صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

در برخی ادارات هنوز خبری از برگزاری دیدار مردمی نیست | مأموریت و مرخصی در روز‌های ملاقات مردمی!

  • کد خبر: ۳۰۲۵۵۸
  • ۰۷ آذر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۲
صدای مردم شهرآرا در دومین بازدید سرزده خود از ۶ اداره مشهد، بار دیگر کم و کیف دیدار مردمی مدیران را بررسی کرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ «لزوم تعیین زمان ملاقات مردمی اعضای هیئت دولت و استانداران در بستر سامد» عنوان بخش نامه‌ای است که آبان سال ۱۳۹۸ با امضای معاون اول وقت ریاست جمهوری به تمامی استانداران ابلاغ شد. در این جریان، اینکه این ابلاغیه چگونه و با چه ضوابطی به دست نهاد‌ها و ادارات دولتی رسیده یا اینکه اصلا این ابلاغیه تا چه اندازه ضمانت اجرایی دارد تنها یک روی سکه به لحاظ بُعد قانونی ماجراست، در روی دیگر سکه، اما موضوع نهضت پاسخ گویی بی پرده به مردم قرار دارد بدین معنا که مدیران و نمایندگان دولتی در دستگاه‌ها تا چه اندازه در راستای حل مشکلات مردم با شهروندانی که برای حل مشکل یا دریافت پاسخ سؤال خود متقاضی دیدار با مدیر ارشد سازمان هستند، می‌توانند به راحتی و بدون طی کردن فرایند اداری و البته در اولین فرصت، مدیر مربوط را ملاقات کنند.

مدتی است که موضوع ملاقات مردمی به صورت هر هفته در قالب برنامه «میز ارتباطات مردمی» در برخی ادارات استان و مشهد کلید خورده است، اینکه چه تعداد از ادارات و نهاد‌های دولتی، جلسات ملاقات عمومی با مردم دارند و به برگزاری آن پایبند هستند همان سؤالی است که سبب شد تا بار دیگر و در سلسله بازدید‌های سرزده صدای مردم از ادارات مشهد این موضوع را به بوته نقد و بررسی بکشانیم.

بعد از چاپ نخستین گزارش ما با تیتر «مدیرانی که برای ولی نعمتان خود وقت ندارند» در تاریخ ۲۸ آبان گذشته از شش اداره در بولوار خیام مشهد، امروز و در دومین گزارش میدانی ما دادگستری کل استان، نهضت سوادآموزی، اداره میراث فرهنگی مشهد، سازمان تبلیغات، کمیته امداد امام خمینی (ره) و اداره کل بهزیستی استان مورد ارزیابی قرار گرفتند.

امداددهی اتاق ۱۸

این هفته نخستین اداره‌ای که زیر ذره بین ما قرار گرفت اداره کل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان است. سازمانی که به گفته متولیان فعال در آن، بیش از ۱۰ هزار خانواده تک خدمتی و چند خدمتی و ۱۸۴ هزار و ۶۰۰ خانواده معیشت بگیر دارد. تعبیر دیگر این اعداد این است که ۱۰ درصد خانوار‌ها و ۶ درصد جمعیت استان زیرپوشش حمایتی این نهاد است. علاوه بر آن چتر کمیته امداد بر سر ۵۷ هزار دانش آموز باز است.

در طبقه همکف این اداره کل، اتاقی برای پاسخ گویی به مراجعات مردمی وجود دارد. وقتی از فرد مستقر در اطلاعات ورودی این اداره، موضوع دیدار با مدیر کمیته امداد را‌ می‌پرسیم، ما را به اتاق ۱۸ راهنمایی می‌کنند.

اینجا شرایط پاسخ گویی به درخواست‌های مردمی با همه اداراتی که تاکنون بازدید داشته‌ایم فرق دارد. اتاقی نسبتا بزرگ و با چند کاربر پشت سیستم درنظر گرفته شده است. همه درخواست کنندگان به سمت این اتاق راهنمایی می‌شوند. کاربران به ترتیب نوبت درخواست‌های مردمی را پاسخ می‌دهند. تعدادی را به حوزه‌های مختلف راهنمایی می‌کنند. آن‌هایی هم که نیاز دارند برای حل مشکل خود، دستور مدیر را داشته باشند نیز ثبت نوبت می‌شوند تا در اولین فرصت با مدیرکل ملاقات داشته باشند.

شهروندی که در این اتاق نوبت اول پاسخ گویی است، مشکلش را مطرح می‌کند و به بخش مشارکت‌های مردمی ارجاع داده می‌شود. نفر دوم هم شماره ملی اش ثبت سیستم می‌شود تا وضعیتش بررسی شود. نفر سوم مشکلش طرح شده و به اتاق مدیرکل راهنمایی می‌شود. اینجا به معنای واقعی خدمت جهادی ارائه می‌شود.

ملاقات در لحظه با رئیس کل

وقتی به مقصد اداره کل دادگستری خراسان رضوی می‌رسیم، از ورودی قسمت بانوان، سؤال می‌پرسیم که آیا روز‌های دوشنبه آقای مدیرکل، ملاقات مردمی با شهروندان دارد یا خیر؟ پاسخی که تعدادی از نیرو‌های ورودی این اداره کل متفق القول به آن اعتقاد دارند این است که رئیس‌کل روز‌های دوشنبه در اختیار مردم است و با تعداد زیادی از شهروندان دیدار دارد. 

این ادعای نیرو‌های بخش گیت ورودی دادگستری استان را تعدادی از شهروندان تأیید می‌کنند. خانمی که هفته گذشته برای پیگیری مشکل حقوقی خود با رئیس کل دیدار داشته است. بیان می‌کند: هفته گذشته شخص رئیس کل دادگستری روی درخواستم دستور دادند. به پیشنهاد خودشان این هفته نیز مراجعه دارم تا از نزدیک در روند کار قرار بگیرند.

این شهروند اضافه می‌کند: هفته گذشته تقریبا من آخرین نفر برای ملاقات مردمی بودم. به اذعان مردم در یک روز رئیس کل و معاونانش شاید بیشتر از ۱۵۰ مورد پاسخ گویی چهره به چهره انجام داده بودند.

مدیر در مأموریت است!

در طبقه دوم اداره میراث فرهنگی مشهد هیچ خبری از هیاهوی مردم و شلوغی درخواست‌ها و مراجعات مردمی که در آن طرف خیابان مدرس یعنی اداره کل دادگستری بود، نیست! شاید دلیلش هم این باشد که اداره میراث فرهنگی شهرستان مشهد مراجعان کمتری نسبت به دادگستری دارد، اما وقتی به طبقه دوم این اداره می‌رسیم، متوجه می‌شویم اینجا هم دست کم چند شهروند با کاغذ‌ها و نامه‌هایی در دست پشت در‌های بسته اتاق مدیر قرار دارند، اما خبری از مسئول دفتر و مدیر نیست. یک نفر از کارکنان درباره نحوه نوبت گرفتن و ملاقات با مدیر می‌گوید: مدیر و مسئول دفتر وی در مأموریت هستند برای گرفتن نوبت و دیدار با مدیر باید مسئول دفترشان حضور داشته باشند و با وی صحبت کنید.

در‌های باز برای ملاقات مردمی

مقصد چهارم ما در این بازدید میدانی سازمان تبلیغات است. جایی که به گفته مسئول دفتر ریاست سازمان در‌های ملاقات مردمی اش به روی مردم همیشه باز است.
وقتی از وی درباره چگونگی فرایند دیدار با ریاست سازمان سؤال می‌کنیم، می‌گوید: ریاست سازمان در حال حاضر در اداره نیستند و به جلسه کاری رفته‌اند، اما برای دیدار با مدیر می‌توانید فرم پر کنید. فردا یا پس فردا این جلسه برگزار شود.

یک مدیر با دو جایگاه

نهضت سوادآموزی استان در خیابان مدرس یکی دیگر از اداراتی است که برای بازدید سرزده مورد هدف قرار می‌گیرد. وارد نهضت سوادآموزی استان می‌شویم، پیشخوان اطلاعات خالی است. خود را به دفتر ریاست می‌رسانیم. جایی که شاید بتوان در آنجا وقت ملاقات گرفت. 

مسئول مربوط برای ارائه وقت با مدیر در این باره به گزارشگر ما می‌گوید: متاسفانه، چون مدیر در دو جایگاه نهضت سوادآموزی و معاونت آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان قرار دارند، در بیشتر مواقع داخل خود اداره کل آموزش و پرورش هستند.
وی در پاسخ به سؤال دیگر ما مبنی بر اینکه چگونه می‌توانیم با مدیر ملاقات کنیم می‌افزاید: به اداره کل آموزش و پرورش استان بروید اگر جلسه نباشند می‌توانید آنجا برای دیدار مردمی صحبت کنید.

مسئول مربوط مرخصی است!

آخرین نهادی که قرار است در این بازدید سرزده مورد ارزیابی قرار گیرد، اداره کل بهزیستی خراسان رضوی است. مدیر کل بهزیستی در تیرماه امسال از زیر پوشش قرار داشتن حدود ۱۰ درصد جمعیت استان در ا ین نهاد خبر داده بود. با راهنمایی اطلاعات ورودی به اتاق پیگیری درخواست‌های مردمی راهنمایی می‌شویم. اتاقی کاملا مجزا که در سمت چپ ورودی اصلی ساختمان بهزیستی استان قرار دارد. وارد اتاق پیگیری درخواست‌های مردمی می‌شویم. وقتی برای گرفتن وقت ملاقات با مدیر کل، طرح موضوع می‌کنیم یکی از کارکنان مستقر این اتاق چنین بیان می‌کند: مسئول ثبت درخواست‌های مردمی امروز مرخصی هستند.

او در ادامه کاغذی را بر می‌دارد و ارائه می‌دهد و می‌افزاید: این شماره تماس اینجاست. فردا زنگ بزنید با مسئول مربوط صحبت کنید اگر لازم باشد فرم ملاقات مردمی به شما ارائه می‌شود و باید منتظر بمانید تا زمان مشخص شده برای دیدار به شما اعلام شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.