صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

گرانی لوازم خانگی با سیگنال دلار | لوازم خانگی چقدر گران شد؟

  • کد خبر: ۳۰۶۹۶۱
  • ۰۴ دی ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۴
بازار لوازم‌خانگی با بی‌ثباتی قیمت‌ها مواجه شده و فروشندگان با این استدلال که «اگر بفروشم خودم نمی‌توانم همین کالا را با همین قیمت بخرم» بی‌ثباتی را به افزایش قیمت دلار گره می‌زنند و هر قیمتی که بخواهند روی جنس می‌گذارند.

به گزارش شهرآرانیوز، بالا رفتن نرخ ارز، عرضه کالا‌های وابسته به واردات را کاهش داده است. این روز‌ها بازار ارز با ۲ چرخش قیمتی عمده مواجه شده؛ از یک‌سو دلار آزاد در بازار غیررسمی رو به افزایش گذاشته و در مقطعی از ۷۷هزار تومان عبور کرده است و از سوی دیگر با راه‌اندازی بازار ارز تجاری، مبنای قیمت دلار در رفع تعهد ارزی و تأمین ارز واردات به‌صورت توافقی در محدوده بیش از ۶۳هزار تومان تعیین شده است.

خارجی‌ها روی موج گرانی

با وجود اینکه حدود ۶سال از ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی می‌گذرد، همچنان بازار این محصولات داغ است و کالا‌هایی که می‌گویند قاچاقی وارد کشور می‌شوند، مشتریان بسیاری دارند. در این روز‌ها که بازار ارز با رشد قیمت مواجه شده، قیمت این کالا‌های ظاهرا قاچاق هم رشد کرده و از ۱۵تا بیش از ۳۰درصد گران‌تر از ۲هفته قبل فروخته می‌شوند.

فروشندگان این اقلام در فضای مجازی و بازار لوازم‌خانگی تهران، افزایش قیمت دلار را عامل گرانی عنوان می‌کنند و باوجود اینکه فعلا مشتری چندانی در بازار وجود ندارد، همچنان قیمت‌ها را بالا نگه داشته‌اند.

حذف حاشیه سود فروشنده محصول ایرانی

در بازار لوازم‌خانگی ایرانی اعم از مونتاژ یا تولید داخل، اوضاع کمی پیچیده‌تر از بازار لوازم خارجی است. در بازار خارجی‌ها، فروشنده ارزش دلاری محصول را ملاک عمل قرار می‌دهد و به بهانه افزایش قیمت دلار در بازار دولتی و آزاد، نرخ را بالا می‌برد چراکه باید به‌جای محصول فروخته شده، همان محصول را به قیمت روز تهیه کند؛ اما فروشندگان لوازم‌خانگی ایرانی با قیمت کارخانه و مصرف‌کننده مواجه هستند و خریدار هم به‌دنبال خرید محصول به قیمت کارخانه یا نزدیک به آن است؛ اما فروشندگان عمدتا قیمت‌های بالاتری می‌گویند.

یکی از فروشندگان مدعی است تا چند هفته پیش، محصولی که قیمت مصرف‌کننده آن با احتساب سود عمده‌فروش و فروشنده ۵۰میلیون تومان بود، به قیمتی کمتر از ۴۵میلیون تومان به بازار می‌رسید؛ اما حالا، کارخانه‌های لوازم‌خانگی این محصولات را با حذف این حاشیه سود و با قیمت مصرف‌کننده به بازار می‌فرستند و فروشنده مجبور است برای کسب سود متعارف، گرانفروشی کند!

نکته دیگر اینکه فروشندگان مدعی هستند شرکت‌های لوازم‌خانگی قیمت‌ها را رعایت نمی‌کنند و به‌صورت غیررسمی قیمت‌ها را افزایش داده‌اند آن‌هم بدون اینکه فاکتور رسمی صادر کنند.

تورم در بازار خالی از خریدار

به دلایل مختلف، حال و هوای بازار لوزام خانگی با چند سال پیش به‌شدت متفاوت است. خریدار چندانی در بازار نیست و به واسطه پایین آمدن حق انتخاب محصول، مراجعه مردم به بازار نیز کمتر شده است؛ اما در همین بازار خلوت و کم مشتری، قیمت‌ها با طناب دلار بالا می‌روند و کالا‌ها بدون اینکه فروخته و جایگزین شوند، برچسب قیمت بالاتری می‌خورند.

در حقیقت، فعلا سود بازار لوازم‌خانگی نفروختن است و به قول فروشندگان «خواب روی مال» سود از فروختن و پر کردن دوباره مغازه بیشتر است، تازه مالیات هم نباید داد.

منبع: همهشهری

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.