به گزارش شهرآرانیوز؛ شورای آموزش و پرورش خراسان رضوی، با حضور جمعی از مسئولان شهری و استانی و البته بدون حضور استاندار برگزار شد که مباحث جلسه، حول محور تأمین فضای آموزشی و برقراری عدالت در این زمینه بود.
«هفده شهرستان در خراسان رضوی، حتی از میانگین فضای آموزشی سطح استان نیز پایینتر است و برای اینکه استان در این زمینه به سطحی تراز و یکدست برسد، نیازمند بیش از ۸ هزار کلاس درس است.»
این مطلب، خلاصهای از وضعیت موجود استان است که در این جلسه به بررسی راهکارهای رفع آن از طریق مولدسازی یا تأمین اراضی از سوی سایر دستگاهها و البته چالشهای این مسیر پرداخته شد.
شهردار مشهد با اشاره به اینکه حساسیت ویژهای در حوزه احداث مدارس وجود دارد، گفت: در مدیریت شهری مشهد اعتقاد داریم که اگر در حوزه آموزش و پرورش کارها درست انجام شود، بسیاری از مشکلات و معضلات شهری وجود ندارد.
محمدرضا قلندرشریف اظهار کرد: در این زمینه در شورای شهر مصوبهای داشتیم و شهرداری نیز لایحه داد که اراضی به ویژه در حاشیه شهر که کاربری آموزشی داشته و در مالکیت شهرداری است، بدون انتقال مالکیت در اختیار آموزش و پرورش قرار دهیم و در صورت درخواست مالکیت، هزینه کارشناسی را پرداخت کرده یا تهاتر کنند.
او با اشاره به اینکه تاکنون تعداد زیادی زمین به آموزش و پرورش تحویل دادهایم با وجود اینکه شهرداری در زمینه تأمین زمین برای آموزش و پرورش تعهد قانونی ندارد، افزود: در مشهد نیازسنجی حوزههای مختلف در رابطه با تأمین زمین برای آموزش و پرورش شناسایی شد و برای همه دستگاهها وظیفهای ایجاد شد؛ بهویژه راه و شهرسازی، زیرا در این زمینه مکلف است.
قلندرشریف با اشاره به اینکه احصای نیازهای آموزشی مشهد انجام شده است، ادامه داد: در محلهایی که کمبود زمین آموزشی داریم، اگر زمین دولتی وجود دارد، قابلیت تغییر کاربری آن از طریق کمیسیون ماده ۵ وجود دارد تا در اختیار آموزش و پرورش قرار بگیرد. ضمن اینکه شهرداری میتواند زمینهای بلااستفاده با کاربری آموزشی را که در مالکیت هرکسی هست شناسایی کند.
معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی با اشاره به برگزاری جلسه شورایعالی آموزش و پرورش در سطح کشور، اظهار کرد: در این جلسه، استانهای دیگر بهدلیل اینکه جلسات شورای آموزش و پرورش را برگزار کرده بودند، صاحب امتیاز شدند، اما خراسان رضوی به دلیل اینکه تعداد جلسات کمی داشت، نتوانستیم بهدرستی در شورایعالی جلوه کنیم بنابراین باید جلسات و مباحث بهگونهای دنبال شود که در سال بعد و در جلسه کشوری، حرفی برای گفتن داشته باشیم.
حجتالاسلاموالمسلمین علی عسگری بیان کرد: باید از زمینهایی که در قالب مولدسازی میتوان روی آن حساب کرد، آمار داشته باشیم بنابراین باید این آمار در بازه زمانی دو هفته احصا و به استانداری مکاتبه شود. قطعا با شهرداری و سایر بخشها مکاتبه کرده و آمادگی مولدسازی را اعلام میکنیم.
او با اشاره به اینکه باید از فرصت نیروی انسانی (مسئولان کشوری که در زمینه خراسان رضوی فعالیت داشته یا آشنایی دارند.) استفاده کنیم، افزود: پیگیری میکنیم که نماینده آستان قدس رضوی نیز در جلسات بعدی شورای آموزش و پرورش حضور داشته باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: رئیس جمهور پنج دستورکار مشخص برای استانداران و وزیر قائل شده است که بخش اولش این است که کاستیها در حوزه آموزش و پرورش شناسایی و در راستای توسعه عدالت فضاهای آموزشی و نصیب برابر آموزشی بهویژه در زمینه مدارس کانکسی و سنگی راهکار ارائه شود.
میکائیل باقری با بیان اینکه طبق تکلیفی که برنامه هفتم توسعه برای آموزش و پرورش قائل شده، فضای آموزشی استاندارد برای هر دانشآموز شش و نه دهم است، اضافه کرد: در حال حاضر میانگین کشوری پنج و دو دهم است، در حالی که این درصد در خراسان رضوی چهار و سه دهم است. باوجوداین هفده مورد از شهرستانهای این استان زیر این میانگین هستند.
او ادامه داد: برای اینکه سرانه شهرستانها را در این زمینه به سطح استان برسانیم، ۸۶۶۵ کلاس درس نیاز داریم. اما برای تحقق آن با چالشهایی روبهرو هستیم که بخشی از آنها در حال حل شدن است. از محل مولدسازی یازده ملک میتوانیم با مشارکت ادارهکل نوسازی و خیران، ۵۰۰۰ کلاس درس بسازیم، اما دو ملک از این تعداد مشکل دارند و هنوز در فرایند مولدسازی تکمیل نشدهاند.
باقری با بیان اینکه از ۵۰۰۰ کلاس درسی که میتوانیم بسازیم، فقط برای ۷۰۰ مورد آنها زمین داریم و غالب آنها در مشهد است، افزود: سه منطقه تبادکان، ناحیه یک و ناحیه ۷ استان از نظر سرانه آموزشی بیشترین نیاز را دارند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان بیان کرد: اکنون مصوبهای که نیاز داریم این است که اگر آموزش و پرورش فضای آموزشی نداشت، بقیه دستگاهها برای تأمین زمین موردنیاز این اداره با کاربری آموزشی مکلف شوند که مهمترین این دستگاهها آموزش و پرورش و آستان قدس رضوی هستند.
باقری افزود: موضوع دیگری که در استان مغفول مانده، قانونی است که انبوهسازان را مکلف کرده که به ازای ساخت هر دویست واحد، یک مدرسه بسازند، اکنون ۵۲ انبوهساز در استان داریم که حتی یک مدرسه هم نساختهاند و از شهرداری در این زمینه درخواست کمک داریم.
جاسم حسینپور، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی نیز در این جلسه، بیان کرد: طبق دستور رئیسجمهور باید در مدت یک سال، تمام مدارس سنگی، کانکسی، تخریبی بحرانی، مناطقی که با سرانه پایینتر از سه مترمربع هستند و کلاسهای با ۳۵ نفر دانشآموز، پروژههای نیمهتمام و در دست اجرا را ساماندهی کنیم.
او افزود: در این زمینه باید به فرمانداران و مسئولان شهرستانها اطلاعرسانی و جلساتی برگزار شود تا بتوانیم از ظرفیتهای مردمی نیز در کنار سایر دستگاهها استفاده کنیم ضمن اینکه افزایش تخصیص اعتبارات استانی نیز باید مدنظر قرار گیرد.
محدثه نجفی، معاون شهرسازی و معماری ادارهکل راه و شهرسازی استان نیز در جلسه بیان کرد: این اداره زمینهایی که با کاربری آموزشی دارد، آماده واگذاری است، اما در برخی از بافتها مالکیتی ندارد که مربوط به آستان قدس، شهرداری یا اشخاص است.