صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

دهمین حادثه مشابه آتش سوزی ۱۴۰۳ در مراکز اقامتی مشهد | وقتی آتش، مهمان هتل‌ها می‌شود

  • کد خبر: ۲۹۳۶۲۸
  • ۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۳
شدت انفجار به اندازه‌ای بود که شیشه‌های خانه‌ها و مسافرخانه‌های اطراف نیز فروریخته بود. حتی آدم‌های خانه‌های چند کوچه آن‌طرف‌تر هم وحشت‌زده به خیابان دویده بودند.

موسوی کاهانی - ابوعطا | شهرآرانیوز؛ شدت انفجار به اندازه‌ای بود که شیشه‌های خانه‌ها و مسافرخانه‌های اطراف نیز فروریخته بود. حتی آدم‌های خانه‌های چند کوچه آن‌طرف‌تر هم وحشت‌زده به خیابان دویده بودند. جزو اولین نفراتی هستم که به محل می‌رسم، مسافران سراسیمه از میان خاک و شیشه‌های ریخته در کف کوچه آیت‌ا... حسن‌زاده آملی ۱۰‌که هنوز هم به اسم کوچه طلایی معروف است، فرار می‌کنند.

حتی مسافران مسافرخانه انتهای کوچه نیز بیرون آمده‌اند. آمبولانس‌ها قبل از من رسیده بودند و دیدم سه مصدوم نیمه‌سوخته را با خود بردند. ماجرای حادثه در مهمان‌پذیرها، هتل‌آپارتمان‌ها و سوئیت‌آپارتمان‌ها در شهری که نیمی از مراکز اقامتی کشور را در خود جا داده است، چندان عجیب نیست. با یک جست‌وجوی ساده متوجه شدم این دهمین حادثه برای این مراکز است که امسال در مشهد رسانه‌ای شده است. 

برای اینکه دقیقا بفهمم چه اتفاقی در این حادثه افتاده است بهترین منابع، شهروندانی هستند که به‌نوعی در این حادثه آسیب دیده‌اند. حسن جاقوری، نگهبان سوئیت است که هنگام حادثه در محل کارش بوده است.
او می‌گوید: از صدای انفجار سرم منگ شده است، شانس آوردیم بیشتر مسافر‌ها بیرون بودند. اگر دیشب منفجر می‌شد خیلی آدم توی مسافرخانه بود.

آمنه صبوری، بانوی سال‌خورده‌ای است که از خرمشهر برای زیارت به مشهد آمده است. او شب قبل از حادثه به علت شدت سروصدا اتاقش را عوض کرده است و حالا می‌گوید: اتاق من دقیقا کنار همین اتاقی بود که منفجر شد، دیشب خیلی شلوغ می‌کردند به مسئول مسافرخانه اعتراض کردم که نمی‌توانم با این سر و صدا‌ها بخوابم و می‌خواهم برای نماز صبح به حرم بروم، آنها هم اتاقم را عوض کردند و من را به طبقه بالا فرستادند.

محمدجان اسدی، دیشب از چهارمحال و بختیاری به مشهد رسیده و هنوز خستگی راه در تنش است. پیرمرد در میان خاک و خرده‌شیشه‌ها تلاش می‌کند مأموران آتش‌نشانی را راضی کند تا بروند داخل و وسایلش را بیاورند.
مردی جوان خودش را صاحب مسافرخانه معرفی می‌کند و هنوز از حادثه‌ای که رخ داده در شوک است. او با ناراحتی می‌گوید: همه چیز ایمن بود، نمی‌دانم این سه نفر در اتاق چه کار کردند که گاز منفجر شد.

تجمع گاز شهری علت حادثه

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی مشهد نیز درباره این حادثه می‌گوید: با اعلام انفجار یک مهمان‌پذیر در خیابان طبرسی جنوبی، بلافاصله پانزده آتش‌نشان از سه ایستگاه به محل حادثه اعزام شدند.
حسن نجمی افزود: در این حادثه طبقه اول مهمان‌پذیر بر اثر تجمع گاز شهری منفجر و قسمتی از ساختمان تخریب شده بود. همچنین دو نفر دچار مصدومیت شدند که تحویل عوامل اورژانس شدند و آتش‌نشانان ضمن انجام اقدامات پیشگیرانه برای ایمن‌سازی محل اقدام کردند.

بررسی حوادث ۹ گانه

ماجرای انفجار دیروز، اولین و آخرین حادثه برای واحد‌های اقامتی مشهد نیست و نخواهد بود. گذشته از این حادثه، از ابتدای سال تاکنون ۹ حادثه مشابه در مشهد رخ داده است که در مهم‌ترین حوادث، هفده مسافر ایرانی و خارجی نجات یافتند و همچنین آتش‌نشانان مشهدی در حادثه‌ای دیگر با نجات جان ۵۲ مسافر، جلو یک فاجعه را در مشهد گرفتند که حالا این حوادث را بررسی می‌کنیم.

۵ فروردین، خیابان سرشور

نخستین حادثه برای واحد‌های اقامتی مشهد، در تعطیلات نوروز رخ می‌دهد. پنجم فروردین‌ماه یک سوئیت‌آپارتمان در خیابان سرشور طعمه حریق می‌شود. نزدیکی محل حادثه به حرم مطهر و بافت متراکم این منطقه، حساسیت این حادثه را دوچندان کرده بود تا جایی که آتش‌نشانان ایستگاه ۳۲ به محل اعزام شدند. بررسی‌ها نشان داد که تعدادی از مسافران این سوئیت‌آپارتمان خارجی هستند. امدادگران بلافاصله با ورود به این ساختمان و مهار آتش زمینه نجات هفده مسافر ایرانی و خارجی را مهیا کرده و این افراد را نجات دادند.

۱ اردیبهشت؛ خیابان بهجت

صبح اولین روز از دومین فصل بهار، یک ساختمان سه طبقه در خیابان آیت‌ا... بهجت طعمه حریق شد. بررسی‌های اولیه نشان داد که کاربری این ساختمان اقامتی است. ساعت ۹:۲۶ این حادثه به مرکز فرماندهی آتش‌نشانی گزارش شد. نگرانی از جان مسافران این مهمان‌پذیر موجب شد تا آتش‌نشانان از چهار ایستگاه به محل اعزام شوند. حریق در طبقه دوم رخ داده بود که با حضور آتش‌نشانان سه محبوس این حادثه نجات یافتند. با سرعت عمل آتش‌نشانان این حادثه بدون مصدوم در ساعت ۱۰ تمام شد.

۶ اردیبهشت؛ خیابان نوغان

کوچه نوغان، ششم اردیبهشت‌ماه روز پرالتهابی را پشت سر گذاشت. از لحظه‌ای که دود از سر یک هتل در این کوچه پرید و هر لحظه به شدت آن افزوده می‌شد تا لحظه‌ای که آتش‌نشانان از چهار ایستگاه در محل حاضر شدند، افراد زیادی در محل تجمع کرده بودند، تجمعی که ماحصل آن مزاحمت برای آتش‌نشانان برای امدادرسانی بود.

اوجوداین وقتی امدادگران وارد این ساختمان شدند، برای شناسایی کانون حریق به آشپزخانه رفتند که آتش از آنجا آغاز شده بود. آتش‌نشانان بلافاصله آتش را مهار و ساعت‌ها تلاش کردند تا دود را از این ساختمان خارج کنند. خوشبختانه مسافران بدون هیچ مشکلی از ساختمان به بیرون منتقل شدند. بررسی‌ها نشان داد حادثه از قسمت فر آشپزخانه این هتل آغاز شده است. 

۱۵ تیر؛ خیابان امام رضا (ع)

ساعت ۱۴ عصر جمعه بود که یک هتل‌آپارتمان در خیابان‌امام‌رضا (ع) طعمه حریق شد. آتش‌سوزی مراکز اقامتی را می‌توان خط قرمز آتش‌نشانی دانست که در هر حادثه نیرو‌های زیادی را به محل اعزام می‌کنند. در این حادثه نیز آتش‌نشانان از سه ایستگاه به محل رفتند و بلافاصله اقدامات لازم را انجام دادند و با سرعت عمل زیاد توانستند آتش را مهار کنند. این حادثه خوشبختانه محبوس و مصدوم نداشت.

۲۲ تیر؛ خیابان کامیاب

آتش‌سوزی هتل‌آپارتمان در خیابان کامیاب را می‌توان مهم‌ترین حادثه امسال دانست. در این حادثه ۲۲‌خودرو از یازده ایستگاه آتش‌نشانی به محل حادثه اعزام شدند. کانون آتش‌سوزی سوئیت واقع در طبقه پنجم این هتل‌آپارتمان بود. بررسی‌ها نشان داد که در این حادثه ۵٢‌نفر محبوس شده‌اند.

آتش‌نشانان پس از مهار آتش در حالی محبوسان را به خیابان منتقل کردند که سیزده نفر از محبوس‌شدگان دچار دودگرفتگی و تنش گرمایی شده بودند که تحویل عوامل اورژانس حاضر در محل شدند. با توجه به حجم زیاد دود‌گرفتگی، آتش‌نشانان پس از خاموشی آتش با دستگاه «توربوفن» اقدام به تهویه کرده و پس از ۷۰‌دقیقه تلاش نفس‌گیر این آتش‌سوزی مهار و از گسترش آن به ساختمان‌های اطراف جلوگیری شد.

۱۰ مرداد؛ خیابان امام رضا (ع)

ظهر چهارشنبه بود که یکی از صد‌ها هتل خیابان امام رضا (ع) مشهد طعمه حریق شد. آتش‌نشانان از چند ایستگاه به محل اعزام شدند و با تلاش توانستند حادثه را مهار کنند. امدادگران در ادامه در حالی محبوسان را به سطح خیابان منتقل کردند که یازده نفر به علت دودگرفتگی و مصدومیت ناشی از حادثه به بیمارستان منتقل شدند. 

۲۰ مرداد؛ خیابان اندرزگو

یکی از عجیب‌ترین حوادث در هتل‌های مشهد، در طبقه هفتم یک هتل در خیابان شهید اندرزگو رخ داده بود. آتش‌نشانان از دو ایستگاه در محل حاضر شدند و این حادثه را پوشش دادند. پس از مهار آتش مشخص شد که در اتفاقی نادر ترکیدن باتری ویلچر برقی در حال شارژ، منجر به وقوع آتش‌سوزی شده است. آتش‌نشانان مسافران را به طبقه همکف منتقل و با سرعت عمل، آتش را در کمترین زمان و بدون خسارت جانی مهار کردند.

۲۶ مرداد؛ کوچه شاهین‌فر

بامداد جمعه بیست و ششم مردادماه، آتش‌سوزی یک هتل‌آپارتمان در کوچه شاهین‌فر به آتش‌نشانی گزارش شد. بلافاصله آتش‌نشانان ایستگاه‌های عملیاتی ۱،۳۲و ۴۶ به محل حادثه اعزام شدند. آتش‌نشانان بلافاصله آتش را در طبقه اول مهار و از سرایت آن به دیگر طبقات پیشگیری کردند. این حریق منجر به دودگرفتگی دیگر طبقات شده بود که آتش‌نشانان توانستند با استفاده از دستگاه توربوفن، دود را تهویه کنند. خوشبختانه این حریق محبوس و مصدوم نداشت.

۱۵ شهریور؛ ۱۷ شهریور

صبح پنجشنبه، پانزدهم شهریور، حادثه دودگرفتگی یک هتل در حوالی میدان هفده شهریور آتش‌نشانان را راهی محل کرد. با حضور آتش‌نشانان مشخص شد علت دود مربوط به حریق یکی از مغازه‌های پاساژ داخل هتل بوده که منجر به دودگرفتگی کل پاساژ شده است. در این حادثه فقط هتل دچار دودگرفتگی شده بود.

۲۴ شهریور؛ خیابان اندرزگو

نزدیک‌ترین حادثه به حادثه دیروز، چند هفته قبل در یکی از روز‌های پایانی هفته تابستان در خیابان شهید اندرزگو رخ داد. با حضور آتش‌نشانان چهار ایستگاه، امدادگران با سرعت عمل بالای خود آتش را در کمترین زمان مهار کردند و از گسترش آن پیشگیری به عمل آوردند. این حادثه محبوس و مصدوم نداشت. بررسی‌ها نشان داد که حادثه در قسمت پشت‌بام این هتل آغاز شده بود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.