صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

فدراسیون و VAR در بن بست| تحقیرها جواب داد!

  • کد خبر: ۲۹۲۹۵۰
  • ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۸
پروژه استفاده از کمک داور ویدیویی در فوتبال ایران به بن بست رسیده است.

به گزارش شهرآرانیوز، چند روز پیش در گزارش تاکید بر این داشتیم که اگر وزارت ورزش برای اختلاف بوجود آمده بین فدراسیون فوتبال و صدا و سیما وارد عمل نشود و اقدام اساسی نکند پروژه استفاده از کمک داور ویدیویی در فوتبال کشورمان به بن بست خواهد رسید.

اما به نظر می‌آید به این اتفاق نزدیک شده ایم و از این هفته‌ای که از مسابقات لیگ گذشت باید شاهد اتفاقات عجیب و غریب زیادی باشیم. ماجرا از آنجا آغاز شد که که صدا و سیما حاضر نشد زیر بار همکاری فدراسیون فوتبال با شرکت چینی «ریگور» برود و هر هفته در مسابقات لیگ سعی کرد در برنامه‌های زنده خود این دستگاه ویدیویی این شرکت را تحقیر کند در صورتی که نماینده فیفا در تهران آن را تایید کرده بود. در این مسیر صدا و سیما ابتدا در نامه‌ای به شرکت توسعه و تجهیز خواستار این شد که تا حدود زیادی کنترل وار رو در انحصار صدا سیما داشته باشد و وقتی در این زمینه به نتیجه نرسید حاضر نشد دستگاه چینی وارد شده به ایران را تایید کند.

این در حالی است که فدراسیون از شرکت چینی ریگور ۶ دستگاه خریداری کرده و تا الان توانسته یکی از آنها را وارد کند. برای وارد کردن دیگر دستگاه نیاز به بودجه دارد که این بودجه همچنان در اختیار شرکت توسعه و تجهیز است و این شرکت هم تا زمانی که صدا و سیما دستگاه چینی را تایید نکند حاضر نیست بودجه را در اختیار فدراسیون قرار دهد.  



چینی‌ها ایران را ترک کردند

فدراسیون فوتبال طبق قراردادی که با شرکت ریگور داشت باید قسط دوم را در اواسط شهریور ماه به این شرکت پرداخت می‌کرد تا ۵ دستگاه خریداری شده دیگر توسط این شرکت به ایران وارد شود که این اتفاق رخ نداد و به همین منظور نمایندگان شرکت ریگور ایران را قبل از آغاز هفته هفتم لیگ ترک کردند. این در حالی بود که در ۶ هفته ابتدایی لیگ تکنسین‌های این شرکت داوران زیادی را در ایران برای استفاده از کمک داور ویدیویی آموزش دادند و در هر بازی که دستگاه شان در ورزشگاه بود در محل حاضر و هر ایرادی بود را برطرف می‌کردند؛ و اینکه با توجه به دارا بودن لایسنس فیفا در بخش تکنولوژی آفساید با استفاده از دو خط و سایه با دقت بالا ارائه سرویس میکردند؛ و همینطور طبق شنیده‌ها شرکت ریگور در تهران دفتر خدمات و پشتیبانی تاسیس خواهد کرد و گارانتی ۳ ساله و خدمات به روز رسانی و.. رو رایگان ارایه خواهد داد.  

 اگرچه برنامه‌های ورزشی مثل فوتبال برتر هر هفته سعی می‌کرد از دستگاه چینی هر هفته ایراد گرفته و به نوعی آن را تحقیر کند. به هر شکل نمایندگان این شرکت وقتی هیچ عزمی از سوی فدراسیون فوتبال برای حل مشکلات موجود ندیدند تصمیم به ترک ایران گرفتند و متذکر شدند که از دستگاه آنها و وسایلش به هیچ عنوان نباید در مسابقات لیگ استفاده شود.

علی ماند و حوضش

فدراسیون فوتبال تقریبا از یکسال پیش برای وارد کردن کمک داور ویدیویی از طریق یک شرکت آمریکایی با همکاری فیفا اقدام کرده بود که در اواخر تابستان دو دستگاه که البته یکی از آنها شبیه ساز است، با دور زدن تحریم‌ها از طریق شرکت واسط وارد ایران شد. بماند که هزینه آن از پول بلوکه شده فوتبال کشورمان در فیفا تامین شد دستگاه‌های وارد شده برای شرکت اروپایی آمریکایی هست که از شرکت‌های معروف تجهیزات ویدیویی در دنیا به حساب می‌آیند. اما از آنجا که کشور ما در تحریم است این شرکت فقط دستگاهش را با دور زدن تحریم‌ها به ایران می‌فروشد و هیچ تکنسینی نخواهد فرستاد و در کل باید گفت هیچ خدماتی نمی‌تواند ارائه دهد. به خاطر همین هم در بازی اخیر پرسپولیس و چادرملو وقتی دستگاه ویدیویی دچار مشکل شد هیچ تکنسینی نبود مشکل آن را حل کند و بازی در نهایت بدون استفاده از وار انجام شد. در این بین محسن حکیم مدیر پروژه وارد نیز برای پوشش دهی مسابقه استقلال و هوادار در جهت استفاده از کمک داور ویدیویی به شهر قدس رفته بود. ناگفته نماند یکی از این دستگاه‌های آمریکایی در واقع شبیه ساز است و نمی‌تواند صحنه‌های آفساید را با خط کشی سایه و خط به تصویر بکشد در حالی که دستگاه ریگور این مشکل را نداشت. حالا با شرایط بوجود آمده فدراسیون کاسه چه کنم چه کنم دست گرفته از این جهت که به خاطر تحریم نمی‌تواند دیگر دستگاه‌های آمریکایی را هم وارد ایران کند. دستگاه‌هایی که برای استفاده از آن هم نیاز به تکنسین است و هم اینکه هر سال باید با پرداخت هزینه‌ی سالانه به روز رسانی و هزینه لایسنس در حدود ۳۰ هزار دلار بابت هر دستگاه در نظر گرفت.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.