صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

حضرت فاطمه معصومه (س) مجاهده زمان خود بودند

  • کد خبر: ۲۹۴۳۵۸
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۷
استاد حوزه علمیه قم گفت: کنشگری حضرت فاطمه معصومه (س) در موقعیت زمانی خود، او را جزو افراد مجاهده زمان خود قرار می‌دهد؛ ایشان بانوی مجاهده‌ای بود که در راه خدا، دفاع از امام و تبلیغ، در مسیر شیعه و پیرو امام بودن حرکت می‌کرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ معصومه ظهیری اظهار کرد: حضرت فاطمه معصومه (س) میهمان ۱۷ روزه شهر قم بود که برای همیشه بر ما میزبان شد و همه از سفره کریمانه ایشان بهره‌مند هستیم.

وی با بیان این‌که مهم‌ترین بعد زندگی کریمه اهل‌بیت (س)، آگاه بودن به زمان است، بیان کرد: انسانی که موقعیت زمانی و مکانی را خوب بشناسد عکس‌العملش نسبت به وقایع زمان به‌جا، به‌موقع و به‌اندازه است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که حضرت معصومه (س) ۲ موقعیت زمانی دارد، ادامه داد: ایشان در زمان حیات پدرشان و سکونتشان در مدینه، محدثه بودند و روایت حدیث داشتند و مردم را به ولایت ترغیب می‌کردند.

 

بعد دوم زندگی حضرت معصومه (س) بعد از هجرت اجباری امام رضا (ع) است

 

ظهیری گفت: احادیثی که ایشان جزو راویان آن هستند مربوط به امامت و ولایت غدیر و یا محبت اهل‌بیت (ع) است؛ آن حضرت با روایت حدیث، اعتقاد مردم به ولایت و شیعه حضرت علی (ع) بودن را استحکام بخشیدند.

وی گفت: بعد دوم زندگی حضرت معصومه (س) بعد از هجرت اجباری امام رضا (ع) است که در زیارت‌نامه می‌خوانیم امین، حجت و مورد اعتماد امامش است.

استاد حوزه علمیه قم افزود: امام معصوم او را معصومه می‌نامند، یعنی از خطا و اشتباه به دور و مورد اعتماد است؛ از سوی دیگر همه نامه‌های امام رضا (ع) نیز خطاب به حضرت معصومه (س) است که این مساله بیانگر امتیاز ویژه و فوق‌العاده بودن کریمه اهل بیت (س) می‌باشد.

ظهیری اضافه کرد: بُعد مسوولیت پذیریشان این است که امام او را فرامی‌خوانند و می‌گویند حرکت کن به طرف توس؛ در شرایطی که به دلیل خفقان حکومت ارتباط با امام قطع شده و مردم حتی وجوهات مالی خود را نمی‌توانند به امام برسانند.

وی با بیان این‌که مسوولیت پذیری حضرت به نحوی بود که از مدینه به توس هجرت می‌کنند، تصریح کرد: حضرت با این اقدام به مردم می‌نمایاند که باید مطیع امر و امام شناس باشیم، رابطه خود را با امام حفظ کنیم؛ کسی که ملجا پاسخگویی، جایگاه حکومت و حاکمیت از آن اوست، امام است ولو این‌که دیگران غلبه و غصب کرده‌اند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به ابعاد مختلف زندگی حضرت فاطمه معصومه (س)، گفت: عبادت، عفیف بودن، پاکدامنی و محدثه بودن از جمله ویژگی‌های حضرت است.

 

 

کنشگری حضرت معصومه (س) از ویژگی های شاخص ایشان است

وی اضافه کرد: اگر قرار باشد بازخوانی در موقعیت زمانی کنونی در زندگی حضرت داشته باشیم که برای نسل عصر ما الگو باشد، بعد امام شناسی، مسوولیت پذیری، عکس‌العمل‌های به‌جا، به‌اندازه و به‌موقع، موقعیت را درست تشخیص دادن و حرکت کردن از ویژگی‌های منحصربفرد کریمه اهل‌بیت (س) است.

ظهیری ادامه داد: کنشگری حضرت فاطمه معصومه (س) در موقعیت زمانی خود، او را جزو افراد مجاهده زمان خود قرار می‌دهد؛ ایشان بانوی مجاهده‌ای بود که در راه خدا، دفاع از امام و تبلیغ، در مسیر شیعه و پیرو امام بودن حرکت می‌کرد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: اگر زندگینامه حضرت را بازخوانی کنیم و به گوش نسل جدید برسانیم، شاید مهم‌ترین وجه کاربردی ایشان فعالیت و کنشگر اجتماعی بودن است.

وی با بیان اینکه ایمان و عمل صالح عاقبت به خیری می‌آورد، گفت: کریمه اهل‌بیت (س) هم برادر را ندید هم رحلت شهادت گونه داشت؛ اما نگین انگشتری شد که حول محور او بسیاری از قیام‌ها و نهضت‌ها شکل گرفت و علوم آل محمد به دیگر کشور‌ها و شهر‌ها انتقال پیدا کرد.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.