صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

معاون وزیر دادگستری: تعداد کودکان کشور از جمعیت بیش از ۴۰ کشور کوچک دنیا بیشتر است + فیلم

  • کد خبر: ۲۹۳۲۶۱
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۳
معاون وزیر دادگستری گفت: تعداد کودکان ما بیش‌از ۲۵ میلیون نفر است و این تعداد، از جمعیت ۴۰ کشور کوچک دنیا بیشتر است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سیدعلی کاظمی امروز، ۱۷ مهرماه، در همایش بین‌المللی حقوق کودک که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، اظهار کرد: موضوع کودکان بحث بسیار مهمی بوده و از دو جهت راهبردی است. یک اینکه دوره مهمی بوده و زمینه‌ساز شخصیت، فرهنگ و اندیشه ماست؛ دوره کودکی دوره معصومیت، خلاقیت و شگفتی است و همه عناصر مثبت را با خود به همراه دارد.

وی افزود: از جهت دیگر تعداد کمّی کودکان ماست که بالغ بر ۲۵ میلیون نفر می‌شود. این تعداد، از جمعیت بیش از ۴۰ کشور کوچک دنیا بیشتر است. تعداد کودکان افغانستانی که در کشور ما حضور دارند و تحصیل می‌کنند، به اندازه کشور دانمارک است. باید این قشر به‌شدت مورد توجه باشد و همه ما باید به عنوان یک مسئولیت اجتماعی مشترک، در مسیر حمایت از آن‌ها گام برداریم.

کاظمی با بیان اینکه در حال حاضر شاهد دو جریان کاملاً متفاوت هستیم، عنوان کرد: یک جریان تهدیدات و خطرات نسبت به کودکان بوده که بیش از هر زمان دیگری در تاریخ در حال وقوع است و تنوع زیادی دارد. در کنار این، شاهد هستیم دلسوزان، علاقه‌مندان و فعالان حوزه کودک چتر حمایتی خوبی را برای کودکان باز کرده‌اند تا این عزیزان موردحمایت و مصون از آسیب‌ها و خطرات باشند.

معاون وزیر دادگستری بیان کرد: امسال در حالی روز جهانی کودک را گرامی می‌داریم که یک سال است شاهد رنج کودکان فلسطینی و آلمانی هستیم، اما در کنار آن، رنج بزرگ‌تری هم وجود دارد که دوقطبی‌سازی و سیاسی‌سازی بحث کودکان آن‌هم توسط کشوری است که به کنوانسیون حقوق کودک نپیوسته و اتاق فکر جنگ‌افروزی در فلسطین و لبنان است.

وی با اشاره به اینکه کودکان کشور خودمان هم مشکلاتی دارند، افزود: کودکانی که نیمکت، میز، تخته‌سیاه و زنگ مدرسه را از یاد برده‌اند، کودکانی که با مشکلات بهداشتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و کودکانی که خیال خوش بازی را در لابه‌لای خیابان‌ها و خودرو‌ها می‌بینند. این کودکان نیاز به توجه ما دارند و باوجود تمام فشار‌ها و مشکلات، هنوز بزرگی و کرامت خود را فراموش نکرده‌اند.

کاظمی ادامه داد: این کودکان در یک محیط ساختاریافته تعلیمی و تربیتی حضور نداشتند و نتوانستند خود واقعی‌شان را نشان دهند. روح این کودکان در بسیاری از مواقع کشته می‌شود. این کودکان باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند. سرمایه‌گذاری روی آن‌ها نشان از فرهنگ و ارزش‌های بالای ما دارد.

معاون وزیر دادگستری گفت: ما الان در مسیر خوبی قرار داریم. دهه ۹۰، دهه‌ طلایی قانون‌گذاری برای کودکان را داشتیم. در زمینه کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست آیین‌نامه‌ای را اصلاح کردیم و با همکاری سازمان بهزیستی و دادستانی‌های کشور به دنبال این هستیم که این کودکان در مراکز نگهداری به آغوش خانواده‌ها بروند.

وی اضافه کرد: در حوزه کودکان خیابانی، اتفاقات خوبی افتاد. در تهران که یک مشکل لاینحل بود، تا ۱۴ مهرماه، تعداد ۳۱۹۶ کودک شناسایی و حمایت شدند. ما چهار اولویت را به استان‌ها ابلاغ کردیم که شامل بی‌هویتی، بازماندگی از تحصیل، بی‌سرپرست و بدسرپرست بودن و نیز کودکان خیابانی است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.