صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

در تابستان امسال صورت می‌گیرد؛

محصول کینوا زیر کشت ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان

  • کد خبر: ۳۰۳۳
  • ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۶
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: کینوا گیاهی یک ساله است که در گروه شبه غلات دسته بندی می‌شود و معمولا به منظور برداشت محصول دانه کشت می‌شود.
به گزارش شهرآرا نیوز به نقل از ایرنا، علیرضا نیک پور افزود: با توجه به شور شدن بخشی از اراضی و آب‌های کشاورزی در برخی از شهرستان‌های خراسان رضوی و مقاومت این گیاه به اراضی شور، طرح توسعه کشت محصول کینوا از طرف وزارت جهاد کشاورزی در سال گذشته ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: در همین راستا ۴۸هکتار از اراضی شهرستان‌های بردسکن، رشتخوار، مشهد، نیشابور، کاشمر و مه ولات در نیمه فصل تابستان ۹۷ به کشت محصول کینوا اختصاص یافت که در نهایت مقدار ۲۷ تن محصول برداشت شد.
وی ادامه داد: امسال نیز در نوبت کشت بهاره این محصول معادل پنج هکتار از اراضی کشاورزی خراسان رضوی زیر کشت این محصول قرار گرفت.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه این دانه شبه غله در دو نوبت بهار و تابستان کشت می‌شود گفت: پارسال ۴۳ هکتار در دو کشت تابستانه و بهاره به این محصول اختصاص یافت.
نیک پور با بیان اینکه عملکرد این محصول در هر هکتار کمتر از یک تن است افزود: کشت بهاره کینوا در فروردین ماه و برداشت آن در مرداد ماه انجام می‌شود و کشت تابستانه آن نیز در مرداد ماه و برداشت آن در آبان و آذر ماه هر سال انجام می‌شود.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: پیش بینی می‌شود تابستان امسال حدود ۵۰ هکتار از اراضی استان به کشت این محصول اختصاص داده شود.
نیک پور اضافه کرد:با توجه به خصوصیات زارعی که در گیاه کینوا وجود دارد می‌توان این محصول را در اکثر شهرستان‌ها جنوبی استان که دارای اقلیم گرم و معتدل و آب و خاک شور هستند در نیمه تابستان کشت کرد وتا اواخر آبان ماه نیز برداشت نمود.
وی تاکید کرد: با توجه به وضعیت اقلیمی در خراسان رضوی و ممنوع شدن کشت برنج در شهرستان‌هایی مانند کلات و درگز در خراسان رضوی، کینوا به عنوان جایگزینی مطلوب و پربازده برای کشاورزان به حساب می‌آید.
نیک پور تصریح کرد: بزرگترین مشکل اساسی کشاورزان در استان هم اکنون فروش محصول تولیدی می‌باشد که تنها در انحصار یک شرکت در مشهد است و با قیمت پایین هر کیلو ۶۰ هزار ریال از کشاورزان خریداری می‌شود این در حالی است که هر کیلو دانه کینوا در بازار آزاد بیش از ۶۰۰ هزار ریال عرضه می‌شود
وی افزود: هم اکنون نیز کشاورزان خراسان رضوی برای فروش محصول تولیدی بهاره امسال خود دچار مشکل شده اند.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.