صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

برای لبنان و مقاومت بی پایانش

  • کد خبر: ۲۹۱۷۴۶
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۴
نگاهی به مستند‌هایی که درباره نقش مؤثر جریان مقاومت و حزب الله در منطقه، ساخته شده اند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در طول سال‌های گذشته، فیلم سازان داخلی و خارجی که دل در گرو جریان مقاومت دارند، مستند‌های زیادی درباره این جریان و ایستادگی حزب ا... مقابل رژیم صهیونیستی تولید کرده اند؛ آثاری که تلاش می‌کنند دربرابر بمباران رسانه‌های دشمن و دروغ پردازی هایشان بایستند و حقایق را در زمینه‌های مختلف آشکار کنند. بخشی از این مستند‌ها به نقش حزب ا... لبنان و شهید سیدحسن نصر ا... در منطقه و همچنین همکاری آن‌ها با ایران و شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی می‌پردازد؛ آثاری که دیدنشان در این ایام خالی از لطفنیست.

مروی بر تاریخ مقاومت اسلامی در لبنان

مسـتنـد «تاریخ مقاومت اسلامی لبنان»، به کارگردانی مهدی قانصوه، اثری شصت وپنج دقیقه‌ای است که در شبکه المنار تهیه شده است. قانصوه که پیش‌تر هم مستند‌های «سقوط اسطوره» و «شگفتی ساز» را با محوریت جنگ سی وسه روزه کارگردانی کرده بود، در مستند «تاریخ مقاومت اسلامی لبنان» با زبانی ساده و به کمک تصاویر آرشیوی، به نحوه تأسیس حزب ا... لبنان و تغییرات و تداوم جریان مقاومت در این کشور تا به امروز پرداخته است. 

مخاطب در این مستند، می‌بیند که حمله نظامی رژیم صهیونیستی به روستا‌های لبنان چگونه اولین حلقه‌های مقاومت را در جنوب این کشور تشکیل می‌دهد و در ادامه نیز به اوج رسیدن حزب ا... و آزادی جنوب لبنان را تماشا می‌کند؛ البته درکنار سیر منطقی روایت، مخاطب با صحنه‌های احساسی خانه‌های ویران شده، نسل کُشی مردم بی خبر و شادی مردم از آزادی وطن و فرزندان دربندشان هم روبه رو می‌شود.

مراودات شهید نصرالله با رهبر معظم انقلاب

مجموعه مستند «معادله نصر» که در پنج قسمت پنجاه دقیقه‌ای تولید شده است، یکی از آثاری است که دیدنش در این ایام پیشنهاد می‌شود. در این مجموعه، شهید سیدحسن نصرالله از مراودات خود با رهبر معظم انقلاب و توصیه ها، تصمیم‌ها و نقش ایشان در برهه‌های مختلف و حساس منطقه سخن گفته است. این شهید بزرگوار در طول گفت وگوی خود، چندین بار هم گریزی به جنگ سی وسه روزه می‌زند و بخش مهمی از خاطرات ناگفته اش در آن ایام را برای نخستین بار تعریف می‌کند. 

مجموعه مستند «معادله نصر» را ابتدا نشریه «مسیر» دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری درقالب یک گفت وگوی اختصاصی منتشر کرد و پس از آن، شبکه مستند سیما نیز نسخه تصویری آن را پیش روی مخاطبان قرار داد. این شبکه همچنین درپی تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی به لبنان و شهادت سیدحسن نصرالله، در این شب‌ها بار دیگر مجموعه «معادله نصر» را روانه آنتن کرده است.

روایتی از «آخرین دیدار»

اگر درباره آنچه در آخرین دیدار شهید سیدحسن نصرالله و شهید سلیمانی گذشته است کنجکاو هستید، مستند «آخرین دیدار» را تماشا کنید. این مستند با نام «اللقاء الأخیر» در شبکه المنار لبنان تهیه شده است و روایتگر آخرین نشست دبیرکل حزب الله لبنان با شهید «حاج قاسم سلیمانی» است.

شهیدنصرالله در بخشی از این مستند، چهره شهیدسلیمانی را در آخرین دیدارشان، نورانی و روشن و بسیار آرام توصیف می‌کند و می‌گوید: «ما مانند هر دیدار با یکدیگر ملاقات کردیم و در هنگام وداع، یکدیگر را در آغوش گرفتیم و به امید دیدار وداع کردیم.». این دیدار از ظهر تا نماز مغرب ادامه داشت و آخرین نماز شهید حسن نصرالله و شهید سلیمانی درکنار یکدیگر برگزار شد.

اثری درباره نگاه دشمنان به شهید نصرا...

یکی از مستند‌های دیگری که شبکه المیادین درباره شخصیت شهید سیدحسن نصرا... ساخته است، «نصرا... در چشم دشمنان (نصرا... فی عیونهم)» نام دارد. در این مستند پنجاه دقیقه‌ای نشان داده می‌شود که چگونه سرویس‌های اسرائیلی سخنرانی‌های شهید نصرالله را واکاوی می‌کنند؛ آن‌ها نحوه عملکرد سرویس امنیتی حزب الله را بررسی، زبان بدن سید حسن نصرالله را واکاوی و نحوه جنگ روانی را که دبیرکل حزب الله برای برهم زدن راهبرد‌های اسرائیل در پیش گرفته است، نقد و بررسی می‌کنند. همچنین در مستند «نصرالله در چشم دشمنان» نشان داده می‌شود که چگونه عملکرد سیدحسن نصرالله به گواه کارشناسان و تحلیلگران اسرائیلی، باعث شده است سخنان او درمیان جامعه صهیونیستی، بیشتر از سخنان سران اسرائیلی باورپذیر باشد.

ناگفته‌های شهید نصرالله درباره شهیدسلیمانی

مستند «کان معنا» یا «او با ما بود» که «دفتر حفظ و نشر آثار شهیدسلیمانی» تولید کرده است، ابعاد جدیدی از نقش سردار شهید سلیمانی را در جریان پیروزی تاریخی حزب الله لبنان بر ارتش صهیونیستی در جریان جنگ سی وسه روزه سال ۲۰۰۶ روایت می‌کند. این ابعاد جدید را شهید سیدحسن نصرالله در طول هشتاد دقیقه بازگو می‌کند. او همچنین در پایان مستند بیان می‌کند: 

«من همیشه حاضر بودم جان خود را فدای حاج قاسم کنم. یک روز بعد از پایان نمازم و در تعقیبات نماز یک مسئله در ذهنم متجلی شد؛ اینکه فرشته مرگ آمد و به من گفت می‌خواهم به ایران بروم و جان حاج قاسم را بگیرم، اما گفت که خدا یک استثنا قرار داده و آن، این است که خدا گفت برو پیش فلانی (سیدحسن) و به او بگو یک گزینه هست تا گرفتن جان حاج قاسم را به تأخیر بیندازیم و آن، این است که جان تو را بگیریم. در حال فکر کردن به این موضوع بودم که چه جوابی به فرشته مرگ بدهم؛ قاطعانه به او گفتم که جان من را بگیر و حاج قاسم را فراموش کن!»

راز‌هایی از زندگی شهید نصرا...

مستند «قلب الامین»، به کارگردانی هاله بوصعب که حدود چهار سال پیش در شبکه المیادین تهیه شده است، به جنبه‌های مختلف زندگی سیاسی و اجتماعی شهید سیدحسن نصرالله، می‌پردازد و برای نخستین بار از حقایق ناگفته‌ای درباره دبیرکل حزب ا... لبنان پرده برمی دارد. 

درواقع در این مستند پنجاه ودودقیقه‌ای تلاش شده است که واقعیت‌هایی همچون دیدگاه سیدحسن نصرا... درباره زندگی دنیوی و ابعاد ناشناخته شخصیت وی، از زبان نزدیک‌ترین افرادش بررسی شود. عبدالکریم نصرالله، پدر سیدحسن نصرا...، یکی از افرادی است که در مستند «قلب الامین» درباره دبیرکل حزب ا... لبنان صحبت کرده، برخی راز‌های دوران کودکی و نوجوانی شهید بزرگوار را برای اولین بار بازگو می‌کند. در بخشی دیگر، زینب نصرا...، دختر سیدحسن نصرالله، نیز درباره پدرش مطالبی را بیان می‌کند. مستند قلب الامین که اثری احساسی و به دور از مسائل سیاسی است، در سایت عماریار در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

نمایش مقاومت و مظلومیت مردم لبنان

مستند هفتادوشش دقیقه‌ای «سواحل اشک و زیتون»، به کارگردانی رضا برجی، روایتگر وقایع جنگ سی وسه روزه ارتش رژیم صهیونیستی با حز ب ا... لبنان از آغاز تا پایان است و جنایت‌های وحشیانه رژیم صهیونیستی به بهانه اسارت دو تن از سربازانش را بازگو می‌کند. 

این مستند همچنین حضور مقاومت درمیان مردم بیروت و سایر شهر‌های لبنان، آوارگان جنگی و کشتار مردم بی گناه روستای «قانا» را به تصویر کشیده است و با نشان دادن تصاویر شادمانی مردم و شور و شعف آنان از شکست ارتش اسرائیل و بازگشت امید به مردمی که نزدیکان و سرپناه خود را از دست داده اند، پایان می‌یابد. بدین ترتیب مخاطبان در این اثر می‌توانند شجاعت، مظلومیت، مقاومت و صدالبته امید مردم لبنان در مقابله با رژیم جنایتکار و اشغالگر قدس را تماشا کنند.

اقدامات شهید سلیمانی در شکل گیری حزب الله

یکی از مستند‌های دیگری که با محوریت اقدامات شهید سلیمانی در شکل گیری حزب ا... لبنان و نقش او در جنگ سی وسه روزه و بعد از آن تهیه شده است، «حبیب مقاومت» نام دارد؛ مستندی شصت دقیقه‌ای به کارگردانی احمد عبدالرحیمی که چندین بار از شبکه افق پخش شده است.

در این مستند گفت وگومحورباشهید سیدحسن نصرالله (دبیرکل حزب الله لبنان)، حجت الاسلام والمسلمین سیدهاشم صفی الدین (معاون اجرایی حزب الله لبنان)، دکتر مسعود اسداللهی (کارشناس ارشد مسائل بین الملل و منطقه ای) و دکتر منوچهر متکی، درباره نقش سردار شهید قاسم سلیمانی و اقدامات او مصاحبه شده است.

اثری به روایت محمدحسین مهدویان

مستنـد «سـه سـوی مـیــدان جـنـگ»، بـــه کارگـردانی محمدحسین مهدویان و مهدی نقویان، روایت نبرد سنگین نیرو‌های مقاومت با سربازان رژیم صهیونیستی در دشت خیام است که در آخرین روز‌های جنگ سی وسه روزه رخ داد.

این مستند، نبرد را از سه زاویه به تصویر کشیده است. یک سوی میدان جنگ، همان جایی است که ارتش رژیم جعلی اسرائیل قصد دارد با تانک هایش پیشروی کند.

ضلع دیگر، روستای مسیحی نشینی است که ازقضا دو خبرنگار مسیحی در آنجا زندگی می‌کنند و شاهد اتفاقات هستند. ضلع آخر هم سنگر رزمندگان حزب الله است که منتظرند تانک‌های رژیم صهیونیستی وارد دشت خیام شوند. مستند چهل ونه دقیقه‌ای «سه سوی میدان جنگ» همچنین نشان می‌دهد که چگونه چهار رزمنده مقاومت توانسته اند دربرابر گردانی از ارتش رژیم صهیونیستی، تن به تن بجنگند و ایستادگی کنند.

روایت‌هایی از جنگ ۳۳ روزه

از آنجایی که جنگ سی وسه روزه حزب الله لبنان به رهبری شهید سیدحسن نصرالله با رژیم غاصب صهیونیستی، یکی از نقاط عطف در تاریخ جبهه مقاومت، محسوب می‌شود، مستندسازان بسیاری با ساخت اثر به آن پرداخته اند. علاوه بر مستند‌هایی که به صورت مفصل‌تر در این گزارش به آن‌ها اشاره کردیم، می‌توانیم از مستند «از جایی که فکرش را نمی‌کنند»، به کارگردانی محمد دبوق، تهیه شده در شبکه المنار، نام ببریم که گوشه‌ای دیگر از مقاومت رزمندگان حزب الله در جنگ سی وسه روزه را روایت می‌کند. 

در این اثر، صحنه‌ای که در آن سربازان رژیم صهیونیستی در اولین حمله خود به روستای حولا، با کمین نیرو‌های مقاومت روبه رو می‌شوند، به تصویر کشیده شده است. مستند «جنگل نقب»، به کارگردانی هادی احمد، تهیه شده در شبکه المیادین، «۷۲ ساعت»، به کارگردانی محمدمنتصر کورانی و «قصه‌های مقاومت»، به کارگردانی مجید کلهر، از دیگر آثاری هستند که با محوریت جنگ سی وسه روزه ساخته شده اند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.