به گزارش شهرآرانیوز، محمدعلی کمالیسروستانی تصریح کرد: برآوردها حاکی از آن است که جوجه ریزی مهرماه به بالای ۱۴۶ میلیون قطعه برسد، درحالیکه حداکثر جوجه ریزی مورد نیاز ۱۳۰ تا ۱۳۵ میلیون قطعه است.
به گفته او، با توجه به آنکه مرغها در فصل سرما وزن بیشتری میگیرند، برنامه ریزی برای صادرات ماهانه ۱۰ میلیون قطعه جوجهریزی در نیمه دوم سال است، درحالیکه وزارت جهاد نگاهش به بازار داخل است.
کمالی سروستانی ادامه داد: در شرایطی که قیمت جوجه یکروزه بالای ۳۰ هزارتومان است و طبیعتا روی تولید داخل اثر میگذارد، قیمت کنونی مرغ بدلیل هزینههای تولید منطقی است.
مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه قیمت جوجه یکروزه نباید بالای ۳۰ هزارتومان باشد، افزود: معاونت امور دام در محاسبات خود قیمت هر قطعه جوجه یکروزه در هزینههای تولید ۲۲ هزارتومان لحاظ کرده است، اما انجمن جوجه قیمت منطقی را ۲۵ هزارتومان اعلام میکند. به هرحال امیدواریم قیمت جوجه به تعادل برسد تا مرغداران ناگریز به پرداخت هزینه مازاد نباشند که روی قیمتها اثر بگذارد.
او با بیان اینکه قیمت دستوری مرغ راهکار تنظیم بازار نیست، گفت: اعتقادی به قیمت مصوب و دستوری مرغ نداریم و همواره باید قیمت حمایتی برای خرید توسط پشتیبانی امور دام اعلام شود چراکه مدیریت عرضه و تقاضا راهکار تنظیم بازار است.
کمالی سروستانی ادامه داد: در شرایط فعلی نیازی به خرید حمایتی مرغ توسط پشتیبانی امور دام نیست، اما بدلیل جوجه ریزیهای مهرماه باید این آمادگی را داشته باشد چراکه احتمال ورود پشتیبانی در بحث خرید و تنظیم بازار از ماه آتی وجود دارد.
مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه نیازی به توزیع مرغ منجمد نداریم، افزود: در حال حاضر مرغ گرم به میزان کافی وجود دارد و کمبودی در توزیع نیست که آن را بخواهیم از طریق توزیع مرغ منجمد جبران کنیم.
به گفته او، براساس ۱۴۶ تا ۱۴۷ میلیون قطعه جوجه ریزی، ماهانه ۲۴۰ تا ۲۵۰ هزارتن مرغ گرم در کشور تولید میشود، درحالیکه حداکثر نیاز بازار داخل ۲۲۰ هزارتن است، از این رو برای بخشی از تولید باید برنامه ریزی صادرات داشت و با وجود آنکه بازار صادراتی سخت بدست میآید، از این رو صادرات باید مستمر باشد.
کمالی سروستانی با بیان اینکه ایجاد بازارهای جدید صادراتی منوط به اجرای تعهدات است، افزود: براساس هدفگذاری صورت گرفته در نیمه دوم سال ماهانه ۱۰ میلیون قطعه جوجه معادل ۱۰ تا ۱۱ هزارتن باید به بازارهای هدف صادر شود که این میزان تنها یک تا ۲ درصد کل تولید را شامل میشود و میزان آن در حدی نیست که بتواند بر بازار اثر بگذارد.
مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: با توجه به ازدیاد تقاضا در ایام پایانی سال پیش بینی میشود که در صورت تامین به موقع جوجه یکروزه و نهادههای دامی ۳۰ تا ۴۰ هزارتن مرغ به بازارهای هدف صادر کرد.
او با بیان اینکه در دنیا بخش کشاورزی مورد حمایت قرار می گیرد، افزود: ترکیه قیمت مرغ صادراتی نسبت به تولید داخل ارزانتر است که این امر بدان معناست که به نحوی از تولیدکنندگان حمایت میکنند تا بتوانند صادرات و بهبود کیفیت داشته باشند، در کشورما هم ارزش افزودهای که به لحاظ اشتغال ایجاد میکند، نسبت به ارزی که مصرف میکنیم تراز مثبت است.
کمالی سروستانی با بیان اینکه ۸۰ درصد نهادههای دامی وارد می شود، افزود: براساس آمار حدود ۳۴ درصد هزینه تولید مربوط به ذرت و سویا به عنوان ۲ قلم اصلی که با ارز ترجیحی وارد میشود که بخشی از پول آن توسط مرغداران پرداخت می شود.
مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه صادرات مرغ منجر به حضور اقتصادی ما در بازارهای هدف شود، گفت: صادرات مرغ در ایجاد اشتغال و ارتقای کیفیت اثر بسزایی دارد، ضمن آنکه در صورت تحقق اهداف صادراتی، میزان صادرات ۱ تا ۱.۵ درصد کل تولید را شامل می شود که رقم چندانی نیست.
منبع: باشگاه خبرنگاران