صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

بهزیستی در جذب نیرو‌های مددکار مراکز مثبت زندگی دخالتی ندارد

  • کد خبر: ۲۹۶۳۴۶
  • ۰۳ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۵
مراکز مثبت زندگی غیردولتی و فقط تحت نظارت سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند. از این رو نیرو‌های مددکار فعال در این مراکز رابطه استخدامی با سازمان ندارند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ افزایش آسیب‌های اجتماعی و نیاز به افزایش ضریب نفوذ خدمات سازمان بهزیستی به شکل گسترده‌تر و عمیق در لایه‌های مختلف جامعه، زمینه ایجاد مراکز مثبت زندگی را به‌عنوان بازویی کمکی فراهم کرد. اما حالا مخاطراتی نظیر نداشتن ثبات کاری نیرو‌های مددکار در این مراکز و تغییرات متعدد در این حوزه، تبدیل به چالشی جدی شده است. تا جایی که مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در جلسه‌ای که با حضور کارشناسان این مراکز برگزار شد، گفته بود: «تغییر متعدد و نداشتن ثبات کاری مددکاران مراکز مثبت زندگی، یکی از مشکلاتی است که در ارتباط با این مراکز وجود دارد.»

واکاوی دلایل ایجاد این مشکل و تلاش برای رفع آن می‌تواند در حفظ و ثبات مسیر خدماتی که این مراکز ارائه می‌کنند، مؤثر باشد. در همین راستا کارشناس‌مسئول امور مراکز خدمات بهزیستی استان در گفتگو با شهرآرا بیان کرد: مراکز مثبت زندگی غیردولتی و فقط تحت نظارت سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند. از این رو نیرو‌های مددکار فعال در این مراکز رابطه استخدامی با سازمان ندارند و به‌طور خصوصی در این مراکز جذب نیروی مددکار انجام می‌شود.

سیده منیر حسینیان با بیان اینکه وضعیت این مراکز مشابه دیگر بخش‌هایی است که فعالیت‌های خصوصی دارند، اظهار کرد: علاوه بر حقوق و مزایا، دلایل دیگری در این زمینه وجود دارد. در یکی، دو سال گذشته آموزش و پرورش استخدامی‌های زیادی داشته است و بسیاری از مددکاران این مراکز که مدارک تحصیلی مرتبط داشته‌اند جذب آموزش و پرورش شده‌اند.

علاوه بر این، سازمان بهزیستی نیز آزمون استخدامی برگزار می‌کند که تعدادی در این آزمون‌ها پذیرفته شده‌اند. این مسئله را باید در نظر داشته باشیم که به هر حال مددکاری، سختی‌هایی دارد و برخی از مددجویان عشایر هستند و در روستا‌ها زندگی می‌کنند و به دلیل سختی‌هایی که متوجه این‌کار است، ممکن است جذب دیگر بخش‌ها شوند.

وی افزود: در حال حاضر حدود پانصد مددکار با ما همکاری می‌کنند. شاید یکی از اقداماتی که می‌تواند در زمینه ثبات نیروی مددکار کمک‌کننده باشد، افزایش بودجه بهزیستی باشد که به دنبال آن یارانه بیشتری نیز به مراکز مثبت زندگی داده شود. به دنبال آن صاحب امتیاز این مراکز نیز می‌تواند حقوق و دستمزد بیشتری به نیرو‌ها بدهد.

بهزیستی، دخالتی در جذب نیرو ندارد

حسینیان در ادامه با تأکید بر اینکه سازمان بهزیستی در جذب نیروی مددکار هیچ دخالتی ندارد، بیان کرد: این سازمان مجوزی به‌عنوان پروانه فعالیت مرکز مثبت زندگی صادر می‌کند و شخص حقیقی یا حقوقی که صاحب امتیاز مرکز است، نیرو‌های مرکز را خود تأمین می‌کند. بهزیستی نیز پس از معرفی نیروها، برنامه‌هایی را در زمینه کارورزی و بررسی‌های تخصصی صلاحیت افراد انجام می‌دهد.

وی با اشاره به عملکرد این مراکز تصریح کرد: مراکز مثبت زندگی به‌عنوان پیشخوان بهزیستی محسوب می‌شوند. در تمام سطح شهر و در کل استان به صورت محله‌محور فعالیت دارند و در حال حاضر حدود ۱۷۰ مرکز مثبت زندگی فعال در استان داریم. بر اساس دستورالعمل مرتبط با در نظر گرفتن موقعیت مکانی مددجو و سکونت و دسترسی به مرکز، پرونده‌ها واگذار می‌شود. 

به هر مرکز تا سقف ۴۵۰ پرونده واگذار می‌شود که در حال بررسی برای افزایش سقف پرونده‌ها هستیم. طبق دستورالعمل برای هر ۱۵۰ پرونده نیز یک مددکار داریم.
حسینیان افزود: سرفصل خدماتی که ارائه می‌شود، خدمات سطح یک بهزیستی است. ارائه خدمات مددکاری، پیگیری امور مددکاری، بازتوانی خانواده، اجرای برخی طرح‌ها مانند غربالگری بینایی، طرح‌های مرتبط با سالمندان، طرح‌های مرتبط با اعتیاد و طرح توانمندسازی زنان ازجمله این خدمات هستند.

وی در ادامه به گام‌های آینده این مراکز برای خدمات به‌طور گسترده‌تر اشاره کرد و گفت: مراکز مثبت زندگی با توجه به محله‌محوری‌ای که دارند، پیش‌بینی شده است که خدمات عمومی را هم ارائه بدهند که در حال بررسی این مسئله هستیم.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.