صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رئیس اتاق تهران: تعطیلی روز پنجشنبه تبعات منفی برای اقتصاد کشور دارد

  • کد خبر: ۲۹۴۴۶۲
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۷
رئیس اتاق تهران با بیان اینکه اتاق بازرگانی تلاش کرد تا با هدف نزدیکی و ایجاد فرصت‌های بیشتر و بهتر با دیگر کشور‌ها شنبه جزو تعطیلات پایان هفته قرار گیرد، افزود: به‌رغم تلاش‌ها و مذاکرات صورت گرفته، سرانجام تعطیلی پنجشنبه به تصویب رسید که به اعتقاد بخش‌خصوصی و اتاق بازرگانی این تعطیلی می‌تواند تبعات منفی برای اقتصاد و کسب‌وکار کشور داشته باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، محمود نجفی عرب روز دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ در مراسم اختتامیه هفتمین دوره جشنواره فرهنگی امین‌الضرب با اشاره به تصویب و اجرای قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران هم‌زمان با شروع انقلاب اسلامی اظهار داشت: سال‌ها پس از اجرای این قانون و آنچه که ملی‌سازی صنایع و معادن ایران عنوان شد، سیاستگذاران در اجرای قانون مترقی خصوصی‌سازی نیز مسیر اشتباهی را طی کردند و دولت در سایه این قانون، به تسویه بدهی‌های خود با سازمان‌ها و نهاد‌های حاکمیتی پرداخت و به جای خصوصی‌سازی، خصولتی‌سازی شکل گرفت.

وی با این توضیح که در برنامه هفتم توسعه بر واگذاری شرکت‌های تحت مدیریت دولت و خصولتی‌ها به بخش‌خصوصی تاکید شده‌است، یادآور شد که مسیر انتقال این واگذاری‌ها قطعا پرپیچ‌وخم و دشوار خواهد بود، همچنان که تنها در یک نمونه، برآورد می‌شود که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نزدیک به ۴۵۰ شرکت در اختیار دارد که انتقال مالکیت و مدیریت این بنگاه‌ها به بخش‌خصوصی، فرآیندی بسیار زمان‌بر و پرچالش خواهد بود.

رئیس اتاق تهران با بیان اینکه اقتصاد دستوری محیط کسب‌وکار کشور را در تنگنا قرار داده است، افزود: اقتصاد دولتی رفاه مردم و جامعه را در معرض آسیب قرار داده است. اگرچه بخش عمده‌ای از جامعه با قیمتگذاری و استمرار حضور دولت در اقتصاد موافق است، در حالی که بخش خصوصی معتقد است که عدم مداخلات دولت در اقتصاد، سفره و رفاه آحاد جامعه را بهبود می‌بخشد و این تجربه را دیگر کشور‌های توسعه‌یافته و در حال توسعه نیز از سرگذرانده‌اند.

نجفی‌عرب افزود: در این زمینه اتاق بازرگانی وظیفه خود می‌داند که مردم را نسبت به عواقب اقتصاد دستوری که کیفیت زندگی آنان را نشانه گرفته، با استدلال‌های اقتصادی آگاه کند و در این مسیر نیز از رسانه‌ها و فعالان این عرصه انتظار و توقع دارد که پل ارتباطی میان اتاق و جامعه باشند.

وی همچنین به مساله تعطیلی یک روز اضافه به تعطیلات پایان هفته در کشور اشاره و با بیان اینکه اتاق بازرگانی تلاش کرد تا با هدف نزدیکی و ایجاد فرصت‌های بیشتر و بهتر با دیگر کشور‌ها شنبه جزو تعطیلات پایان هفته قرار گیرد، افزود: به‌رغم تلاش‌ها و مذاکرات صورت گرفته، سرانجام تعطیلی پنجشنبه به تصویب رسید که به اعتقاد بخش‌خصوصی و اتاق بازرگانی این تعطیلی می‌تواند تبعات منفی برای اقتصاد و کسب‌وکار کشور داشته باشد.

اقتصاد دستوری و نظام چندگانه ارزی معضل بخش خصوصی

فرزین فردیس عضو هیات رییسه اتاق تهران، نیز با اشاره به سه وظیفه اتاق‌های بازرگانی که شامل دفاع از منافع فعالان اقتصادی، شبکه‌سازی میان اعضا و توانمندسازی بخش‌خصوصی است، گفت: اتاق بازرگانی در دفاع از منافع اعضای خود با معضلات بزرگی دست به گریبان است. معضلاتی نظیر اقتصاد دستوری، نظام چندگانه ارزی و ناترازی انرژی که اتاق تهران طی سال‌های اخیر آنها را فریاد زده‌است.

وی با اشاره به اهمیت تبیین آثار و تبعات تداوم وضع موجود در حوزه‌هایی، چون قیمت‌گذاری دستوری، چندنرخی بودن ارز و ناترازی انرژی گفت: با تصمیم هیات سیاستگذاری جشنواره فرهنگی امین‌الضرب، مقرر شده است که سه جایزه نیز به محتوا و تولیدات رسانه‌ای که به مسئله آسیب‌های ناشی از این سه چالش اساسی اقتصاد ایران می‌پردازد، در جشنواره سال آینده اعطا شود.

فردیس گفت: به نظر می‌رسد همه ما این روز‌ها در جدال با روایت‌های مختلف هستیم؛ روایت‌هایی که سعی دارد به قیمت‌گذاری دستوری وجاهت ببخشد و روایتی که این سیاست را آسیب‌زا معرفی می‌کند. انتظاری که از اصحاب رسانه می‌رود این است که کمک کنند روایت غالب، روایتی باشد که نفع مردم در آن جاری و ساری باشد.

توجه به آینده کسب و کار

شهاب جوانمردی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز در سخنانی به اهمیت توجه به آینده به ویژه در حوزه کسب‌وکار، اشاره کرد و با بیان اینکه پیچیدگی‌های حاکم بر محیط پیرامونی، منجر به آن شده که به جامعه‌ای کوتاه‌مدت تبدیل شویم و در بسیاری از مواقع منافع بلندمدت را هدر دهیم، افزود: اتاق بازرگانی تهران علاوه بر تبیین یک برنامه راهبردی، توجه به آینده کسب‌وکار در ایران را نیز در دستورکار قرار داده، از این رو، این پیشنهاد مطرح شده است که برای دوره آتی جشنواره فرهنگی امین‌الضرب، جوایزی نیز به تحلیل‌ها و محتوای رسانه‌ای با موضوع آینده کسب‌وکار در کشور تخصیص یابد.

الزامات توسعه در ایران

علی ربیعی دستیار اجتماعی رئیس‌جمهور نیز در این مراسم، پویایی در جامعه را منوط به وجود و حضور رسانه‌هایی عنوان کرد که پیوند و اتصالات اجتماعی را با نقد‌های سازنده، ایجاد کنند و با بیان اینکه در غالب جوامع رشدیافته در جهان، نظام ارتباطی مبتنی بر رسانه‌ها، کارساز بوده است، افزود: بدون آنکه رسانه‌ها را تقویت و حمایت کرده‎ باشیم که نقش دیده‌بانی را به خوبی ایفا کنند، جامعه به سلامت و رفاه اجتماعی نخواهد رسید.

وی افزود: مطالعات به خوبی نشان می‌دهد که کشورها، بدون طبقه متوسط صنعتی نتوانسته‌اند به رشد و توسعه دست پیدا کنند و در این میان، رسانه‌ها نقش پررنگی نیز برعهده داشته‌اند.

ربیعی با این توضیح که شروع توسعه‌یافتگی کشورها، از استقرار و حاکمیت یک دولت تنظیم‌گر بوده‌است، افزود: هیچ کشوری نیز بدون تعامل با دنیا، به توسعه و رفاه دست پیدا نکرده‌است.

دستیار اجتماعی رئیس‌جمهور گفت: توسعه، راه بی‌بدیل خروج از وضعیتی است که امروز کشور در آن قرار گرفته‌است. باید توسعه پیدا کنیم تا بتوانیم گره از مشکلات مردم برداریم و بدانیم و باور داشته باشیم که با استراتژی بقا نمی‌توان ادامه داد.

ربیعی با بیان اینکه رسانه‌ها در کشور به مثابه اینکه هم میانجی‌گر و هم تدوین‌گر هستند، باید به مسئله الزامات توسعه در ایران بپردازند، افزود: هیچ کشوری با حضور در فهرست سیاه اف‌ای‌تی‌اف توسعه پیدا نکرده است و رسانه‌ها و فعالان این عرصه با اشراف به مسائل و درنظر گرفتن ثبات جامعه، به تبیین این مسائل بپردازند، ضمن آنکه نباید در جامعه، تقابل فرهنگی میان فقر و توسعه صنعتی ایجاد کرد.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.