صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

معاون مشارکت‌های اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی گفت: در برنامه هفتم توسعه، معافیت مالیات برای خیرین مدرسه‌ساز در برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شده است.

مهدیه قمری| شهرآرانیوز؛ آن طور که رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اعلام کرده، مالیات‌دهندگان می‌توانند محل هزینه‌کرد مالیات پرداختی خود در پروژه‌های مختلف عمرانی دولت را تعیین کنند و نکته جالب توجه در این بخش این است که مدرسه‌سازی در اولویت مالیات‌دهندگان قرار دارد.

آمار‌ها از این موضوع حکایت می‌کند که از مجموع مبلغ ۱۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز تکمیل پروژه‌های آموزشی، پرورشی و ورزشی وزارت آموزش و پرورش، مالیات‌دهندگان ۱۳۰۰ میلیارد تومان معادل حدود ۷۰ درصد از سهم مالیات خود را به مدرسه‌سازی و توجه به امر آموزش فرزندان خود اختصاص دادند، این آمار‌ها را حمیدرضا خان‌محمدی در ادامه صحبت‌هایش درخصوص توجه مؤدیان مالیاتی به ساخت مدرسه ارائه می‌دهد.

این موضوع باعث شد تا به‌سراغ پروانه غفرانی، معاون مشارکت‌های اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی برویم و درباره جزئیات انتخاب مؤدیان مالیاتی برای استفاده‌شدن در بخش‌های مختلف جامعه در استان جویا شویم. او در این خصوص به شهرآرانیوز می‌گوید: ابتدای سال ۱۴۰۲ تبصره ۱۰۰ به سازمان‌ها و نهاد‌های مرتبط با ساخت مدارس از جمله نظام مهندسی ابلاغ شد که براساس آن به مؤدیان مالیاتی اعلام می‌شد آن‌ها می‌توانند محل استفاده از مالیات را در ساخت مدرسه و بخش‌های مرتبط با این موضوع انتخاب کنند.

غفرانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا آماری وجود دارد که مشخص شود چند درصد از مؤدیان مالیاتی در خراسان رضوی مالیات خود را به ساخت و نوسازی مدارس در استان اختصاص داده‌اند، متذکر می‌شود: آمار وجود دارد، اما باید در قالب ارسال نامه و به‌صورت کتبی این آمار‌ها را از اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی تحویل بگیریم.

معافیت مالیات برای خیرین مدرسه‌ساز در برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شده است

معاون مشارکت‌های اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی با اشاره به اینکه در برنامه هفتم توسعه، معافیت مالیات برای خیرین مدرسه‌ساز در برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شده است، می‌افزاید: متأسفانه هنوز این برنامه به دستگاه‌های مرتبط با ساخت و نوسازی مدارس ابلاغ نشده است، اما به محض ابلاغ، اجرایی می‌شود.

او درخصوص جزئیات این معافیت مالیاتی بیان می‌کند: با ابلاغ برنامه هفتم به دستگاه‌ها، زمانی که خیری موظف به پرداخت مبلغی به عنوان مثال ۱۰۰ میلیارد تومان باشد و این مبلغ را برای ساخت مدرسه هزینه کرده باشد، با در اختیار قراردادن اسناد مربوط به هزینه‌کرد برای ساخت مدرسه به سازمان امور مالیاتی، میزان مالیات او حذف و در واقع از پرداخت مالیات معاف می‌شود.

«تفاوت این معافیت مالیاتی با انتخاب هدف مالیات پرداخت‌شده این است که مؤدیان مالیاتی سریع و بهتر از محل هزینه‌شدن مالیات خود آگاه می‌شوند»؛ این موضوع نکته‌ای است که غفرانی بیان می‌کند و می‌افزاید: معافیت مالیاتی برای خیرین مدرسه‌ساز به نوعی تشویق برای مشارکت بیشتر آن‌ها محسوب می‌شود.

سرانه بسیار پایین آموزشی در منطقه تبادکان مشهد

معاون مشارکت‌های اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی بیان کرد: در مهر ماه سال ۱۴۰۲، هزار و ۷۴ کلاس درس در این استان ساخته شد و به بهره‌برداری رسید. ۶۰ درصد این مدارس با مشارکت خیرین خراسان رضوی ساخته شد.

غفرانی با تأکید بر اینکه خیرین مدرسه‌ساز در خراسان رضوی بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت مدرسه در این استان اختصاص داده‌اند، یادآور می‌شود: مابقی این اعتبارات نیز از بودجه تخصیص‌یافته دولت برای ساخت مدرسه هزینه شده است.

او با بیان اینکه میانگین سرانه فضای آموزشی در سطح خراسان رضوی ۴.۳ مترمربع است، تصریح می‌کند: میانگین سرانه فضای آموزشی در کشور ۵.۲۸ مترمربع است؛ بنابراین، خراسان رضوی هنوز از نظر سرانه فضای آموزشی، با میانگین کشوری ۰/۹ مترمربع فاصله دارد.

معاون مشارکت‌های اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی با اشاره به اینکه در منطقه تبادکان مشهد فضای آموزشی بسیار پایین است، اضافه می‌کند: میانگین سرانه فضای آموزشی در این منطقه ۲.۱ مترمربع است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.