صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مراسم بزرگداشت «مرتضی روحانی» در نگارخانه رضوان مشهد

  • کد خبر: ۲۹۶۷۲۱
  • ۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۸
مراسم بزرگداشت مرتضی روحانی، نقاش و خوشنویس مشهدی در نگارخانه رضوان برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، مراسم بزرگداشت استاد مرتضی روحانی که به مناسبت چهلمین روز درگذشت او در نگارخانه رضوان برگزار شد، جمعی از هنرمندان، شاگردان و مسئولان فرهنگی دور هم جمع شدند تا یاد این هنرمند را گرامی بدارند.

درباره مرتضی روحانی

مرتضی روحانی یکی از نقاشان برجسته و شناخته‌شده مشهدی است که در عرصه هنر‌های تجسمی فعالیت می‌کند. او با استفاده از تکنیک‌های مختلف نقاشی و با الهام از فرهنگ و تاریخ غنی ایران، آثار منحصر به فردی خلق کرده است. او نه تنها یک هنرمند موفق بوده بلکه به عنوان یک سفیر فرهنگی برای مشهد عمل می‌کرد. آثار او نشان‌دهنده عمق احساسات انسانی و زیبایی‌های فرهنگی ایران است که می‌تواند الهام‌بخش نسل‌های آینده باشد.

ویژگی‌های آثار مرتضی روحانی

آثار او غالباً به مسائل اجتماعی و فرهنگی پرداخته و تلاش می‌کند تا روحیه و احساسات جامعه را به تصویر بکشد. وی در انتخاب رنگ‌ها دقت زیادی دارد و با ترکیب رنگ‌های متنوع، احساسات عمیق‌تری را منتقل می‌کند. مرتضی روحانی از تکنیک‌های مختلف نقاشی، از جمله آبرنگ، روغن و اکریلیک استفاده می‌کند که به تنوع آثارش کمک می‌کند. بسیاری از آثار او تحت تأثیر زیبایی‌های طبیعی خراسان و مشهد قرار دارند و این امر در نقاشی‌های او به وضوح دیده می‌شود.

در ادامه این مراسم امیرحسن روحانی، فرزند مرتضی روحانی با اشاره به حرفه هنری پدر خود بیان کرد: پدر من متولد ۱۳۱۸ بود و بعد از آشنایی با آقای ترمه‌چی وارد حوزه نقاشی شد. او در حوزه خوشنویسی نیز فعالیت‎هایی داشته و در این زمینه پیشکسوت به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: عاملی که ایشان را با سایرین متمایز کرده، درشت نویسی بوده و کتیبه‌های بسیاری از مساجد توسط پدر من به رشته تحریر درآمده است. پدر من همیشه قبل از شروع کار، وضو می‌گرفت و اقتصاد خانواده ما متبرک به این قضیه بود.

حسین طالبی در ادامه این مراسم، با اشاره به شخصیت استاد مرتضی روحانی افزود: آقای روحانی، استاد گرانقدری بودند که در حوزه نقاشی و خوشنویسی تبحر زیادی پیدا کردند. در سال ۱۳۵۷ برای پیروزی انقلاب اسلامی تلاش‌های بسیاری کرد و با همکاری تیمی که تشکیل داده بود، بزرگ‌ترین چهره‌ای که از امام خمینی (ره) دیده شد، اثر او و گروه زیرزمینی‌اش بود.

این نقاش مشهدی بیان کرد: من فکر می‌کنم چنین مراسماتی باید در زمان حیات هنرمند ایجاد شود. متاسفانه در بافت مذهبی مشهد، آثار هنرمندان، آنگونه که باید و شایسته هنر آن هنرمند است، فروش نمی‌رود. من معتقدم توجه و اهمیت حق هنرمندان خوب مشهدی است. 

محسن توسلی، درباره زندگی هنری این استاد تاکید کرد: از دوران راهنمایی خدمت استاد روحانی رسیدم و از تعالیم ایشان استفاده کردیم. من معتقدم آقای روحانی شاگرد زندگی و استاد هنر بود.

وی ادامه داد: این بزرگداشت قرار بود در زمانی که استاد در قید حیات بودند برگزار شود، اما به دلیل عدم هماهنگی و کسالت استاد روحانی به زمان دیگری موکول شد که متاسفانه در این بین ما استاد را از دست دادیم و حال در چهلم ایشان دور هم جمع شدیم.

این هنرمند مشهدی اضافه کرد: آقای روحانی ذاتا هنرمند بود و شاگردان زیادی را در حوزه‌های مختلف پرورش داد. آقای روحانی فضای بازی را فراهم کرده بود و جلساتی را به نقد آثار اختصاص می‌دادند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.