صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

علت آلودگی هوای مشهد چیست؟ (۲۸ مهر ۱۴۰۳)

  • کد خبر: ۲۹۵۲۵۱
  • ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۸
کیفیت هوای شهر مشهد در ۲۴ ساعت گذشته، با عدد شاخص کلی ۱۱۹ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت.

به گزارش شهرآرانیوز، در حالی که سال‌هاست علل آلودگی هوا در مشهد مشخص است، اما هنوز شاهد اعداد متفاوتی از سطح آلودگی در هوای این کلانشهر هستیم و متأسفانه این آلودگی نفس مشهد را تنگ کرده است. براساس داده‌های مرکز پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی مشهد، شاخص لحظه‌ای هوای مشهد امروز (شنبه، ۲۸ مهرماه) با ثبت عدد ۱۱۹ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.

شهر مشهد بنا به دلایل محیطی و اقلیمی، به‌شدت پتانسیل انباشت آلاینده‌ها و ایجاد شرایط هشدار آلودگی هوا را دارد و حجم هوای آلوده در چنین فضایی محبوس خواهد شد. این یعنی هرچه آلودگی تولید کنیم، از همین فضای محدود خارج نمی‌شود. در چنین‌شرایطی، هیچ‌گونه جابه‌جایی و تخلیه‌ای وجود ندارد و لحظه به لحظه بر غلظت آلاینده‌های هوا افزوده می‌شود.

واقعیت اقلیمی شهر مشهد این است و از آنجایی که شرایط محیطی و اقلیمی را نمی‌توانیم تغییر دهیم، باید درخصوص انتشار آلاینده‌ها حساسیت بیشتری داشته باشیم.

منابع اصلی انتشار آلودگی هوای شهر مشهد تقریباً مشخص است. طبق طرح سیاهه انتشار آلودگی هوای مشهد، از ۱۰۰ درصد حجم آلودگی هوای شهر مشهد، ۳۱ درصد آن مربوط به خودرو‌های شخصی و ۱۹ درصد آن صرفاً مربوط به نیروگاه‌های شهر مشهد است. حال با اینکه منابع آلودگی هوای مشهد برای تمامی نهاد‌های مسئول مانند محیط زیست و مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی مشخص است، اما در برنامه‌های کنترل و کاهش انتشار این آلاینده‌ها توفیق چندانی حاصل نشده است.

به نظر می‌رسد آنچه باعث شده تا مشهد هرساله شاهد آلودگی هوای پیاپی باشد و راهکار‌های پیشنهادی نهاد‌ها به نتیجه‌ موفقی ختم نشود، نبود مدیریت متمرکز در حل بحران آلودگی هواست. اگر قطارشهری و حمل‌ونقل عمومی را گسترش دهیم، اما سوخت مصرفی این ناوگان بی‌کیفیت و آلاینده باشد یا در نیروگاه‌ها به بهانه‌های مختلف مازوت‌سوزی کنیم، حتی اگر صد‌ها هکتار فضای سبز هم به این شهر اختصاص دهیم، بازهم بی‌نتیجه خواهد ماند. حل معضل آلودگی هوای مشهد زمانی ممکن می‌شود که یک مدیریت واحد و هماهنگ بر این مشکل راهبری کند.

تراکم بالای جمعیتی مانع خودپالایی شهر است

محمد پذیرا، رئیس اداره محیط‌زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد، در خصوص علت آلودگی هوای مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز، اظهار کرد: با توجه به شرایط توپوگرافی و موقعیت اقلیمی مشهد، حدود ۲۶۰ روز در سال، پایداری هوا داریم؛ لذا بر اساس شرایط خاص شهری، مشهد حداکثر قابلیت یک میلیون و ۳۰۰ هزار جمعیت را دارد. این در حالی است که طبق آمار، جمعیت مشهد فراتر از سه میلیون و ۵۰۰ است و همین عامل باعث شده تا شهر توان خودپالایی نداشته باشد. تراکم جمعیت یکی از علل اصلی آلودگی هواست.

وی افزود: شهرداری در حال به‌روزرسانی سیاهه انتشار آلودگی هواست که بعد از تصویب اولین سیاهه در سال ۹۶، حال باید این مطالعه به‌روزرسانی شود تا به طور دقیق درصد منابع آلودگی مشخص شده و تصمیم‌گیری‌های صحیحی اتخاذ شود.

رئیس اداره محیط‌زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد ادامه داد: در سال گذشته، ۱۰ روز هوای پاک، ۱۵۹ روز قابل قبول، ۳۷ روز ناسالم برای گروه‌های حساس، ۶ روز هشدار و ۲ روز وضعیت بحرانی وجود داشت. کیفیت هوای مشهد از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون نیز ۱۶ روز هوای پاک، ۱۶۵ روز قابل قبول، ۳۱ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۲ روز هشدار داشت.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.