صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

تالوکاران تیم‌ملی جوانان ایران با مربی مشهدی در مسابقات جهانی خوش درخشیدند.

به گزارش شهرآرانیوز، آذرماه ۱۴۰۰ بود که ستاره ووشو مشهد پس از سال‌ها دوری به میادین بازگشت. احسان پیغمبری که سال ۲۰۱۰ مدال برنز بازی‌های آسیایی گوانگژو را در تالو به دست آورده بود، چندی پس از این افتخار دور ووشو را خط کشید و دیگر روی تاتامی پیدایش نشد. او در سال ۱۴۰۰ تصمیم گرفت تا در سی‌وسه‌سالگی شانسش را برای بازگشت به میادین امتحان کند. پیغمبری حتی در رقابت‌های قهرمانی کشور و انتخابی تیم‌ملی هم شرکت کرد. ستاره ووشو خراسان در بازی‌های آسیایی هانگژو هم به میدان رفت، اما نتوانست توفیقی کسب کند و ترجیح داد بی‌خیال نمایش روی تاتامی تالو باشد. او حالا با سرمربیگری تیم‌ملی تالو جوانان ایران توانسته است ماجراجویی جدیدی را آغاز کند. پیغمبری دیروز در پایان مسابقات قهرمانی جوانان جهان توانست با عملکرد خوب شاگردانش سرش را با غرور بالا بگیرد و به‌اصطلاح پرچم مشهد را بالا نگه دارد.

ورود قهرمان به عرصه مربیگری

احسان پیغمبری اردیبهشت امسال سرمربی تیم‌ملی تالو جوانان ایران شد. او که روزگاری خود مدال‌آور این رشته بوده و به‌ترتیب در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ مدال‌های طلا و برنز بازی‌های قهرمانی جهان و بازی‌های آسیایی را به دست آورده بود، حالا باید شاگردانی را تربیت می‌کرد تا بتوانند ادامه‌دهنده راهش باشند. پیغمبری برای این مهم رویداد بزرگ قهرمانی جوانان جهان را در پیش داشت که قرار بود چهارم تا هشتم مهر در کشور برونئی برگزار شود؛ آوردگاهی برای ارزیابی جدید عملکرد ستاره مشهد در عرصه جدید؛ عرصه مربیگری، آن هم در سطح ملی.

۵ تالوکار درخشان

سرمربی مشهدی تیم‌ملی تالو پس از برگزاری مسابقات مختلف انتخابی، پنج نفر را به اردوی تیم‌ملی فراخواند. سیدآرشام خلیل‌پور، سامیار صادقی، رامتین سیاه‌مشته‌ای، پارسا حیدریان و یونس خدایی پنج تالوکار جوانی بودند که در پایان رقابت‌های جهانی توانستند جواب اعتماد کادرفنی و احسان پیغمبری را بدهند. سه تالوکار از این جمع یعنی خلیل‌پور، سیاه‌مشته‌ای و خدایی توانستند در مسابقات برونئی مدال بگیرند. شش مدال برای سه ورزشکار و تیم پنج‌نفره تالو جوانان ایران عملکرد قابل‌قبولی است که بی‌تردید بخش زیادی از آن متأثر از حضور احسان پیغمبری روی نیمکت تیم‌ملی تالو جوانان ایران است.

نگاهی به عملکرد شاگردان پیغمبری

شاگردان پیغمبری در رقابت‌های جهانی شش مدال گرفتند که در میان آنها رامتین سیاه‌مشته‌ای با کسب سه مدال بهترین عملکرد را داشت. او در سبک نانچوان توانست طلا بگیرد، در نن‌دائو به نقره برسد و در سبک نن‌گوئن هم صاحب مدال برنز شد. سیدآرشام خلیل‌‎پور هم دو مدال برای تیم پیغمبری به دست آورد. او در سبک جین‌شو به نقره و در سبک چانگ‌چوآن به مدال برنز رسید. یک طلا، سه نقره و دو برنز تیم تالو درحالی به دست آمد که با مدال‌های سانداکاران درمجموع کاروان ایران در این مسابقات به مقام چهارم رسید. ایران در بخش ساندا مقتدرانه قهرمان شد و درمجموع با ۹ طلا، ۹ نقره و ۵ برنز پس از کشور‌های چین، اندونزی و مالزی به مقام چهارمی مسابقات قهرمانی جوانان جهان در برونئی رسید.

خداحافظی زودهنگام، بازگشت دوباره

احسان پیغمبری درحالی‌که با طلای جهان و برنز بازی‌های آسیایی می‌توانست سال‌ها در تالو ایران بدرخشد، یک‌باره و در بیست‌وشش‌سالگی از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد! این اتفاق عجیب که متأثر از بی‌مهری‌ها به پیغمبری بود، سبب شد هیچ‌کس سراغی از او نگیرد و ستاره ووشو مشهد و ایران به دست فراموشی سپرده شود. البته پیغمبری بعد از خداحافظی از ورزش قهرمانی گوشه‌وکنار به کار مربیگری و آموزش جوانان پرداخته بود، اما اولین‌بار به‌صورت رسمی در سال ۱۳۹۵ مربی تیم‌ملی تالو شد؛ یعنی درست دو سال پس از خداحافظی از دنیای ورزش قهرمانی. او خیلی زود قید مربیگری را هم زد و به خانه برگشت، تا اینکه سرانجام دست سرنوشت در سال ۱۴۰۰ او را به میدان بازگرداند و درنهایت هم ترجیح داد بار دیگر پیشنهاد فدراسیون برای هدایت تیم‌ملی جوانان را بپذیرد. او حالا با این موفقیت در بازی‌های قهرمانی جهان می‌تواند مسیر نسل طلایی آینده ووشو ایران در بخش تالو را بسازد و باید دید آیا این‌بار در این پست ماندگار خواهد بود یا باز قرار است ستاره ووشو خراسان‌رضوی راه خانه را در پیش بگیرد و قید ووشو را بزند. پیغمبری از تیم‌های مختلف لیگ‌برتر ووشو هم پیشنهاد‌های جدی برای مربیگری دارد و باید دید با توجه به وضعیت اقتصادی که بر لیگ‌برتر ووشو حاکم است، آیا به لیگ‌برتر برمی‌گردد و هدایت تیمی را در بخش تالو به عهده می‌گیرد یا ترجیح می‌دهد در خدمت تیم‌های ملی رده‌های پایه باشد و به تربیت جوانان ووشوکار توانمند در بخش تالو بپردازد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.