صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

با همه وجود کنار هنرمندان هستم | گفت‌وگو با استاندار خراسان رضوی درباره ظرفیت‌ها و مشکلات عرصه فرهنگ و هنر استان

  • کد خبر: ۲۹۵۵۱۳
  • ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۹
دکتر غلام‌حسین مظفری، استاندار خراسان رضوی، در باره ظرفیت‌ها و مشکلات عرصه فرهنگ و هنر استان می‌گوید.

به گزارش شهرآرانیوز؛ دکتر غلام‌حسین مظفری، استاندار خراسان رضوی، عصر جمعه در حالی وارد مؤسسه شهرآرا شد که روز رسانه‌ای پرکاری را در روزنامه‌های استان داشت. او کار و اولین بازدیدش را با رسانه‌ها آغاز کرد تا نشان دهد از آن استاندار‌هایی است که توجه ویژه‌ای به عرصه‌های فرهنگ و هنر دارند. «تشکیل دوباره اتاق گفت‌وگوی فرهنگ و هنر استان در استانداری»، توسعه امکانات سخت‌افزاری در هنر خراسان»، «حمایت از تماشاخانه‌ها، نگارخانه‌ها» و سینما‌های خصوصی مشهد» و «انتخاب مدیران دلسوز و کارآمد در عرصه مدیریتی فرهنگ استان» از مباحثی بود که با عالی‌رتبه‌ترین مدیر استانمان در میان گذاشتیم و او در بدو ورودش به ساختمان بهار، اولین مصاحبه حوزه فرهنگ و هنرش را با شهرآرا انجام داد.

علاقه زیادی به فرهنگ و هنر دارم

استاندار خراسان رضوی در ابتدای گفت‌وگوی اختصاصی‌اش با روزنامه شهرآرا، ابراز خوشحالی کرد که درباره فرهنگ و هنر استان گفتگو می‌کند. او در این باره گفت: مصاحبه‌هایی که تاکنون داشته‌ام بیشتر در حوزه‌های اقتصاد و سیاست بوده و از این بابت خوشحالم که گفت‌وگویی در حوزه هنر و فرهنگ انجام می‌دهم. 

غلام‌حسین مظفری افزود: عرصه‌های فرهنگ و هنر از علایق من است. سوابقم در سال‌های قبل نشان می‌دهد که در هر کجا بوده‌ام، به فعالیت‌های هنری علاقه زیادی نشان داده‌ام. بدون تعارف، این عرصه‌ها علاقه شخصی‌ام است و امیدوارم که بتوانم در این حوزه وقت بگذارم تا اتفاقات خوبی در استان رقم بخورد.

توجه به ظرفیت‌های فرهنگی استان

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای فرهنگی و هنری استان، بیان کرد: در همه رشته‌های فرهنگی و هنری، ما ظرفیت‌های درخور توجه و فراوانی داریم. در سینما، هنرمندان خراسانی طراز اول کشوری را داریم، مانند ابوالحسن داوودی. در حوزه هنر‌های تجسمی آقای عرب‌امیری و در هنر‌های معاصر، مجید ملانوروزی را داریم و هنرمندان بسیار دیگری. اینها ظرفیت‌های هنر خراسانی هستند. هرچند برخی از آنها در مشهد نیستند ولی خیلی علاقه‌مند هستند کاری برای شهر و استانشان انجام بدهند.

مظفری درباره زیرساخت‌های فرهنگی و هنری در استان گفت: اگر بخواهیم در این عرصه‌ها در استان اتفاقات خوبی بیفتد، باید توسعه به‌معنای عامش یا به معنای همه‌جانبه‌اش، به‌طور ویژه‌ای صورت گیرد.
وی با بیان اینکه توسعه فرهنگی حتما در استان انجام خواهد شد، بیان کرد: توسعه در زیرساخت‌ها، شاید شکل ظاهری استان را تغییر دهد، اما واقعیت این است که حوزه‌های فرهنگی و هنری می‌تواند تمدن اصیل ایرانی و اسلامی را در شهر و استانمان نمایان کند و به نمایش بگذارد.

هنرمندان منزوی، باید به عرصه فعالیت برگردند

وی درباره انزوای بسیاری از هنرمندان برجسته استان گفت: برخی از آنها مظلوم واقع و منزوی شده‌اند. باید از آنها بخواهیم، خواهش کنیم و فضا‌هایی را ایجاد کنیم تا برگردند. اتفاقا اگر بخواهیم رویداد‌های خوبی در حوزه فرهنگ و هنر استان رقم بزنیم، باید رسانه‌ها نقش مهمی را ایفا کنند.

استاندار خراسان رضوی افزود: اصحاب فرهنگ، متخصص طرح موضوعات فرهنگی و هنری هستند. باید ایده‌هایی طرح شود، تا بتوانیم به ترویج آن کمک کنیم. من هم به‌عنوان عضوی از این تیم فرهنگ و هنر که شما تعریف می‌کنید، با تمام وجود در کنارتان خواهم بود و امیدوارم بتوانیم با هم قدم‌های خوبی برداریم.

وی درباره شکل‌گیری دوباره اتاق فکر هنرمندان در استانداری خراسان رضوی، گفت: خواهشم این است که دوستان ما در روابط‌عمومی کمک کنند که به‌طور دوره‌ای اهالی فرهنگ و هنر را دعوت کنیم و با آنها درخصوص موضوعات، مسائل و مشکلات مختلف گفتگو کنیم.

ایجاد نشاط اجتماعی با فرهنگ و هنر

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: اگر بخواهیم در پی ایجاد نشاط اجتماعی باشیم، باید از فرهنگ شروع کنیم. از موسیقی، تئاتر و فیلم شروع کنیم. ما مباحثی را در مشهد داریم که اسمش را باید ملاحظات بگذاریم. نمی‌خواهم بگویم محدودیت‌ها، ولی ملاحظاتی داریم که با لحاظ‌کردن این ملاحظات می‌توانیم کار‌های زیادی انجام دهیم که هم هویت مشهد به عنوان یک شهر امام رضایی حفظ شود، هم حرمت‌ها حفظ شود و هم بتوانیم آن فضای با نشاط را در مشهد ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه در استان ظرفیت بالایی در عرصه فرهنگ برای ایجاد نشاط اجتماعی وجود دارد، بیان کرد: از اهالی فرهنگ و هنر که اندیشه‌ها و تفکر بالا و والایی در این حوزه‌ها دارند، خواهش می‌کنم که در کنار همدیگر قرار بگیرند. استانداری و نماینده عالی دولت هم به‌عنوان حلقه اتصال و وصل این مجموعه‌ها می‌تواند در این عرصه نقش مهمی را ایفا کند.

افزایش انگیزه به بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در فضا‌های هنری

این مدیر استان با بیان اینکه مشهد فضا و امکانات خوبی دارد، بیان کرد: مشهد علاوه‌بر جمعیت زیاد خودش، میزبان جمعیت بسیاری از سراسر کشور است؛ بنابراین باید فضایی ایجاد شود که جوانان، زنان و همه اقشار با آرامش در کنار هم زندگی کنند.
وی درباره سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی گفت: باید به شکلی فضا‌هایی را تبیین و تعریف کنیم که وقتی از بیرون به ما نگاه می‌کنند، همه رغبتی برای ورود به میدان فعالیت و سرمایه‌گذاری داشته باشند. درواقع رغبتی برای برگزاری جشنواره‌های ملی در خراسان داشته باشند.

دکتر مظفری با اشاره به نیاز مبرم هنر استان به امکانات سخت‌افزاری، گفت: همه بخش خصوصی هم می‌تواند اقتصادی نباشد، یعنی به‌معنای عامش اقتصادی نیست. باید به اهالی فرهنگ و هنر کمک شود، کمک به معنای عام. به‌نوعی زیرساخت، یعنی زمینی بدهیم. با خرید بلیت نمایش‌ها برای کارمندان و همکاران ادارات، به تئاتر کمک کنیم.

وی افزود: چند وقت پیش، زمینی کاملا بلااستفاده افتاده بود که توسط زوج هنرمند جوانی در نیشابور احیا شد و به یک بلک‌باکس استانداردی تبدیل شد که ۴۴۰ تماشاگر ظرفیت دارد و هنوز افتتاح رسمی نشده است. بسیار خوشحال شدم. درواقع با یک همت از سوی هنرمندان و حمایت از سوی مدیران، می‌شود اتفاقات بزرگی را رقم زد.

«یارانه فرهنگی» در حمایت از فرهنگ و هنر

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه باید «یارانه فرهنگی» تعریف کنیم، بیان کرد: در شرایط سخت معیشتی به‌طورحتم اولویت مردم؛ فرهنگ، سینما، تئاتر و... نیست، ولی اتفاقا اینها نیاز جامعه است. مردم شاید نتوانند در این زمینه‌ها مشارکت کنند ولی دستگاه‌هایی که متولی فرهنگ هستند، می‌توانند در این زمینه‌ها کار‌های اثرگذاری انجام دهند.

وی افزود: باید ظرفیت‌های موجود که بخشی از آن به دلایلی مغفول واقع شده را احیا کنیم. بخش خصوصیِ توانمندی داریم که باید از آنها کمک بگیریم. فقط باید آنها انگیزه داشته باشند وگرنه اینکه تماشاخانه‌ای را بسازند ولی اگر نتوانند به‌طور مستمر تئاتر اجرا کنند، به این سمت نمی‌آیند. بعضی وقت‌ها بخش خصوصی آن‌طور که فکر می‌کنند، نیست و به آن باور رسیده که در این عرصه‌ها نمی‌شود کاری کرد. مهم این است بتوان فضای روانی که ایجاد شده را بهبود بخشیم.

مدیران فرهنگی باید درک درستی از فرهنگ و هنر داشته‌باشد

مظفری درخصوص انتخاب مدیران فرهنگی استان گفت: دکتر صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، که هم خراسانی هستند و هم انسان باظرفیت و پخته‌ای هستند و دانش این حوزه را دارند، امیدوارم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی را فردی انتخاب کنند که واقعا درک درستی از حوزه‌های فرهنگی و هنری داشته باشد.

وی افزود: منظورم از درک به معنای فهم، برداشت و اجراست که بتوانیم فضایی را در استان شاهد باشیم که بیشتر اهالی فرهنگ و هنر استان رضایت داشته‌باشند. امیدوارم فردی بر مسند مدیریت بنشیند که فضا‌های هنر و فرهنگ را بشناسد و دارای ایده و فکر باشد و آسیب‌های در زمینه فرهنگ و هنر را حس کند.

هویت‌بخشی به فرهنگ استان

استاندار خراسان رضوی درخصوص ظرفیت‌های هویتی در فرهنگ استان گفت: زمانی در شورای فرهنگ عمومی بحثی را در حوزه هنر داشتم که چرا در جشنواره‌های هنری فجر سیمرغ بلورین هدیه می‌دهند؟ گفتیم سیمرغ، مرغ افسانه‌ای و اسطوره‌ای است که ریشه در خراسان و آموزه‌های فرهنگی و عرفانی حکیم عطار دارد. چرا سیمرغ بلورین؟ این بلورینش را از کجا آورده‌اید؟ 

مرکز تولید بلور در کشور چک است و در اروپای شرقی تولید می‌شود. سؤال من این است که چرا اسم آن را سیمرغ فیروزه‌ای نگذاشته‌اند؟ چون فیروزه حداقل ۵ هزار سال قدمت در ریشه فرهنگی این کشور دارد. ما به‌خوبی می‌توانیم سیمرغ را با فیروزه ترکیب کنیم که هویت خوبی برای خراسان شود، درواقع هویت برای فرهنگ و تمدن خراسان شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.