی در مکان‌های مختلف از جمله پادگان‌ها و مساجد، باعث شده تا این کتاب مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرد.

نویسنده در پایان به نقش مؤسسه نشر فرهنگ شهادت در شیراز اشاره کرد و از آن به عنوان نهادی که بستر لازم برای پرداختن به زندگی شهید علی کسایی را فراهم کرده، یاد کرد. 

اکبری گفت: من مدیون این مؤسسه هستم که با فعالیت‌های خود در ترویج فرهنگ شهادت، به من کمک کردند تا این کتاب به ثمر برسد. این مؤسسه که سابقه ۲۵ساله در زمینه ترویج فرهنگ شهادت دارد، به عنوان یک عضو، همواره حمایت‌های لازم را برای بنده فراهم کرده است.

 کتاب «آخرین فرصت» تنها یک اثر ادبی نیست، بلکه یک مأموریت جهت ترویج فرهنگ ایثار و تدبیر در زندگی بر مبنای آموزه‌های شهدا است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.