صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

خرما و پسته قابلیت ارزآوری ۳ میلیارد دلار دارد

  • کد خبر: ۲۹۳۴۴۸
  • ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۸
رئیس انجمن خرما گفت: بنابر آمار ایران رتبه دوم تولید و سوم یا چهارم صادرات در دنیا را داراست.

به گزارش شهرآرانیوز، محسن رشید فرخی  باره تصریح کرد: براساس تجربیات سنوات گذشته در سال‌هایی که بحث محدودیت و ممنوعیت پیش آمد تا ۲ سال شاهد کاهش صادرات به دلیل نا اطمینانی بازار‌های هدف و مشکلات تجار در انعقاد قرارداد‌ها بودیم و بی تردید محدودیت صادرات سال گذشته اثر خود را در  میزان صادرات امسال نشان می‌دهد که این مسئله منجر به ضرر و زیان می‌شود.

او با بیان اینکه ارزش صادرات خرما تا ۴۴۰ میلیون دلار رفته بود، افزود: براساس سیاست مسئولان مبنی بر محدودیت صادرات خرما در پیک مصرف به بازار‌های هدف موجب شد تا صادرات به رقم ۳۰۰ تا ۳۳۰ میلیون دلاربرسد که این اختلاف قیمت بدلیل نااطمینانی بازار‌های هدف و تجار در اتخاذ تصمیمات خلق الساعه،  تلاطم در قیمت‌های ارزی و عدم ثبات در ارزش پول ملی، عدم دسترسی به بانک‌های جهانی برای بازگشت پول و بحث بازگشت ارز مطابق با محصولات پردرآمد همچونت پتروشیمی  کاهش صادرات را رقم زده است.

 رشید فرخی ادامه داد: با رفع موانع و مشکلات پیش روی صادرکنندگان و عدم اتخاذ از تصمیمات خلق الساعه محدودیت و ممنوعیت صادرات، امکان افزایش درآمد‌های ارزی به یک میلیارد دلار ظرف ۵ سال آینده بدون افزایش میزان تولید وجود دارد.

رئیس انجمن ملی خرما با بیان اینکه ۷۰ درصد خرمای تولیدی مصرف و ۳۰ درصد به بازار‌های هدف صادر می‌شود، افزود: بنابر آمار ایران رتبه دوم تولید و سوم یا چهارم صادرات در دنیا را داراست.

رشید فرخی گفت:  اگر ارزش صادرات محولات کشاورزی ۶ میلیارد دلار باشد، خرما و پسته قابلیت ارزآوری ۳ میلیارد دلار را بدون نیاز به افزایش تولید در واحد سطح دارند به طوریکه این افزایش صادرات تنها از طریق اتخاذ برنامه‌های بلندمدت مشروط به ثبات در قوانین، قیمت و ارزش پول ملی وجود دارد.
منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.