صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

ریزش شدید بورس و واکنش کارشناسان بازار سهام به آن | در این شرایط، قطعاً نقدشوندگی اولویت نیست

  • کد خبر: ۲۹۶۰۹۳
  • ۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۱
  • ۱
بازار سهام در لحظه تنظیم این گزارش و در کمتر از ۲ ساعت از آغازبه‌کار بورس، نزدیک به ۲۰ هزار واحد ریزش کرده است. در حالی که با توجه به حمایت‌های لفظی مسئولان اقتصادی از بازار، به نظر می‌رسید از سرعت ریزش بازار کاسته شود، اما امروز تا پایان وقت معاملات، احتمال دارد شاهد ریزش سنگینی در بورس باشیم.

به گزارش شهرآرانیوز، سینا سلیمانی، یک کارشناس بازار سهام، معتقد است:

آن دسته از افرادی که دنبال نقدشوندگی بازار بودند در این شرایط، تشریح کنند که با دامنه نوسان ۳درصد، چرا بازار باز هم در صف فروش قرار دارد؟

در شرایطی که منشأ بحران بازار خارج از بازار و خارج از بحث‌های اقتصادی است، اولین گام، مدیریت بحران و جلوگیری از رفتار هیجانی برای خریدن زمان و رفع منشأ ریسک است.

در چنین شرایطی، طبیعتاً باید از زمان خرج کرد تا قیمت‌ها به طور هیجانی افت نکند.

در این شرایط، قطعاً نقدشوندگی اولویت نیست.

اگر منابعی برای حمایت از بازار وجود داشت، افزایش دامنه نوسان اقدامی درست بود تا هم‌زمان با تخلیه هیجان، از منابع بازارساز هم استفاده شود؛ ولی از روز اول، همه ما می‌دانستیم که منابعی در کار نیست.

سازمان بورس به خاطر ریسک سیاسی-نظامی، دامنه را محدود کرد تا فضای بازار را مدیریت کند.

تا زمانی که منشأ ریسک برطرف نشده یا منابع کافی برای مدیریت هیجان بازار تخصیص داده نشده، بازکردن دامنه نوسان تصمیم غلطی بود.

تابلوی امروز هم نتیجه تشخیص اشتباه در اولویت‌ها و وضعیت بازار است.

ارزش بازار ۱۲۰ میلیارد دلاری برای بورس زشت است

ولید هلالات، از کارشناسان برجسته بازار سهام، درباره وضعیت این روز‌های بازار بورس در کانال شخصی خود نوشت:

ارزش دلاری بازار سهام به دنبال ریزش‌های پی‌درپی قیمت سهام به محدوده زیر ۱۱۰ میلیارد دلار رسیده و این در حالی است که نرخ دلار در بازار آزاد روندی صعودی دارد.

البته ما واقف به علت اصلی ریزش بازار که مسائل سیاسی-نظامی است، هستیم، اما جناب آقای وزیر، اینکه می‌فرمایید ارزش بازار ۱۲۰ میلیارد دلار بوده، برای این بازار زشت است. خوب طبعاً انتظار ایجاد می‌شود که شما برنامه‌ای برای خروج از این وضعیت بحرانی دارید.

بنده با صدای بلند اعلام می‌کنم که بازار سهام به سمت یک بحران پیچیده حرکت می‌کند و این گلوله برف حالا آن‌قدری در حال بزرگ‌شدن هست که مقابله با آن به روش‌های مرسوم ممکن نباشد. 

آیینه تمام‌نمای یک اقتصاد ورشکسته

مهدی رباطی، کارشناس بورس نیز معتقد است:

این نمودار ارزش دلاری بورس تهران است و یک نکته مهم دارد که همه از آن غافل‌اند.

در ۱۰ سال گذشته، خود دلار جهانی به دلیل تورم ۴۰درصد ارزش خود را از دست داده است. تعداد بسیار بالایی هم شرکت‌های با مارکت‌کپ بالا به بازار اضافه شده‌اند.

اگر ارزش حقیقی تورم‌زدایی‌شده دلار و عرضه‌اولیه‌ها را کنار بگذاریم، در حال حاضر، ارزش دلاری بازار چیزی بین ۸۰ تا ۹۰ میلیارد دلار است. چیزی که به این وضعیت می‌توان اطلاق کرد «آیینه تمام‌نمای یک اقتصاد ورشکسته» است. به نظر من کوبا اگر بورس داشت، وضعیتی شبیه به این داشت.

احتمال سرایت پنیک به بازار‌های مالی و بانکی

محسن عباسی، دیگر کارشناس بورس هم در کانال شخصی خود نوشت:

وضعیت بازار واقعاً پیچیده شده است. تمام بازار یک جور فکر می‌کند، به یک نتیجه رسیده است و آن این است که کسی برای این بازار کاری نمی‌کند؛ پس ریزش ادامه‌دار است؟ دیگر کسی به تکنیکال و بنیادین اهمیتی نمی‌دهد و این خطرناک‌ترین بازار چند سال اخیر است.

به غیر از تزریق سنگین نقدینگی هیچ راهی جوابگوی این حجم از فشار نیست. برگرداندن مجدد دامنه به یک درصد هم در حال حاضر کارساز نیست و بدون تزریق پول، فقط مرگ کامل معاملات را شاهد خواهیم بود. بحران و رکود بی‌سابقه‌ای در بورس شکل گرفته است و احتمال سرایت این بحران به سایر بازار‌های مالی و بانکی کشور وجود دارد. قدرت پنیک در بازار‌های مالی، همچون سیل ویرانگری است که وقتی به راه افتد، هر آنچه را سر راهش باشد، نابود خواهد کرد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
معلمی
۰۶:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۳
واقعا انصاف نیست سرمایه امثال من که از سال ۹۹ واارد بورس شدیم پودر و نابود شود