به گزارش شهرآرانیوز، سایپا پس از حدود چهار دهه، دست به تغییر و بهروزرسانی لوگوی خود زده است. این لوگوی جدید قرار است برای اولین بار در کراساوور آریا استفاده شود تا پاسخی به انتقادات استفاده از لوگوی قدیمی و یکسان با خودرویی مثل پراید در محصولات جدید این شرکت باشد. بااینحال، این لوگوی جدید را میتوان یک عقبگرد بزرگ دانست، زیرا طبق گفتهها، لوگوی جدید سایپا با الهام از رینگ یکی از خودروهای چانگان بنام Nevo E۰۷ طراحی شده است و تصاویر خودروی مذکور نشان میدهد که این گفتهها بهاحتمالزیاد صحت دارد، زیرا طراحی لوگوی جدید سایپا کاملاً شبیه به رینگهای چانگان E۰۷ به نظر میرسد.
در لوگوی جدید، همچنان همان طرح سهپر قبلی را حفظ شده ولی حالا تا حدودی شبیه برج آزادی به نظر میرسد. علاوه بر این، یک حلقه هم به دور لوگو اضافه شده است که شباهت با رینگ چانگان را برجستهتر میکند. بهطورکلی، اوج بیسلیقگی در طراحی این لوگو کاملاً به چشم میخورد و این سؤال را مطرح میکند که در دورهای که تقریباً تمامی شرکتهای خودروسازی دنیا سعی در سادهسازی، دور شدن از پیچیدگی و بهنوعی یکبعدی ساختن لوگوهای خود دارند، چرا باید طراحان سایپا از چنین طرح شلوغ و عجیبی استفاده کنند؟ البته چنین موضوعی در شرکتهای خودروسازی ایرانی چیز عجیبی نیست و سالها است که همین رویه را در طراحی خودروهای داخلی هم دیدهایم که کاملاً از ترندهای جهانی فاصله دارند و مسیر بیراههٔ خود را پیش میروند.
این در حالی است که لوگوی قبلی سایپا توسط مرتضی ممیز طراحی شد. استاد ممیز یکی از استادان هنر گرافیک در ایران که طراحی نشانهای زیادی مثل نشان ملی استاندارد، سازمان آتشنشانی و… را در کارنامهٔ خود دارد. وی لوگوی سایپا را در اواسط دههٔ ۶۰ شمسی با الهام از معماری ایرانی و بهطور خاص کاشیکاریهای بنای تاریخی گنبد سرخ در مراغه طراحی کرده بود. این لوگو در نگاه اول، چرخدنده را به یاد میآورد که یکی از نمادهای صنعت است. اینکه سایپا از چنین لوگوی زیبا و پرمفهومی به یک طرح شلوغ و کپیشده رسیده، بهخوبی شرایط صنعت خودروسازی کشورمان را نشان میدهد.
لازم به یادآوری است، گروه خودروسازی سایپا در سال ۴۶ شمسی با نام سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران تأسیس و با تولید انواع مدلهای ژیان، رسماً از سال ۱۳۴۷ وارد چرخه تولید شد. همچنین تا قبل از سال ۱۳۶۴، لوگوی مورد استفاده این شرکت، ترکیبی از لوگوی دو شرکت فرانسوی یعنی رنو و سیتروئن بود. با توجه به سیاستهای مطرح شده ضروری بود که سایپا از نشانی کاملاً مستقل و فارغ از نشان دیگر برندها بهره ببرد.