صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

وضعیت سدهای مهم (شرب - کشاورزی) بیانگر این است که اکنون در ۱۹ سد، پرشدگی بیش از ۵۰ درصد است.

به گزارش شهرآرانیوز، میزان ورودی مخازن کل کشور از ابتدای سال آبی۱۴۰۳ (ابتدای مهرماه) تا ۷ مهرماه معادل ۰.۱۹ میلیارد مترمکعب بوده که در قیاس با سال گذشته که عددی معادل ۰.۲۶ میلیارد مترمکعب بوده ۲۷ درصد کاهش داشته است. همچنین میزان کل خروجی سدهای کشور نیز نسبت به سال قبل با ۱۵ درصد کاهش مواجه بوده است.

وضعیت سدهای مهم (شرب  - کشاورزی) بیانگر این موضوع  است که در ۱۹ سد درصد پرشدگی بیش از ۵۰ درصد است.

بر این اساس سد دوستی خراسان رضوی در ایم مدت با ۱۵ درصدی پر شدگی و سد طرق با ۱۲ درصد پر شدگی قرار دارد که نسب به میانگین کشوری تا حدودی پایین است.



همچنین ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۱.۱ میلیمتر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۰.۹ میلیمتر) ۲۴ درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۰.۳ میلیمتر) ۲۲۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد. خراسان رضوی در سال آبی جدید که از ابتدای مهرماه است هیچ بارندگی نداشته است. همچنین مقدر بارش این استان در میانگین آماری بلند مدت ۳ ملی متر بوده است و درصد اختلاف سال آبی جاری با متوسط درازمذت (۵۵ ساله) منفی صد درصد بوده است.

خراسان رضوی دارای ۳۲ سد فعال است که در شهرستانهای تربت‌حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، تایباد، تربت‌جام، چناران، سرخس، نیشابور، کلات و فریمان قرار دارند.

هم اکنون از مجموع ۳۷ دشت استان خراسان رضوی، نیمی در شرایط ممنوعه بحرانی قرار دارد و وجود چاههای غیرمجاز و برداشت بی‌رویه از منابع آبهای زیرزمینی مهمترین علت بحرانی شدن وضعیت دشت‌های استان عنوان شده است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.