به گزارش شهرآرانیوز؛ خیابان کوشش یا همان گاراژدارهای قدیم در قرق صنف خدمات خودرویی است. از راسته تعمیرگاهها تا یدکفروشها و انواع نمایندگیهای خودرو و ملزومات موردنیاز خودرویی در این محدوده جای گرفتهاند.
این محدوده با بیش از شصتسال قدمت، زمانی به گاراژهایش شهرت داشته است و حالا همین گاراژها به مغازههای کوچک و بزرگی تبدیل شدهاند که از همه جای شهر مشتریهایی دارند؛ بیآنکه بدانند همین اصناف و همجواری آنان با بافت مسکونی در گذر زمان چه پیامدهایی داشته است.
شاید برخی از همین رانندهها طعم تلخ ماندن در ترافیکهای سنگین این خیابان را چشیده باشند، اما به گفته شهروندان، آنها آلودگی صوتی و هوای ناپاک و مزاحمتهای دیگر را که گریبان ساکنان این دور و بر را گرفته است، لمس نکردهاند. صدای مردم شهرآرا روایتگر نیمروز این راسته شلوغ تجاری و شنوای صدای مردم این ناحیه است.
موسی کدخدا یکی از ساکنان محله است که همراه خانوادهاش به مدت چهلسال در انتهای خیابان امامرضا (ع) ۵۸ و در مجاورت مشاغل مزاحم خودرویی سکونت دارد. این شهروند از تجربه سکونت در این محله میگوید: در این سالها تا دلتان بخواهد صدای چکشکاری و برشکاری و دیگرآلودگیهای صوتی و محیطی را تحمل کردهایم. از طرف دیگر، خانههای این محدوده در مسیر باند هوایی فرودگاه است. صدای عبور هر هواپیما نیز به این آلودگیهای صوتی افزوده شده است.
او از پیگیریهایش میگوید: سالها پیش با بزرگترهای محله موضوع را به شور گذاشتیم. آنها نیز موضوع را از شهرداری پیگیری کردند و مسئولان به آنها قول مساعد داده بودند تا دستکم فعالیت و حضور این اصناف از کنار منازل مردم جمع شود. البته این پیگیریها مربوط به سالها قبل بود و در این مدت تعدادی از بزرگان محله از دنیا رفتهاند. ما همچنن درگیر سروصداهای نخراشیده هستیم. نمیدانم عمرمان قد میدهد که شاهد جمعشدن این مغازههای مکانیکی و صافکاری باشیم یا خیر.
کوچههای فرعی منتهی به خیابان کوشش نیز اوضاع بهتری ندارند. یکی از بانوان از دود خودروها و صدای اگزوز ماشینها کلافه است و میگوید: پخش ذرات رنگ همراه با بوی تینر و صدای دستگاههای پمپ رنگ یک طرف و ویراژ خودروها یک طرف.
زینب رضایی، دیگر ساکن محله، مشکل را از دید مادرانه خودش مطرح میکند: رفتوآمد بچهها در این کوچه بسیار خطرناک است. گاهی چنان باسرعت از کوچه عبور میکنند که ترس به جان عابران پیاده میاندازند. با این وضعیت، منِ مادر چطور بچهام را برای حتی یک لحظه کوتاه و خرید بیرون بفرستم؟!
در ادامه، زن جوان همسایه که به جمع ما اضافه شده است، به زباله تولیدی این اصناف اشاره میکند و میگوید: زباله تولیدی این صنف، دیگرمشکل ساکنان محله است. متأسفانه برخی مغازهها زبالههایشان را داخل پیادهروها رها میکنند. سدمعبر پیادهرو توسط برخی از این مغازههای لوازمخودرویی و تعمیرکارها را نیز اضافه کنید. یعنی برای عبور و مرور نیز باید از وسط خیابان بگذریم. خود همین گذر از وسط خیابان نیز خطرناک است، اما هیچ چارهای نداریم.
حسن قلعهنویی یکی دیگر از ساکنان محله است و از فرصت حضور رسانه استفاده میکند و در اینباره میگوید: مکانیک معمولا داخل مغازه خودش کار میکند و سرجمع سیتا چکش نمیزند، اما صافکاری کارش فقط چکش و قالب است. یعنی از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب همهاش چکشکاری میکند.
او ادامه میدهد: کار من سیمکشی ساختمان است. روزهایی که شیارزنی روی دیوار داریم یا از تخریبکن استفاده میکنیم، صبح زود کارم را شروع نمیکنم. ظهرها هم به کارگرها استراحت میدهم تا مردم در آسایش باشند.
کاسبان و صاحبان این حرفه روی دیگر این ماجرا هستند. حاجاسماعیل گیربکسی تعمیرکار قدیمی محله است. او میگوید: همه مشهدیها چهارراه گاراژدارها را با تعمیرگاهها و لوازم خودرویی این محدوده میشناسند. ما در همین محدوده و در همین کوچهپسکوچهها خانه خریدهایم. کجا برویم؟ این مجتمعهای خدمات خودرویی که شهرداری بیرون شهر ساخته است، به درد ما نمیخورد.
او در ادامه میگوید: مگر راسته فرشفروشها در خیابان چمن نیست؟ یا راسته پردهفروشهای تعبدی و خواربارفروشهای خیابان مصلی یا حتی بازار لوازم صوتی و تصویری سعدی و.... همه این اصناف یک خدمت خاص به مشتری ارائه میدهند. پس چرا نمیخواهید قبول کنید که در این محدوده نیز صنف خدمات خودرویی طی سالها کنار هم جمع شدهاند و راستهبازار تشکیل دادهاند؟
او البته گلایه برخی شهروندان را بهحق میداند؛ گلایههایی مانند اینکه این راستهبازار شلوغ است و تمیز نیست و گاهی داخل پیادهروها راهبندان میشود. میگوید: ما همهجور مشتری از همه محدوده شهر داریم. نمیتوانیم چماق بالای سرشان بگیریم که اینجا راه را بند نیاور یا به همکار خودمان بگوییم که روغن ماشین را روی آسفالت نریز یا وسایل و بار جدید را در پیادهرو نگذار.
شنیدهها و دیدههایمان را به اطلاع حسن کلیدری، مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراوردههای کشاورزی شهرداری مشهد میرسانیم. کلیدری در پاسخ میگوید: ساماندهی مشاغل شهری به چندین روش انجام میشود. درواقع رعایت ضوابط صنفی و شغلی (استانداردسازی) با انتقال مشاغل ناسازگار شهری به مجتمعهای ساماندهی، پس از نیازسنجی، مطالعه و برنامهریزی صورت میپذیرد.
مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراوردههای کشاورزی شهرداری در ادامه میافزاید: لازمه انتقال مشاغل مزاحم در شهر، وجود زمینی مناسب است که دارای تغییرکاربری باشد. در این راستا پس از اخذ مجوزها، استعلامات و دیگرموارد از دستگاهها و سازمانهای ذیربط، ساخت و جذب سرمایهگذار و... نهایی میشود؛ بنابراین فرایندی طولانی دارد.
کلیدری درباره تعطیلی واحدهای متخلف توضیح میدهد: براساس رأی کمیسیون بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداریها در صورت احراز مزاحمت شغلی، واحد پلمب و تعطیل میشود.
احسان نجاریمقدم، مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدماتشهری شهرداری مشهد، درباره ساماندهی این مشاغل در خیابان کوشش، به شهرآرا میگوید: مدیریتشهری بر اتمام پروژههای ازپیشتعیینشده تأکید دارد و اکنون پروژه جدیدی برای این محدوده تعریف نشده است.
نجاریمقدم بااشاره به اینکه این اصناف در محدوده منطقه ۷ شهرداری قرار دارند، درباره آخرین اقدامات پیرامون مشاغلی که به هر نحوی طبق رأی کمیسیون بند ۲۰ دارای مزاحمت شغلی تلقی میشوند، میگوید: از ابتدای امسال ۱۸۶ اخطاریه برای این مشاغل صادر و پرونده تشکیل شده که از این تعداد ۴۸ مورد به پلمب واحد ختم شده و دو پرونده نیز به کمیسیون شبهقضایی ارسال شده است.
مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدماتشهری شهرداری مشهد از پایش و نظارت ادواری و تذکر جدی به اصناف و مشاغلی که به هر نحوی مزاحمت شغلی ایجاد کنند، خبر میدهد و میگوید: در ۹ ماه ابتدایی امسال، طبق رأی کمیسیون بند ۲۰، برای اصنافی که با اقلامی مثل جک، ابزار و ملزومات کار، ابزارهای تعمیرات و دیگرموارد اشغال و سدمعبر داشتهاند، ۷۳۵اخطار اولیه صادر شده است.
نجاریمقدم همچنین توضیح میدهد: ۳۵۰ تابلو و بنرهای فرسوده نظیر تابلوهای الایدی برای ایجاد فضای یکدست و محیطی استاندارد جمعآوری شده است.