صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

معاون دبیرکل سازمان ملل:باید در غزه «آتش‌بس فوری» برقرار شود

  • کد خبر: ۲۹۴۹۳۲
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۴
سرپرست معاونت دبیرکل سازمان ملل برای امور بشردوستانه و هماهنگ کننده امداد اضطراری گفت: جنایات غزه باید پایان یابد، این امر نمی‌تواند تنها به صورت حرف باقی بماند بلکه باید از طریق اقدام فوری و بدون، چون و چرا اتفاق بیفتد.

به گزارش شهرآرانیوز، جویس مسویا سرپرست معاونت دبیرکل سازمان ملل برای امور بشردوستانه و هماهنگ کننده امداد اضطراری روز چهارشنبه به وقت محلی به شورای ۱۵ عضوی امنیت سازمان ملل گفت: ما درخواست خود از سراسر جامعه بین‌المللی را برای تلاش‌های دیپلماتیک فوری جهت کاهش تنش، تضمین احترام به قوانین بین‌المللی، دستیابی به آتش‌بس فوری در غزه و توافق بر سر راه صلح پایدار تکرار می‌کنیم.

سرپرست معاونت امور بشردوستانه و هماهنگ کننده امداد اضطراری سازمان ملل افزود: مردم غزه در اثر حملات هوایی اسرائیل متحمل تلفات مختلفی شده اند. تنها در یک هفته، نزدیک به ۴۰۰ فلسطینی در غزه کشته و نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ نفر زخمی شدند. جهان تصاویر بیماران و آوارگان را دیده است که در نزدیکی بیمارستان الاقصی پناه گرفته بودند و زنده زنده در آتش سوختند.

او تصریح کرد: اگر چنین وحشتی حس انسانیت ما را بیدار نکند و ما را به اقدام سوق ندهد، چه خواهد شد؟ حدود ۲۰ خانواده هم سرپناه و هم وسایل خود را در آتش سوزی از دست دادند.

خانم مسویا ادامه داد: تهاجم نظامی اسرائیل در شمال تشدید شده است. درگیری‌های شدید در جبالیا و اطراف آن، که در محاصره است، همچنان گزارش می‌شود، و همچنین شلیک بی رویه موشک‌های گروه‌های مسلح فلسطینی به سمت اسرائیل گزارش می‌شود.

سرپرست معاونت امور بشردوستانه و هماهنگ کننده امداد اضطراری سازمان ملل تصریح کرد: بر اساس تخمین‌های ما، از آغاز ماه اکتبر، بیش از ۵۵ هزار نفر از منطقه جبالیا آواره شده اند، در حالی که سایر افراد در خانه‌های خود گرفتار شده و آذوقه آب و غذای آنها رو به اتمام است.

او گفت: تنها سه بیمارستان از ده بیمارستان در استان شمالی غزه در حال حاضر فعال هستند. این مراکز با کمبود شدید سوخت، خون، درمان تروما و دارو مواجه هستند. زنان زیر بمباران شدید زایمان می‌کنند.

این مقام ارشد سازمان ملل افزود: برای ۱۵۵ هزار زن باردار و شیرده در غزه، این یک تجربه طاقت فرسا و آسیب زا است، زیرا نمی‌دانند کجا و چگونه زایمان کنند یا اینکه آیا فرزندشان زنده خواهد ماند.

خانم مسویا تصریح کرد: مراقبت‌های دوران بارداری وجود ندارد. هیچ دارویی وجود ندارد. گرسنگی وجود دارد. حدود ۱۱ هزار زن باردار از گرسنگی و سوءتغذیه رنج می‌برند و نه تنها جان آنها، بلکه زندگی نوزادانشان را نیز به خطر می‌اندازد.

سرپرست معاونت امور بشردوستانه و هماهنگ کننده امداد اضطراری سازمان ملل ادامه داد: هیچ کمک غذایی از ۲ اکتبر تا ۱۵ اکتبر وارد شمال غزه نشد و همه آذوقه‌های ضروری برای بقا در حال اتمام است. توزیع مواد غذایی موجود بین افراد نیازمند ادامه دارد، اما این ذخایر به سرعت در حال کاهش است.

به گفته وی، سازمان جهانی بهداشت گزارش داده است که در ۱۴ و ۱۵ اکتبر، نزدیک به ۱۵۷ هزار کودک زیر ۱۰ سال واکسن فلج اطفال را دریافت کردند.

مسویا افزود: این عملیات بار دیگر بر نقش حیاتی آنروا تأکید کرد که تیم‌های آن ۴۳ درصد از کودکان را در روز اول واکسینه کردند.

سرپرست معاونت امور بشردوستانه و هماهنگ کننده امداد اضطراری سازمان ملل تصریح کرد: قوانین بین المللی بشردوستانه باید مورد احترام قرار گیرد و این شورا و همه کشور‌های عضو باید تمام نفوذ خود را برای تضمین آن اعمال کنند.

او تاکید کرد: غیرنظامیان باید محافظت شوند و نیاز‌های ضروری آنها چه جابجا شوند و چه محل زندگی خود را ترک نکنند، باید برآورده شود. غیرنظامیان باید بتوانند با انتقال به مکان دیگر جان خود را نجات دهند، و باید از حق بازگشت داوطلبانه آنها تضمین شود همانطور که قوانین بین المللی اقتضا می‌کند.

این مقام سازمان ملل تصریح کرد: مجروحان و بیماران باید مراقبت‌های لازم را دریافت کنند و بیمارستان‌ها و پرسنل پزشکی باید محافظت شوند. گروگان‌ها باید فورا آزاد شوند، و تا زمانی که در اسارت هستند، کمیته بین المللی صلیب سرخ باید اجازه ملاقات با آنها را داشته باشند.

سرپرست معاونت امور بشردوستانه و هماهنگ کننده امداد اضطراری سازمان ملل افزود: شلیک بی رویه راکت به سمت اسرائیل باید متوقف شود. دستورات و تصمیمات موقت دیوان بین المللی دادگستری باید رعایت شود. باید پاسخگویی برای جنایات بین المللی باشد.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.