حجتالاسلام علی عسگری در گفتگو با شهرآرانیوز با اشاره به معنای فرهنگ عمومی اظهار کرد: فرهنگ عمومی به معنای فرهنگ غالب و گستردهای است که در میان عموم جامعه رواج دارد و حوزهای از عقاید، ارزشها، جلوههای احساسی و هنجارهاست که اجبار اجتماعی و غیررسمی از آن حمایت میکند.
وی ادامه داد: ۴۰ سال است که یک نهاد خاص وزارت ارشاد به عنوان متولی فرهنگ عمومی فعالیت میکند اما از آنجا که فرهنگ عمومی با تاروپود جامعه درگیر است، بخشهای مختلفی چون گفتار، سبک زندگی و... بهشدت در حال تحول است.
سرپرست معاونت فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی بیان کرد: جهانیشدن و نفوذ فرهنگ بیگانه از چالشهای بزرگ فرهنگ عمومی ایران است. جهانیشدن را میتوان با تقویت برنامههای آموزشی، فضای مجازی، همافزایی نهادهای آموزشی و رسانهها کنترل کرد. نفوذ فرهنگ بیگانه را فقط با ارتقای آگاهیهای عمومی و ترویج اخلاق ایرانیاسلامی که موردتأکید رهبری معظم است، میتوان تدبیر کرد.
عسگری با اشاره به مؤلفههای فرهنگ عمومی، تأکید کرد: زمان یکی از مؤلفههای فرهنگ عمومی است که با تاریخ تجربیات و اندیشههای یک ملت یا تمدن مرتبط است. دین در فرهنگ عمومی یک نظام کلان فرهنگی است که ۳ مؤلفه زمان و زبان و هنروزیبایی را در بر میگیرد؛ به عنوان مثال، قرآن اعجاز زبانی است که در قله زیبای زبانی قرار میگیرد.
وی ادامه داد: چالش دیگر فرهنگ عمومی غفلت از آگاهیهایی است که از مسیر زبان شیرین فارسی و تاریخ و تجربیات قوم ایرانی و زیباییهای تمدن اسلامیایرانی به ما رسیده است.
سرپرست معاونت فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی با اشاره به نقش رسانه و فضای مجازی در انتقال فرهنگ عمومی خاطرنشان کرد: رسانه و فضای مجازی در شکلگیری و انتقال فرهنگ عمومی اهمیت دارد. برای درک نقش رسانه باید به نظام رسانهای توجه کرد. اگر وجود کتاب و مطبوعات رسانهای در جامعه توازن داشته باشند، موجب رشد اجتماعی و فرهنگ عمومی میشوند؛ به عنوان مثال اگر کتاب بخوانیم ولی از فضای مجازی غفلت کنیم، دچار بحران میشویم؛ بنابراین توازن باید برقرار شود. اگر خانواده بتواند بین رسانهها در خانه تعادل برقرار کند، فرهنگ عمومی شکل گرفته و تقویت میشود.