صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

برداشت جو از ۲۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی مشهد

  • کد خبر: ۳۰۹۵۱
  • ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴
عملیات مکانیزه برداشت جو در سطح ۱۱ هزار هکتار جو آبی و ۱۰ هزار هکتار جو دیم از اراضی کشاورزی مشهد آغاز شد.

جانقربان-شهرآرانیوز/ معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی مشهد در گفت‌وگو با شهرآرانیوز افزود: امسال  ۲۱ هزارهکتار از اراضی کشاورزی زیرکشت جو قرارگرفته است (۱۱ هزار هکتار جو آبی و ۱۰ هزار هکتار جو دیم) و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۵۸ هزارتن برداشت جو از این سطح را داشته باشیم.


امید طهماسبی زاده افزود: متوسط عملکرد جو آبی ۴/۵ تن در هکتار و جو دیم ۸۵۰ کیلوگرم در هکتار می‌باشد.
وی گفت: ارقام کشت شده در سطح شهرستان مشهد عمدتا رقم یوسف، بهمن، نوت، ریحان، بهرخ و ... است.


وی اظهار کرد: شروع کاشت از تاریخ ۹۸/۷/۱۵ آغاز شده و تا تاریخ ۹۸/۱۰/۳۰ ادامه داشته است.


این مقام مسئول با اشاره به اینکه تاریخ شروع برداشت نسبت به سال گذشته با یک هفته تأخیر شروع شده است گفت: برداشت این محصول ارتباط مستقیم با شرایط جوی و رطوبت نسبی هوا و میزان بارندگی و پراکنش آن دارد.


وی افزود: بیش ازصد دستگاه کمباین کار (۲۳ دستگاه کمباین بومی و ۸۲ دستگاه کمباین مهاجر) برداشت جو را در این شهرستان به عهده دارند و در این رابطه اکیپ‌های برداشت متشکل از کارشناسان مجرب مستقردرمدیریت و مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌های تابعه این شهرستان بر کار برداشت و تنظیم کمباین‌ها نظارت دارند.


مدیر جهاد کشاورزی مشهد گفت: هرسال با آغازفصل برداشت غلات، در نشستی که با کمباین‌داران منطقه انجام می‌گیرد، نرخ برداشت انواع کمباین در هر هکتار مشخص می‌شود.


وی اظهار کرد: این شهرستان باداشتن بیش از صد کمباین یکی از شهرستان‌های برتراستان از نظر تعداد کمباین می‌باشد و اکنون بیش از ۹۵ درصد برداشت غلات این شهرستان به صورت کاملا مکانیزه انجام می‌شود.


طهماسبی‌زاده گفت: نرخ برداشت هر هکتار جو با کمباین‌های استاندارد جو آبا ۴۰۰ هزارتومان و جو دیم ۲۰۰ هزار تومان می‌باشد.


مدیر جهاد کشاورزی مشهد درباره تأمین سوخت کمباین‌های برداشت غلات گفت: سهمیه سوخت این کمباین‌ها‌ی بومی به صورت ماهانه و کمباین‌های مهاجر ۱۵ روزه تأمین می‌شود به صورتی که برای کمباین‌های سبک مثل جاندیر ۹۵۵ و جاندیر ۱۰۵۵، ۴۰۰۰ لیتر در ماه وبرای کمباین‌های نیمه سنگین و سنگین مثل کمباین‌های نیوهلند، سمپو و کلاس مدیوم ۳۱۰ و همچنین جاندیر ۱۱۶۵، ۶۰۰۰ لیتر درنظر گرفته شده است.


وی اقدامات انجام شده برای حمایت از کشاورزان شهرستان را توزیع بذر اصلاح شده، توزیع به موقع نهاده‌ها، اطلاع‌رسانی و پیگیری بیمه محصول، اطلاع‌رسانی و ارائه خدمات فنی و کارشناسی بیان کرد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.