به گزارش شهرآرانیوز؛ با شروع هفته حملونقل، از نهادهای دولتی گرفته تا شرکتهای خصوصی، بساط تجلیل از رانندگان و تکریم فعالان شبکه بزرگ حملونقل، همهجا برپا میشود؛ اما همهچیز محدود به همین است و رسیدگی به مسائل کلان در حوزه زیرساختها بهطورعمده مورد غفلت قرار میگیرد. برهمیناساس، پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن با دعوت از مجید نژادحسین، رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر و برگزاری یک نشست تخصصی با عنوان چالشهای انسانمحوری در سیاستگذاری حملونقل شهری تلاش کرد تا تصویر جامع و دقیقی از دستاوردها و مشکلات موجود در حوزه زیرساختهای شبکه حملونقل درونشهری ارائه کند.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر گفت: در ابتدای شورای ششم، اولین موضوع مورد توجه ما تعیینتکلیف پروژههایی بود که در دوره قبل آغاز، اما به دلایل مختلف، نیمهکاره رها شده بود. تکمیل رمپ چپگرد بزرگراه پیامبر اعظم (ص) با اعتبار ۱۵۰میلیارد تومان، بازگشایی بولوار بصیرت به طول ۴۵۰ متر با اعتبار ۲۶.۵ میلیارد تومان، تأمین اعتبار ۱۱۷ میلیارد تومان برای تقاطع غیرهمسطح خلیج فارس و البته ۷۰درصد از اعتبار هزارمیلیاردتومانی تقاطع چهارسطحی آزادگان از جمله این موارد است.
به گفته نژادحسین، یکی از مهمترین اقدامات عمرانی و زیرساختی شورای ششم را میتوان استحصال ۱۸۸ هکتار اراضی داخل پادگان لشکر ۷۷ دانست که منجر به بازگشایی چهار معبر به وسعت ۲۲ هکتار و ایجاد حدود ۶۴ هکتار فضای خدماتی و رفاهی به شهروندان شد.
وی بیان کرد: دوره ششم مدیریت شهری دستاوردهای مؤثر و محسوسی در حوزه زیرساختهای عمرانی و شبکه حملو نقل شهری داشته است. دوربرگردان غیرهمسطح شهید میرزایی با اعتبار ۱۰۵میلیارد تومان، پل دهرود در جاده سیمان با اعتبار ۳۲ میلیارد تومان، تقاطع غیرهمسطح و بولوار قمربنیهاشم (ع) با اعتبار ۲۶۰ میلیارد تومان و زیرگذر حرم مطهر رضوی با اعتبار ۳۵۰میلیارد تومان از جمله این پروژههاست.
وی تصریح کرد: ایوان سلام و جلوخان پایانه مسافربری امامرضا (ع) با اعتبار ۱۴۸ میلیارد تومان تا پایان امسال تحویل خواهد شد تا در ایام عید در خدمت زائران باشد. خرداد سال آینده موعد بهرهبرداری از تقاطع غیرهمسطح انقلاب با اعتبار ۲۳۰میلیارد تومان و یک چپگرد و یک دوربرگردان از تقاطع غیرهمسطح میدان شهید فهمیده است و مابقی این پروژه نیز بههمراه تقاطع غیرهمسطح میدان خیام تا بهمن ۱۴۰۴ به بهرهبرداری خواهد رسید.
رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر به دوربرگردان شرقی بولوار ابوطالب، مجموعه چند دوربرگردان در بزرگراه پیامبر اعظم (ص)، تقاطع غیرهمسطح امام حسنمجتبی (ع) در مسیر بولوار شهید فخرایی به شاهد، پل شاهنامه به بزرگراه پیامبر اعظم (ص) و دوربرگردانهای دوقلو در بولوار آیتا... هاشمیرفسنجانی با اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومان اشاره کرد و وعده داد که اگرچه این پروژهها زمانبر است، اما بهطورکامل تأمین اعتبار شده و همگی تا پایان سال آینده دردسترس شهروندان خواهند
بود.
وی ادامه داد: علاوه بر این موارد، پایانه اتوبوسرانی شهید مفتح نیز با اعتبار ۳۶میلیارد تومان تا دهه فجر امسال به بهرهبرداری میرسد و پارکینگ ضلع غربی بوستان ملت به ظرفیت ۶۳۹ جای پارک نیز با اعتبار ۲۵۸ میلیارد تومان دردسترس خواهد بود تا گره کور جای پارک بوستان ملت در محور امامت را یکبار برای همیشه باز کند. در حوزه پارکینگها به این نیز محدود نماندهایم و افزون بر افتتاح پارکینگ هشتآباد و توحید در روزهای اخیر، پروژه پارکینگ رضوان و همت نیز به ظرفیت مجموع ۷۸۰ جایپارک در منطقه ثامن در مراحل پایانی قرار دارد.
نژادحسین افزود: شهرداری از محل اوراق بیش از ۷ هزار و ۲۰۰میلیارد تومان برای قطارشهری و ۲ هزارو ۸۰۰ میلیارد تومان نیز برای خرید اتوبوس تأمین اعتبار کرده است. مشهد با بیش از ۱۵.۵ میلیون مترمربع معبر پیاده و حدود ۴۵ میلیون مترمربع معبر سواره، دومین کلانشهر بزرگ کشور از نظر زیرساخت سطح معابر است.
وی افزود: در دوره ششم مدیریت شهری با اعتبار ۱۴۵۰ میلیارد تومان، بیش از ۱.۴ میلیون مترمربع پیادهروسازی انجام شده است. در پروژهها نیز متمرکز بر کلیسازی نبودهایم و با تشکیل کارگروه تکنولوژیهای نوین و دانشبنیان در کمیسیون عمران شورا، جدیدترین دستاوردهای علمی این حوزه را پایکار آوردهایم. سطحسازی با استفاده از قیر پلیمر که مردم مشهد اخیرا اجرای آن را در آسفالت پلها و خطوط BRT دیدهاند، یک نمونه از همین دانشهای نوین است.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات انجامشده برای توسعه زیرساختهای قطارشهری در مشهد گفت: مطالعات کارشناسی نشان میدهد که ظرفیت سرویسدهی خطیک حدود ۱۲۰ واگن است؛ درحالیکه امروزه فقط شصت واگن مشغول خدمترسانی هستند. بههمین دلیل، تلاش شده تا بهترین گزینه پیمانکاری برای تهیه شصت واگن دیگر شناسایی شود و برهمیناساس، تا دو هفته آینده تفاهمنامه خرید شصت واگن دیگر به ارزش ۱۰ هزارمیلیارد تومان منعقد خواهد شد.
وی افزود: در خط ۳ قطارشهری تاکنون ۲ هزارو ۱۰۰میلیارد تومان هزینه شده و در پروژه اتصال حرم مطهر رضوی به پایانه مسافربری امامرضا (ع) هماکنون در حال نصب پلهبرقیها و آسانسورها هستیم. پیشبینی ما آن است که پروژه با ۹۰۰میلیارد تومان اعتبار باقی مانده، اواخر بهمن بهطورکامل به بهرهبرداری برسد و مسافرگیری آن آغاز شود.
به گفته نژادحسین، احداث هر کیلومتر مترو حدود ۵۰ میلیون دلار هزینه دارد که با بیثباتی ارز در شرایط کنونی به حدود ۳ هزارو ۵۰۰میلیارد تومان میرسد. ازاینمیان، ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه هر کیلومتر حفاری و ۵۰۰میلیارد تومان هزینه احداث هر ایستگاه است. وی در پاسخ به سؤال یکی از کارشناسان حاضر در نشست از تکمیل همزمان ایستگاه سلامت در خط ۲ تا اواخر بهمنماه امسال خبر داد و تأکید کرد که در خط ۴ نیز دستگاه حفار با روزانه ۱۰ تا ۳۰متر پیشروی در محدوده چهارراه گاز قرار دارد.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر با اشاره به زیرساختهای ناوگان حملونقل درونشهری تصریح کرد که هماکنون ۱۷۰۰ دستگاه اتوبوس در مشهد وجود دارد و براساس مطالعات فنی، با الحاق هشتصد دستگاه دیگر شرایط ایدهآل حاصل میشود. به گفته وی، عمر متوسط اتوبوسهای مشهد حدود یازده سال است که به نسبت کشور جوان محسوب میشود و بههمیندلیل میتوانیم متمرکز بر خرید دستگاههای جدید باشیم تا کمبود سرانه ما جبران شود.
نژادحسین بیان کرد: یکی از دغدغههای ما این است که سرفاصله بعضی خطوط امروزه به ۴۵دقیقه رسیده و بههمیندلیل هم در تلاش هستیم که با تخصیص ۵ همت اعتبار، ۴۵۰ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان حملونقل درونشهری شود.