صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

پیش‌فروش خودرو، طرحی که باید بازنگری شود

  • کد خبر: ۳۰۵۲۷
  • ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹
  • ۳
خودروسازان برای کاهش التهاب بازار، فروش فوری دیگری را اجرایی کردند، اما اجرای این طرح نه تنها موجب کاهش قیمت چارچرخ‌ها نشد، بلکه انتقاداتی را نیز در پی داشت.

به گزارش شهرآرانیوز، اگرچه در سده‌های گذشته خودرو در هرم مازلو جایگاهی نداشت، اما در شرایط کنونی به یکی از اساسی‌ترین الزامات زندگی تبدیل شده است، از سوی دیگر بهای خودرو بر سایر کالا‌های اساسی نیز اثرگذار بوده و گرانی آن می‌تواند زمینه‌ساز افزایش قیمت کالا‌های اساسی باشد به گونه‌ای که براساس گزارش پژوهشکده آمار، سهم خودرو از تورم کل طی سال گذشته با نوسان همراه بوده و در فروردین ماه کمترین و در بهمن بیشترین عدد را به ثبت رسانده است. این عدد البته در ابتدای سال جاری رکورد شکسته و به ۶/ ۶ درصد رسیده است.

این درحالی است که خودروسازان طی ۶۰ سال گذشته که از آغاز فعالیت آن‌ها می‌گذرد به هیچ یک از مسائل فوق توجهی نداشته و روز به روز به جای پیشرفت در تولید محصولات باکیفیت با قیمت مناسب، حتی نمی‌توانند چارچرخ‌هایی که فناوری آن‌ها مربوط به دهه‌ی ۷۰ است، را نیز به میزان کافی تولید و به تعهدات قبلی خود عمل کنند.

 

علی‌رغم تمام بدقولی‌های خودروسازان مبنی بر عدم تحویل خودرو‌های پیش فروش شده، این شرکت‌ها با بهانه ساماندهی بازار از دو هفته پیش، دوباره به سراغ طرح‌های فروش فوری و پیش فروش رفته اند تا از این مسیر نقدینگی موردنیاز خود را تامین کنند حال آنکه اجرای این طرح‌ها با، اما و اگر همراه است، اعتراض بسیاری از مشتریان درباره عدم دریافت به موقع خودرو‌های ثبت نام کرده نیز گواه این ادعا است.

 

ترافیک ثبت نام خودرو

از آنجا که در تجربه‌های قبلی، مصرف کننده اصلی از منافع موجود در طرح‌های پیش فروش و فروش فوری بهره‌ای نبرده و دلالان پیش گام در ثبت‌نام در این طرح‌ها بودند، تمامی مسئولان خواستار اصلاح سازوکار ثبت نام خودرو شدند بنابراین محدودیت‌های جدیدی برای ثبت نام در این طرح در نظر گرفته شد که این شرایط جدید نیز به زعم بسیاری از منتقدانان تاثیری چندانی در بهبود وضعیت طرح‌های پیش فروش نداشته و با ترافیک ثبت نام‌ها مشکلات همچنان پاربرجا مانده است.

 

از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان از طرح‌های پیش فروش خودرو و فروش خودرو به عنوان لاتاری یاد می‌کنند، زیرا قیمت خودرو در کارخانه و بازار تفاوت فاحشی با یکدیگر داشته و هر فرد با برنده شدن در این طرح‌ها می‌تواند حداقل ۱۵ میلیون تومان سود به دست آورد. سید نظام‌الدین موسوی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس قرعه کشی از بین حدود ۵ میلیون ثبت‌نام‌کننده برای فروش ۱۵ هزار محصول ایران خودرو، را نماد انحطاط و زوال بازار دانسته و از آن به عنوان پدیده جدیدی که باید فراتر از اقتصاد و صنعت برای آن اسم و رسم جدیدی تعریف کرد، توصیف می‌کند.

 

طرح‌های پیش فروش کارشناسی پی ریزی نشده بود

 

از سوی دیگر برخی منتقدانان معتقدند با اجرای این طرح‌ها نه تنها بازار خودرو ساماندهی نمی‌شود بلکه به التهاب آن نیز دامن زده شده و تنها عده‌ای خاص می‌توانند از یارانه آن استفاده کرده و در این طرح‌ها برنده شوند. جلال رشیدی کوچی به خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در این رابطه می‌گوید طرح‌های پیش فروش خودرو مُسکن‌هایی است که درد اصلی صنعت خودروسازی را درمان نمی‌کند و از آنجایی که تعداد متقاضیان بسیار است در برخی موارد افرادی که در این طرح‌های برنده شدند، زمینه گرانی خودرو را نیز فراهم می‌کنند.

 

بازار خودرو در آغاز و پایان هفته گذشته دو مسیر متفاوت را تجربه کرد، به گونه‌ای که قیمت‌ها در ابتدای هفته تحت تاثیر طرح فروش فوری خودرو نزولی بود، اما در پایان هفته روند صعودی به خود گرفت، زیرا با آغاز طرح‌های خودروسازان متقاضیان، تلاش می‌کنند، خودروی موردنیاز خود را از کارخانه خریداری کنند، اما با مشخص شدن نتیجه قرعه کشی‌ها و مایوس شدن مردم، موج تقاضا به سمت بازار روانه شده و افزایش قیمت مجدد رقم می‌خورد.

 

به نظر می‌رسد، خودروسازان با توجه به محدودیت‌های تولید، توان پاسخ به تعهدات ایجاد شده را نخواهند داشت و سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت باید فکری برای صنعت نیمه جان خودروسازی کند در غیر این صورت دستگاه تنفس مصنوعی نیز جوابگو سرپا ماندن خودروسازان را نخواهد بود و روز به روز بر نارضایتی‌ها نیز افزوده می‌شود. 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
آرمین
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
تا فساد بصورت سیستماتیک در دولت و بین مردم ادامه داره وضعیت ایده آل نخواهد شد.
در این شرایط تحریم که یکی از منابع مالی دولت فروش خودرو بوده و خود بخشی از سهام خودروسازان را در اختیار دارد نباید انتظار داشته باشیم که وزارت صمت یا مجلس و افادات آقایون مشکل خودروسازی را در کوتاه مدت حل کند.
خودرو در سال بعد در همین روز ۶۵ درصد نسبت به حاشیه بازار که امروز شاهد آن هستیم گرانتر خواهد شد.
بنده دلال و سرمایه دار نیستم و دعا میکنم که ای کاش این کالای اساسی ارزون میشد تا همه بتوانند از آن استفاده کنند ولی افسوس که واقعیت ها چیز دیگریست.
حسن اسفندياری
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
تو رو خدا بسه دیگه به فکر ملت باشید.....
شما که دارید ماشین های اشغال و قدیمی و چندین برابر قیمت واقعی میفروشید حداقل دیگه موجب نگرانی و... مردم نشین...
این همه ماشین تولید شده پس کجا هستن
غذا نیست که بشه خوردش بگی تموم شد... هرچی تولید میشه بازار تشنه تر میشه دقیقا مثل آب ریختن تو آبکش
مهدی
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
تنها راهی که میتونه کمک کنه آزاد کردن وارداته اونم با گمرک معقول نه گمرک چند صد درصدی که هیچی تغییر نمیکنه ، و اینکه برای من سوااه اگه میخواید کار خیر بکنید و خودرو به متقاضی واقعی و به دور از دلال تحویل بدید خب چرا قرعه کشی میکنید خودرو رو بسازید بفرستید به نمایندگی ها و از متقاضی واقعی بخواید با همون شرط و شروطی که گذاشتین که پلاک فعال نداشته باشه و فلان و بسان ، همون موقع متقاضی مبلغ رو نقد پرداخت میکنه با قیمت تعیین شده و خودرو رو همون لحظه دریافت میکنه دیگه این همه قر و فر نداره که ، مگر اینکه همه اینا یه بازی کثیف باشه