به گزارش شهرآرانیوز، عصر امروز ۱۶ آبان ۱۴۰۳، مراسم رونمایی و جشن امضای کتاب این اثر با حضور محمدباقر کلاهیاهری، جواد گنجعلی، بیتا علیاکبری، شهره شجیعی و حیدر کاسبی در مجموعه «بوکتاب» مشهد برگزار شد.
مجموعه شعر «عینک فوتوکروم» اثر محبوبه راد، برگزیده نخست دوره شانزدهم شعر خبرنگاران شده است. این اثر ادبی به بررسی موضوعات اجتماعی و روانشناختی میپردازد.
جمعی از شاعران مشهدی، ازجمله محمدباقر کلاهی اهری، جواد گنجعلی، بیتا علی اکبری، شهره شجیعی و حیدر کاسبی، در این نشست حضور داشتند.
در ابتدای این مراسم، محبوبه راد بیان کرد: امروز در محضر اساتیدی هستم که شرم دارم با آنها چشم در چشم شوم. صحبت کردن در برابر فخر ادبیات معاصر، محمدباقر کلاهی اهری و پیشکسوت تئاتر خراسان، استاد حمیدرضا سهیلی سخت و پرگویی است.
وی ادامه داد: من معتقدم وضعیت بد ادبیات و نشر به عوامل زیادی بستگی دارد. همچنان بعد از کرونا صنعت نشر نتوانسته در برابر هزینهها قد راست کند. بسیاری از نشرها در طی این سالهای تخیر تعطیل شدند. در حال حاضر ناشران به سراغ چاپ کتابهایی میروند که برای آنها بازگشت سرمایه به همراه داشته باشد. احساس میکنم خانه از اساس ویران است، متاسفانه در جامعه امروز ما مخاطب ادبیات نداریم. جوی باریک هنر در حوزه ادبیات به تار موی وصل است.
این شعر مشهدی تصریح کرد: مجموعه شعر «عینک فوتوکروم» برای من مانند فرزندی میماند که برای او شال و کلاه تهیه میکنم و بعد از آن دیگر هیچ مسئولیتی را در قبال این فرزند ناخلف قبول نمیکنم.
در ادامه محمدباقر کلاهیاهری تاکید کرد: به ذهنم رسید که از تقارنی بین تئاتر و ادبیات صحبت کنم. دیالوگی که در تئاتر است باید در شعر هم وجود داشته باشد. دستگاه صوتی کاملترین ساز است. ما از طریق صداها، لحن تولید میکنیم که باید هارمونی داشته باشد.
وی ادامه داد: شعر از ابتدای خلقت با انسان بوده است. در تعریفی میتوان گفت شعر آن چیزی است که شاعران میسرایند در صورتی که من معتقدم آن چیزی که در ذهن میگذرد، جوهر شعر است، اما زمانی که به ظهور میرسد تلفظ میشود، نوا و آوایی را خلق میکند. زمانی که وزن عروضی جای خود را به نثر ملودیک داد، کار بسیار سخت شد.
این شاعر پیشکسوت مشهدی خاطرنشان کرد: سرودن شعر سپید بسیار سخت است و خانم محبوبه راد برای سرودن این شعرها زحمت کشیده است که من معتقدم به دستاوردی رسیدید.
جواد گنجعلی با اشاره به جزئیات این مجموعه شعری گفت: با چینش شعرها در کتاب به هیچ وجه موافق نبودم. بعد از خلق کردن یک شعر، شاعر احساس میکند بهترین شعر جهان را سروده است، در این موقعیت باید بگذاریم شعر بیات شود و بعد از مدتی به سراغ آن برویم و ایراداتش را بگیریم. اگر تصمیم به چاپ کتاب گرفتیم باید شعرهایی که احساس میکنیم یک سر و گردن از مابقی شعرها بالاتر هستند ر ا انتخاب و در قسمتهای اول بیاوریم.
وی اضافه کرد: معمولا کسانی که رد موضوعات ابدی و ازلی وقت و توان میگذارند، پتانسیل ماندگاری را دارند. در مجموعه شعر «عینک فوتوکروم» عشقی تلخ، بی فرجام، ناامید و اندوهبار را روایت میکند که احساسات رومانتیک و زنانه را میتوان از آن بیرون کشید. جای خالی و نبودن در اشعار بسیار مشهود است. سکون در جای جای این شعر آمده و زنانگی روزمره زنی روایت میشود. اگر این اشعار بدون نام منتشر میشد، قطعا مخاطب میفهمید که شاعر آن یک زن است.
شاعر کتاب "موهبت غریب وال بودن" تصریح کرد: صلابت و پختگی خود را پیدا نکرده، اما به نظر من جهانبینی شاعر بیش از ۵۰ سال عمر دارد. من معتقدم این شاعران هستند که رویاها را میسازند و ما در عالم رویا زندگی میکنیم. شاعر مجموعه «عینک فوتوکروم» عاشقانه زیست کرده است. زن بودن در همه جای کتاب پا به پای شاعر حرکت کرده و به عقیده من ایشان شاعری با دیدگاه مستقل است.
حیدر کاسبی با اشاره به پیشینه شاعری زنان در ایران بیان کرد: شعر زنان در ایران با فروغ شروع میشود که با آن جسارت کم نظیرش مسیری را هموار میکند تا زنان بعد از خودش بتوانند در ادبیات نسبتا مردانه آن دوره عرض اندام کنند.
این شعر مشهدی درباره ویژگیهای این مجموعه شعری اظهار کرد: خوشبختانه در این مجموعه شعری من یک تعادلی میبینم. رگههایی از شعر زنان در این مجموعه به اندازه دیده میشود. خانم راد اصرار و تعصبی بر اثبات زن بودن خودش ندارد. من به شخصه خیلی متوجه اسم کتاب نشدم و نمیدانم چگونه خانم راد راضی شدند از کلمه فوتوکروم استفاده کنند.