به گزارش شهرآرانیوز، براساس لیست جدید قیمتی، متوسط افزایش نرخ محصولات ایران خودرو و سایپا ۳۰ درصد اعلام شده البته برخی از محصولات بالای ۳۰ درصد و برخی شاهد افزایش ۲۰ درصدی قیمتها هستند.
البته قیمتهای اعلامی، ارزش پایه کارخانه است و تعرفههای قانونی، شمارهگذاری، بیمه و... به قیمت نهایی مصرفکننده اضافه خواهد شد.
فرزان راعی، کارشناس بازار خودرو، در گفتگو با شهرآرانیوز در رابطه با تأثیر افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا در کارخانه بر بازار آزاد اظهار کرد: به نظر من اولین موضوع اثرگذار بر قیمت خودرو در بازار آزاد که هنوز تأثیر خود را نگذاشته، قیمت دلار است.
وی ادامه داد: بخشی از قطعات تولید خود مستقیم وارد میشود که ارتباط مستقیمی با قیمت دلار دارد؛ بنابراین افزایش فعلی قیمت کارخانه خودرو، در حد خروج خودروسازان از ضرر بوده است.
این کارشناس بازار خودرو راهحل مشکل بازار خودرو را حذف قیمتگذاری دستوری از این بازار دانست و گفت: بهترین راهکار برای بازار خودرو در شرایط تحریمی فعلی، ارائه خودرو در بورس کالاست. مانند آنچه در دوسالونیم گذشته رخ داد و منجر به خروج از ضرر برخی از محصولات ایران خودرو و سایپا شد.
وی ادامه داد: مسئولان امر باید اجازه دهند تا بازار بدون قیمتگذاری دستوری، قیمت بازار آزاد و قیمت کارخانه یکسانسازی شود. اگر این اتفاق رخ دهد میتوانیم انتظار ریزش قیمتها در بازار آزاد را نیز داشته باشیم.
راعی اشارهای هم به درخواست دبیر انجمن خودروسازان مبنی بر افزایش ۷۰ تا ۸۰ درصدی قیمت خودروهای داخلی داشت و گفت: عدد گفتهشده، عدد غیرواقعی بود. اینکه بر چه مبنایی عدد ۸۰ درصدی محاسبه شده بود، واقعاً جای سؤال دارد.
وی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته با افزایش قیمت کارخانه خودروسازان، شاهد افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی محصولات در بازار آزاد بودهایم، اظهار کرد: امسال طبق قانون، به خودروهای بیش از ۳ میلیارد تومان مالیات تعلق میگیرد و این عدد در بودجه سال آینده به خودروهای بیش از ۵ میلیارد تومان میرسد.
این کارشناس بازار خودرو بیان کرد: تقاضای سرمایهگذاری با توجه به جذابشدن بازارهایی همچون بازار کریپتو و بازار طلا، به سمت این بازارها کشیده شده است. ازآنجاکه بازارهای طلا، سکه، دلار و رمزارز غیرشفاف است و مالیاتی به آنها تعلق نمیگیرد، جذابیت خاص خود را دارد.
وی ادامه داد: میتوان گفت در بازار خودرو از تقاضای سرمایهگذاری کاسته شده، اما همچنان تقاضای احتیاطی وجود دارد.
حسن کاظمزاده، کارشناس بازارهای مالی نیز در رابطه با افزایش قیمت کارخانهای خودروها، معتقد است:
قیمت همه خودروهای خودرو و خساپا به بالاتر از بهای تمامشده رسید.
نمودارهای بالا بهای تمامشده و قیمت جدید میانگین هر یک از گروههای محصولی ایران خودرو و سایپا را نشان میدهد. بررسی قیمتهای جدید و بهای تمامشده فروش هر یک از این محصولات براساس گزارش ششماهه نشان میدهد، همه محصولات پرتیراژ این دو خودروساز از این به بعد با سود فروخته خواهد شد.
توجه به این نکته ضروری است که کاهش فاصله قیمت کارخانه و قیمت بازار میتواند خریداران نوسانگیر خودرو را از بازار خارج کند.
سینا سلیمانی، دیگر کارشناس بازارهای مالی هم معتقد است:
نرخهای کارخانه یک گام دیگر به نرخهای حاشیه بازار نزدیک شد و میتوان گفت بخش عمده بار زیاندهی این شرکتها از دوش خودروسازان برداشته شد.
لذا «در شرایط فعلی و با نرخ مواد اولیه فعلی» میتوان انتظار داشت که با افزایش نرخ ۳۰ درصد خودروسازان به نقطه سربهسر تولید رسیده و به سود ناخالص و در صورت عدم رشد سنگین هزینههای مالی یا هزینههای عمومی به سود خالص برسند.
در جداول زیر قیمت تمامشده محصولات ایران خودرو و سایپا بعد از افزایش نرخ و درصد افزایش نرخ هر کدام از محصولات را مشاهده میکنید. قیمت بازار و قیمت تمامشده به اختلاف بسیار کمی رسیده است.