به گزارش شهرآرانیوز؛ شهاب مالمیر با بیان اینکه هنوز هیچ موتورسیکلتی پلاک تاریخی نگرفته است، گفت: برای دریافت پلاک تاریخی خودروهای قدیمی لازم است پس از ثبتنام در سایت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و بارگذاری اطلاعات و تصاویر، وسیله نقلیه توسط کارشناسان کارگروه شناسایی و صیانت از وسیلههای نقلیه تاریخی و راهور فراجا از لحاظ سلامت ظاهری و فنی، اصالت مدارک و هویت مورد بررسی قرار گیرد که پس از کارشناسی و تأیید و معرفی کارگروه، توسط پلیس راهور برای وسیله نقلیه، همانند همه وسیلههای نقلیه اسناد مالکیتی و پلاک صادر میشود.
وی بیان کرد: از بدو تشکیل کارگروه تاکنون بیش از ١٠٠٠ دستگاه خودروی بالای ٣٠ سال که متقاضی دریافت پلاک بودند توسط کارشناسان کارگروه و راهور فراجا مورد بازدید کارشناسی قرار گرفتهاند که از این تعداد حدود ٥٠٠ دستگاه خودرو تأیید کارشناسی دریافت کرده و برای گرفتن پلاک تاریخی به مرکز شماره گذاری راهور فراجا معرفی شدهاند.
سخنگوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران تصریح کرد: وسیلههای نقلیه تاریخی به ۳ گروه تقسیم میشود. وسیلههای نقلیه نفیس یعنی وسیله نقلیهای که بیش از ۵۰ سال از تولیدش گذشته باشد. وسیلههای نقلیه قدیمی یعنی وسیله نقلیهای که بیش از ۳۰ سال از تولیدش گذشته باشد و از لحاظ طراحی و مهندسی ساخت بینظیر باشد و وسیلههای نقلیه ویژه یعنی وسیله نقلیهای که به لحاظ ویژگیهای فرهنگی، تاریخی ارزشمند باشد.
وی در خصوص مزایای گرفتن پلاکهای تاریخی گفت: وسیله نقلیه تاریخی ثبت میراث فرهنگی شده و جز نفایس کشور محسوب شده و اسقاط نمیشود و این میراث صنعتی برای نسلهای آینده حفظ خواهد شد. دوم اینکه با توجه به ثبت میراث شدن، مالکیت وسیله نقلیه تغییر نکرده و مالک فقط ملزم به نگهداری مطلوب از وسیله نقلیه مذکور است. سوم اینکه وسیله نقلیه تاریخی مانند سایر وسیلههای نقلیه قابلیت تردد دارد و بر اساس دستورالعمل اجرایی میتواند سالانه ٥ هزار کیلومتر پیمایش داشته باشد.
مالمیر ادامه داد: چهارم اینکه وسیله نقلیه تاریخی قابلیت خرید و فروش دارد. در آخر اینکه دارنده وسیله نقلیه تاریخی به عنوان یکی از اعضای خانواده کانون جهانگردی و اتومبیلرانی که عضو و تنها نماینده فدراسیون بینالمللی وسیلههای نقلیه تاریخی در ایران است، محسوب میشود و در هر زمینه که نیاز به کمک و همراهی داشته باشد مورد راهنمایی و حمایت کارشناسان خبره کانون قرار میگیرد.
منبع: مهر