صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

درباره سریال دفاع‌مقدسی «تانک‌‌خورها» | خلاصه داستان + زمان پخش

  • کد خبر: ۲۹۴۸۵۵
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۵
«تانک‌خور‌ها» سریالی درباره جنگ ایران و عراق است که از (۱۵ مهر ۱۴۰۳)، هر شب از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، سریال «تانک‌‌خور‌ها» درباره افراد گمنام جنگ است و به اتفاقات کمترشنیده‌شده از جنگ می‌پردازد. در تانک‌خور‌ها چند داستان در کنار هم روایت می‌شوند و ایرج محمدی، تهیه‌کننده سریال، در گفت‌وگویی، مضمون اصلی آن را خط پیشرفت و تولید در برهه‌ای از جنگ در سال ۱۳۵۹ و ۱۳۶۰ عنوان کرده و گفته است: «در آن زمان، بچه‌های رزمنده از نظر تجهیزات دفاعی در کمبود به سر می‌بردند. کلیت داستان بر مبنای این است که جوانان آن موقع با چه ابتکارات و چه ابداعاتی می‌توانستند از کیان کشور دفاع کنند. این توانایی در بخش زرهی به وجود آمد و به این موضوع کمتر پرداخته شده است. شروع داستان ما پرداختن به جوانانی است که وارد دفاع مقدس می‌شوند.»

«تانک‌خورها» ساخته پرویز شیخ‌طادی، به تهیه‌کنندگی ایرج محمدی و به نویسندگی محمدصادق رمضانی‌مقدم است. در این سریال، آرش مجیدی، سروش جمشیدی، بهراد خرازی، علیرضا استادی، احمد نجفی و ثریا قاسمی، هادی دیباجی، میلاد میرزایی، مهدی صباغی، شیرین اسماعیلی، مهرداد بخشی، احمد کاوری، مسعود شریف، پونه عاشورپور، شیوا خسرومهر، سارا باقری، سارا توکلی و فاطمه حاجوی به ایفای نقش پرداختند و تصویربرداری‌اش یازده ماه زمان برده است.

درباره کارگردان سریال تانک‌خورها

پرویز شیخ‌طادی پیش از این، بیشتر در حوزه سینما کار کرده و فیلم‌های «سینه سرخ»، «روایت سه‌گانه» و «امپراتور جهنم» از جمله ساخته‌های سینمایی او هستند، اما به‌تازگی با دو سریال «بانوی سردار» و «آتش در نیستان» سریال‌سازی برای تلویزیون را تجربه کرده و تانک‌خور‌ها سومین سریال او برای تلویزیون است.

درباره نقش اصلی سریال تانک‌خورها

آرش مجیدی در پنجاه‌سالگی، سریال جدیدش را روی آنتن شبکه سه تلویزیون دارد؛ مجیدی در این سریال، شخصیتی به نام «هاشم» را به تصویر می‌کشد؛ مکانیک خودروهای سنگین که در مشهد زندگی می‌کند و برای خود در میان هم‌صنفانش شأن و جایگاه ویژه‌ای دارد. او یک ماشین‌باز حرفه‌ای است و با توجه به تخصصی که در زمینه کاری خود دارد، گاراژی راه‌اندازی کرده و افراد بسیاری در گاراژ او کار می‌کنند.

داستان سریال مربوط به اوایل دهه ۶۰ است. برادر هاشم به عنوان رزمنده به جبهه‌ رفته و هاشم علاوه بر حل‌وفصل مشکلات زندگی خود، نیم‌نگاهی هم به زندگی برادر رزمنده‌اش، حامد، دارد.

«هاشم دست‌طلا» شخصیت مرکزی سریال «تانک‌خورها» از آن دست کاراکترهایی است که المان‌های کافی برای محبوبیت را دارد؛ از آن دست شخصیت‌هایی که در فرهنگ عامه ما بسیار محبوب بودند، «داش‌مشتی»‌هایی که هم سر نترسی داشتند و جلوی زورگوها می‌ایستادند و هم دل رئوفی داشتند و خانواده برایشان جایگاه ویژه‌ای داشت. او در همین قسمت‌های اولیه نشانه‌هایی از این ویژگی‌ها را به تصویر کشیده است؛ از کتک‌کاری با نزول‌خور و درگیری با باندهای شرط‌بندی گرفته، تا همراهی نیروهای کمیته و کمک به آن‌ها برای فرار از معرکه‌ای پر از تیر و ترکش.

«تانک‌خورها»، جدیدترین ایفای نقش مجیدی است و با توجه به نکات مثبتی که دارد، می‌توان گفت که نقش قابل توجه دیگری برای این بازیگر در کارنامه هنری‌اش به ثبت رسیده است؛ بازیگری که در چند ماه اخیر «رهی اردکانی» سریال تلویزیونی «سرزمین مادری» ساخته کمال تبریزی بوده است و شخصیتی انقلابی را به تصویر کشیده و با فاصله حدود دو ماه، «هاشم دست‌طلا» شده است. اگر بنا به انتخاب باشد، باید او را برگ برنده این شب‌های سریالی دانست.

آیا ماجرای سریال تانک‌خور‌ها واقعی است؟

در بعضی رسانه‌ها، تانک‌خور‌ها ماجرای گردان۷۷ خراسان عنوان شده، اما تهیه‌کننده این سریال موضوع را رد کرده و گفته این سریال نه درباره شخصیت خاصی است و نه به گردان و گروهان ویژه‌ای اشاره دارد. پرویز شیخ‌طادی نیز در گفت‌وگو با ایسنا گفته «کار متعلق به شخصیت‌های گمنام کشور است که نامی‌ نیستند، درجه ندارند، عناوین خاصی ندارند، مدیر نیستند و بیشتر مکانیک و تعمیرکار و راننده و اقشار کاملاً متوسط کشور هستند و قرار است در این سریال، زندگی‌ آن‌ها روایت شود».

یکی دیگر از پیش‌بینی‌ها این بود که تانک‌خور‌ها سریالی طنز است، اما این سریال فقط رگه‌های طنز دارد و در بستری غیرکمدی روایت می‌شود.

گفتنی است «تانک‌خور‌ها» سریالی چهارفصلی بوده که هر شب ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه سه تلویزیون پخش می‌شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.