صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

کارشناسان بازار بورس تحلیل خود از وضعیت این روز‌های این بازار را ارائه کردند.

به گزارش شهرآرانیوز، محسن عباسی یکی از کارشناسان برجسته بازار سهام در این رابطه در کانال تلگرامی خود نوشت: بخشی از معاملات روزانه‌ی سهام مربوط به نوسانگیر‌های کوتاه مدتی است و طبیعیست با محدودشدن دامنه، حتی اگر سهمی از صف فروش به صف خرید هم برسد، با کسر کارمزد روزانه، عایدی برای نوسانگیر و معامله‌گران کوتاه مدتی ندارد؛ بنابراین با خروج این معامله‌گران از بازار شاهد کاهش تحرک و بی رمقی معاملات هستیم.

ریسک سیاسی وسرنوشت جنگ اسراییل و هم‌پیمانانمان درفضایی ابهام آلود (در دو فضای فکری انتقام یا عدم ورود به جنگ) دنبال می‌شود و فضا همچنان ملتهب است. سرنوشت این فضای خاکستری هنوز برای فعالان بورس مبهم باقی مانده است.

بالا آمدن نرخ نیما برای بورس خبر بسیار خوبیست و شاهد کاهش ریسک قانون‌گذاری هم در اقتصاد و هم در مدیریت بازار از سوی وزارت اقتصاد و سازمان بورس هستیم، اما عامل ریسک سیستماتیک مربوط به تنش‌های منطقه‌ای بر این اتفاقات مثبت غلبه کرده است با کاهش این ریسک بازار مثبت رشد قابل توجهی خواهد بود.

بازار بورس در حال حاضر دو رقیب قدرتمند دارد؛ ۱-نرخ بهره ۲- دلار و طلا

ریسک گریز‌ها به همان نرخ ۳۰ درصدی بدون ریسک دل خوش کرده اند و هرچه ریسک اقتصاد و سیاست ما بالاتر می‌رود، محکم‌تر به حساب بانکی و اوراق درآمد ثابتشان می‌چسبند.

کسانی هم که ریسک پذیرتر هستند بازار طلا و دلار را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده اند و ترجیح می‌دهند نقدشوندگی را مد نظر قرار دهند.
بازار خودرو و مسکن در یکی از بی‌سابقه‌ترین دوران رکود خود به سر می‌برند و با دور شدن از فصل معاملات مسکن، انتظار می‌رود تا ۶ ماه اینده بازار مسکن و خودرو هم در خواب زمستانی باقی بمانند.

مجددا تعطیل

کاظم حسن زاده دیگر کارشناس بازار سهام نیز در این رابطه نوشت: با تداوم دامنه نوسان یک درصدی و قفل شدن اکثریت نماد‌ها در صف فروش مجدد شاهد به تعطیلی کشیده شدن بورسی هستیم. در حالی که در هفته‌ی گذشته تعداد کد فعال حتی به ۱۰۰ هزار هم رسیده بود، مجددا تعداد کد فعلا به شدت افت کرد و به کمتر از ۳۰ هزار نفر کاهش پیدا کرد. ارزش معاملات نیز مجددا به مرز تعطیلی رسید. میزان دستکاری دامنه‌ی نوسان در شش ماهه گذشته به شدت بالا بوده و تداوم این سطح از تغییرات در دامنه می‌تواند مدت و شدت رکود بورس را افزایش دهد. ارزش معاملات امروز بورس ۱۷۰۰ میلیارد تومان بود و تقریبا می‌توان گفت بازار تعطیل است.

تناقض بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد

از نهاد‌های دولتی اقتصادی کشور، بانک مرکزی تنها رکنی است که فعلا توسط رئیس نصب شده در دولت قبل اداره می‌شود. بانک مرکزی در دولت گذشته خصوصا بعد از روی کار آمدن آقای فرزین یک سیاست انقباضی شدید و بسیار طولانی را اجرا کرد که در نتیجه‌ی آن نرخ بهره در اقتصاد ایران از حدود ۲۴ درصد به ۳۵ درصد رسیده است. با روی کار آمدن دولت جدید و خصوصا صحبت‌های آقای همتی در مورد تغییر سیاست، بسیاری گمان کردند فرمان می‌چرخد. اما امروز به وضوح می‌بینیم بانک مرکزی همان سیاست قبلی خودش در مورد نرخ بهره و همچنین دلار نیما در پیش دارد و عملکرد این دو حوزه تطابقی با وعده‌ها و صحبت‌های آقای همتی ندارد. یک سال و تقریبا ۹ ماه است که سیاست پولی بانک مرکزی به شدت انقباضی است و در کنار آن ارز صادرکنندگان بزرگ به صورت ترجیحی به واردکنندگان داده می‌شود و آقای فرزین نشان داد حتی تغییر دولت نیز نمی‌تواند جلوی این دو سیاست ایشان را بگیرد

صندوق‌های طلا جذب کننده‌ی پول

علی رغم کاهش هیجان مثبت بعد از ترور سید حسن نصرالله، صندوق‌های طلا کماکان مقصد پولی است که از ترس تنش‌های سیاسی به این دارایی امن پناه می‌برند. با افزایش شدت درگیری در لبنان احتمال حمله‌ی زمینی اسرائیل به این کشور، نگرانی‌ها در ایران نیز افزایش پیدا کرد و توجه به مساله‌ی انتخابات آمریکا در کنار این موضوع کماکان تمایل به خرید طلا در بین دارایی‌های تورمی را بالا نگه داشته است. البته در بازار‌های جهانی انس فعلا هفته را قوی شروع نکرده است و شاید اگر جو تنش فروکش کند، قیمت‌های بهتری برای خرید صندوق‌های طلا امکانپذیر باشد.

بورس ریزشی در فاصله با جنگ 

حمیده صادقی از تحلیلگران بازار سهام نیز معتقد است: شاخص بورس اسرائیل با وجود درگیر بودن در جنگ در یک سال اخیر، روند حرکت صعودی داشته است.

در حالی که ایران که به صورت غیرمستبقم درگیر جنگ بوده، صفوف فروش در بازار سهام با هر اتفاقی به وجود می‌آمده است. 

البته این تفکر اشتباه رو دولتمردان اقتصادی کشور درست کرده اند اگر فقط یکبار سهامداران خرد را نقره داغ می‌کردند می‌فهمیدند که نباید هیجانی عمل کنند!

در حالی که هر روز نرخ دلار نیمایی در حال رشد می‌باشد و این روند فعلا ادامه دارد فروش سهام بعد از این همه ریزش هیچ دلیلی ندارد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.