صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

افزایش میانگین بارش در مشهد و خراسان رضوی در سال آبی گذشته | سدهای تأمین آب مشهد همچنان خشک و وضعیت، بحرانی

  • کد خبر: ۲۹۳۲۰۳
  • ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۶
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی از کمبود آب پشت سدها سخن گفت و آمارهای بارشی در سال آبی گذشته را تشریح کرد.

محمدعلی نعمت‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز، با اشاره به وضعیت آبی در خراسان رضوی عنوان کرد: در سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ میانگین بارندگی استان ۱۶۷ میلی‌متر بوده است؛ این عدد در سال آبی گذشته، ۱۰۱ میلی‌متر بوده و آمار بلند مدت چهل‌ساله خراسان رضوی، میانگین ۱۸۲ میلی‌متر را نشان می‌دهد؛ یعنی ما نسبت به سال آبی گذشته، ۶۶ درصد افزایش بارش داشتیم ولی نسبت به آمار بلندمدت استان، هنوز ۸ درصد کاهش بارندگی را شاهد بوده‌ایم.

وی به وضعیت سدهای خراسان رضوی اشاره کرد و ادامه داد: حجم کل مخازن سد‌های استان یک میلیارد و ۵۷۲ میلیون مترمکعب است که از این مقدار در حال حاضر فقط ۲۴۴ میلیون مترمکعب حجم مخازن در استان ماست؛ یعنی ۱۶ درصد مخازن سد‌ها در حال حاضر آب دارند و بقیه خالی هستند.

نعمت‌نژاد افزود: این عدد در سال گذشته، ۱۳۴ میلیون مترمکعب یعنی ۹ درصد بوده است؛ لذا اگر بخواهیم الگوی مصرف را در سطح استان عنوان کنیم، اکنون از کل مجموعه آب استان، ۸۰ درصد در حوزه کشاورزی، ۱۴ درصد در حوزه شرب و بهداشت، ۳ درصد در حوزه صنعت و ۳ درصد نیز در حوزه خدمات به عنوان الگوی مصرف ما بیان می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی به وضعیت چاه‌های آب، اعم از مجاز و غیرمجاز اشاره کرده و تأکید کرد: کل چاه‌های مجاز استان که پروانه‌دار هستند، ۱۶ هزار و ۵۶۳ حلقه چاه بوده و ۶ هزار و ۵۲۶ حلقه چاه غیرمجاز شناسایی شده است.

نعمت‌نژاد تأکید کرد: برای حفاظت از منابع آبی، چندین سال است که کار‌های زیادی را در حوزه منابع آب و شرکت آب منطقه‌ای انجام می‌دهیم که مهم‌ترین آن، نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌هاست که در حال حاضر و در حوزه کشاورزی بالغ بر ۹۵ درصد چاه‌های کشاورزی مجهز به کنتور هوشمند هستند.

وی به همکاری دستگاه‌های مختلف نظامی و قضایی برای جلوگیری از حفر و استفاده از چاه‌های غیرمجاز اشاره کرد و افزود: با کمک فراجا و دستگاه قضایی، از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون (۱۷ مهر)، ۸۵۰ چاه غیرمجاز شناسایی و مسدود شده است.

وضعیت بارندگی تا نیمه پاییز برخلاف بهار سال جاری، تعریفی نداشته و تاکنون بارشی را که برای سدها و رفع تنش آبی مفید باشد، شاهد نبوده‌ایم.

براساس آخرین آمار از جزئیات مخازن سدهای مربوط به تأمین آب مشهد، از ۱۲۵۰‌ میلیارد متر‌مکعب ظرفیت سد دوستی، هم‌اکنون ۱۴‌ درصد، یعنی ۱۷۶‌ میلیون مترمکعب، پر است که با این وضعیت، هنوز ۱۱۰‌ درصد بیشتر از سال گذشته آب دارد. موجودی فعلی سد طرق هم که ۱۳‌ میلیون مترمکعب ظرفیت ذخیره‌سازی آب دارد، فقط ۴‌ میلیون مترمکعب است که باز هم در مقایسه با سال گذشته، ۵۳‌ درصد بیشتر است.

آن‌طورکه پیش‌بینی‌های هواشناسی عنوان می کنند، سال آبی جدید از منظر مراجع ملی و بین‌المللی هواشناسی سال خشک و نسبتاً گرمی برای ایران پیش‌بینی شده است و این گرما و کم‌بارشی، یقیناً اثرات منفی‌اش را بر گستره جغرافیایی خراسان رضوی و مشهد خواهد گذاشت.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.