صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی به صورت جداگانه به مناسبت آغاز سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پیام‌هایی را صادر کردند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در پیام سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است:

«بسم اللّه الرحمن الرحیم
سینما با ظرافت‌ها و ظرفیت‌های گوناگون و متعدد خود، هنری پویا، جذاب و شناخته¬ شده است که تمامی سطوح سنی و فرهنگی را با هر قشر و از هر سلیقه‌ای در دایرۀ علاقه‌مندان خاص و عام خود قرار می‌دهد.

بی تردید در این دامنه در حوزۀ سینمای دوست داشتنی کودک و نوجوان، که به حتم مرز‌های جغرافیایی در سطوح بین المللی را بیش از پیش در بر خواهد گرفت، برگزاری رویداد‌ها و جشنواره‌های سینمایی به ویژه در قامت جهانی می‌تواند ضمن حفظ و اشاعۀ این هنر رسانۀ برگرفته از شأن و ذوق و دانش سینماگران ایرانی، کودکان و نوجوانان این سرزمین کهن و لبریز از هنر را در گونه‌های گوناگونش پیشرفت و ارتقایی افزون ببخشد و در این میان با توجه به استعداد، شوق و کنجکاوی کودکان و نوجوانان که از مهم‌ترین و جدی‌ترین مخاطبان و تماشاگران آینده ساز کشور عزیزمان ایران به شمار می‌آیند، برگزاری جشنوارۀ بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان سهم شایانی داشته و دارد؛ جشنواره‌ای جهانی که نقش آفرینی مطلوب آن در جایگاه درست و مطبوعش ازدیاد دایرۀ عشاق سینما، القای امید، ارتقای آگاهی و فزونی تربیت و پرورش را به دنبال خواهد داشت.

یکی از نکات مهم و کتمان ناپذیر مناسبات میان کودک و نوجوان با سینما و سینماگر، الگوبرداری ایشان از هنرمندان عرصۀ هنر هفتم و به ویژه بازیگران در نظر گرفته می‌شود؛ جایی که آورده‌های سینما در هر سبک و به هر شیوه ای، ضمن درنوردیدن گسترۀ مرزی و جغرافیایی بی شمار، ذهن و باور‌های آدمی به ویژه در سنین نونهالی را در بر می‌گیرد.

اکنون در چهل و پنج سالگی انقلاب اسلامی جشنوارۀ بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ایران، سی و ششمین دورۀ خود را پشت سر می‌گذارد تا همچنان پرنشاط و شاداب‌تر از همیشه، پروانه‌ها را به گرد شمع امیدآفرین خود ببیند؛ پرتویی که انجمن افروز سینما و سینماگر و سینمادوست است تا ایفاگر فرهنگی‌ترین نقش هنر، سینما و پردۀ عریض نقره‌ای این رسانۀ اثرگذار و همه گیر باشد.

همچنین بایستی توجه داشت که سینما محصور در فرم، تکنیک و ساختار نبوده و نیست بلکه وظیفه دارد طعم صلح و عدالت را در ایران اسلامی و جهان انسانی یادآور شود، به گونه‌ای که از یک سو محروم‌ترین کودکان و نوجوانان ایرانی را در این رؤیای دست نیافتنی حاضر نموده و مشارکت دهد و از سوی دیگر بتواند همدلی و همدردی خویش را با کودکان مظلوم غزه و لبنان بازنمایی کند؛ و در پایان ضمن تقدیر صمیمانه از دست اندرکاران و برگزارکنندگان این رویداد بین المللی مراتب سوگ عمیق جامعۀ فرهنگی، هنری و سینمایی ایران را در شهادت مجاهد والامقام و پرچمدار مقاومت منطقه، شهید سید حسن نصرالله و فرمانده مخلص و پاکباز ایران و امت اسلامی سردار عباس نیلفروشان ابراز می‌دارم. بی شک راه ایشان، زنده خواهد ماند و با گام‌هایی استوارتر و با شتاب افزون‌تر، از سوی مبارزان جهاد و مقاومت تداوم خواهد یافت.

ان موعدهم الصبح الیس الصبح بقریب.»


پرواز خیال‌های دور و دراز در آسمان جشنواره کودک

در متن پیام محمد خزاعی معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی کشور به سی و ششمین جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان اصفهان آمده است:

خدا را شاکرم که امروز، بار دیگر، شاهد برگزاری باشکوه جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان هستیم. رویدادی خاطره ساز که با همه اوج و فرودها، همیشه، گرمابخش و شورآفرین در سپهر سینمایی کشور بوده است.

تردیدی نیست که کودکان و نوجوانان، بزرگ‌ترین و درخشان‌ترین ثروت جامعه و سرمایه ملی به شمار می‌آیند و آینده این سرزمین، در دستان این نسل خلاق و نواندیش است- دنیای پاک و پرشور و نشاطی که در آن، الگو‌های امیدآفرین و الهام‌بخش برای جامعه و آیندگان شکل می‌گیرد- و جامعه همواره، محتاج خیالات ناب کودکانه آن هاست تا رنگ تازه‌ای بیابد.

ازین رو، برنامه‌ریزی برای شکوفایی، تعالی و رشد این گنج‌های بالقوه ضرورتی اجتناب ناپذیر است. نگاه صمیمی به این دنیای رنگارنگ، جهان تازه یی را نوید خواهد داد.

در این راستا، جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پاسداشت منطقی و معنادار همین نگاه است. این جشنواره درحالی به سی و ششمین دوره خود پا می‌گذارد که توانسته است مجموعه‌ای از ظرفیت‌ها و بضاعت‌های سینمای کودکان و نوجوانان را طی چند دهه به نمایش بگذارد و هنوز، تا رسیدن به نقطه مطلوب و ایده‌آل آن فاصله داریم.

در سال‌های اخیر، از سوی سازمان سینمایی، اهتمام ویژه‌ای روی فیلم‌های کودک ونوجوان، صورت گرفته است که خوشبختانه، امروز، افق و جهش امیدوارکننده این حوزه در زمینه رشد مخاطب و اقتصاد بهتر آن را شاهد هستیم، و این گونه سینمایی در اکران، بازاریابی و ارزآوری موفق‌تر ظاهر شده است. حضور چشمگیر تعدادی از آثار این حوزه، در «بازار‌های ملی و بین‌المللی» دلیل محکمی براین ادعاست و این دستاورد را، محصول همت و هم افزایی بخش‌های دولتی و خصوصی می‌دانیم.

جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان امروز به مثابه فرصتی گرانمایه در حالی میزبان ضیافت پرواز خیال‌های دور و دراز کودکی و تصویر پاک، منزه و عاری از خشونت دنیای کودکان و نوجوانان با جادوی سینماست که سیر حوادث منطقه، در آرایه ایی تلخ و اندوهبار، چهره بی‌نقابی از وحشی گری، سبعیت و خشونت ذاتی رژیم صهیونیستی را در جامه نسل کشی و کشتار بی‌رحمانه کودکان و نوجوانان معصوم و بی گناه فلسطین، غزه و لبنان به نمایش گذاشته است.

بی گمان، نباید و نمی‌توان چشم بر این صحنه‌های ضدانسانی و فجایع دلخراش بست چرا که رسالت هنر و هنرمند در چنین بزنگاه‌هایی عیان می‌شود.

سینمای امروز ما می‌تواند با استفاده از فرهنگ، ادبیات و تمدن غنی ایرانی و اسلامی، بستر رویش و پرورش نسل‌های آگاه، م‍ؤمن و شجاع و متعهد به آرمان‌های انسانی، ملی و بشری باشد و این رویداد ریشه دار فرهنگی هم، می‌تواند با تکیه بر پیشینه طولانی و پربار و جایگاه اجتماعی و تاریخی خویش، این مسیر را برای فیلمسازان و هنرمندان هموارتر سازد.

برگزاری این جشنواره خاطره ساز به میزبانی شهر اصفهان، محصول تلاش جمعی مراکز مختلف، بویژه، «شهرداری اصفهان» و «بنیاد سینمایی فارابی» است که جا دارد از تلاش همه حامیان، هنرمندان و دست اندرکاران بویژه شهردار محترم اصفهان و دبیر پرتلاش این جشنواره تشکر و قدردانی نمایم.

همچنین، با قلبی اندوهبار به خاطر شهادت مجاهد کبیر سیدحسن نصرالله و جمعی از ستارگان جبهه مقاومت در این ایام و نیز، عرض تسلیت به ملت ایران و مردم شریف اصفهان به خاطر شهادت سرلشگر عباس نیلفروشان، در این واپسین روز‌های خدمت در مقام رئیس سازمان سینمایی برای این رویداد مهم فرهنگی در شهر و دیار هنر و تمدن اصفهان آرزوی موفقیت فزاینده دارم.

منبع: برنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.