صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

برگزاری جشنواره «فیروزه» با رویکردی نوآورانه| توجه به هوش مصنوعی در طراحی عروسک‌های فرهنگی

  • کد خبر: ۳۱۸۴۵۵
  • ۰۶ اسفند ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۱
دوازدهمین دوره از جشنواره فیروزه با رویکرد نوآورانه برگزار شد، در این دوره برای نخستین بار از هوش مصنوعی در طراحی عروسک‌های فرهنگی استفاده شد و در کنار آن، ایده‌های نوآورانه از سوی نوجوانان به عنوان بخشی از محور‌های اصلی جشنواره مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش شهرآرانیوز، در این مراسم علیرضا نوری‌زاده دبیر این رویداد از به‌کارگیری هوش مصنوعی در ساخت کالای فرهنگی و عروسک برای اولین بار در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد.

نوری‌زاده با اشاره به رویکرد جدید این دوره، افزود: این دوره از جشنواره با رویکرد نوآورانه‌ای برگزار شد و به‌ویژه برای نخستین بار از هوش مصنوعی در طراحی عروسک‌های فرهنگی استفاده کردیم تا هنر و تکنولوژی در کنار هم قرار گیرند.

او همچنین به تغییرات ساختاری جشنواره اشاره کرد و توضیح داد: در این دوره، برای اولین بار ایده‌های ساخت کالای فرهنگی از سوی نوجوانان پذیرفته شد و آثار آنان به داوری گذاشته شد. در عین حال طراحی شخصیت نیز به عنوان یکی از موضوعات اصلی جشنواره مطرح شد.

دبیر این دوره از جشنواره در تشریح برگزاری اولین کارگاه هوش مصنوعی در طراحی عروسک در جایزه فیروزه خاطرنشان کرد: طرح عروسک‌ها با استفاده از هوش مصنوعی ساخته شدند و بخشی از ان‌ها تبدیل به عروسک شد.

وی همچنین احیای عروسک‌های سنتی، مانند عروسک دوتوک بلوچی را دیگر گام این دوره از جشنواره خواند.

نوری‌زاده در ادامه به اهمیت وفاق ملی در این جشنواره اشاره کرد و گفت: جایزه فیروزه فرصتی است تا هنرمندان از اقوام مختلف ایران، که هنر‌های دستی‌شان به فراموشی سپرده شده بود، دوباره در مرکز توجه قرار گیرند. این جشنواره نشان داد که فیروزه نه تنها مورد توجه دولت‌ها قرار دارد، بلکه تبدیل به نمادی از وفاق فرهنگی در کشور شده است. تا آنجا که در هر دوره مدیریتی و حتی در دوره کرونا مسیر خود را طی کرده است.

نوری‌زاده تأکید کرد که جشنواره فیروزه بر آموزش و توسعه هنرمندان در استان‌ها تمرکز دارد و افزود: این جشنواره پایان کار هنرمندان نیست، بلکه مسیری است که در طول سال ادامه می‌یابد و حمایت‌های دولتی از فعالان این حوزه فراهم می‌شود.

محسن جوادی، سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ادامه مراسم بیان کرد: اقتصاد فرهنگ و فناوری‌های نوین در جایزه‌ی فیروزه دنبال می‌شود. امیدوارم جایزه فیروزه در گام‌های بعدی و رویکرد بین‌المللی نیز داشته باشد و به رونق فعالیت محصولات فرهنگی و برآوردن نیاز‌های فرهنگی جامعه بپردازد، این یک فعالیت دوسویه است که به اقتصاد فرهنگ نیز کمک می‌کند.

جوادی به سه رویکرد اصلی در این جایزه اشاره کرد و گفت: سه رویکرد اصلی جایزه فیروزه شامل بخش ایده‌های فرهنگی استارتاپی، بخش کسب و کار‌های فرهنگی نوپا و همینطور بخش کسب و کار‌های فرهنگی تجاری شده است.

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد جایزه فیروزه توضیح داد: جایزه فیروزه با هدف رونق دادن به تولید و مصرف محصولات فرهنگی برگزار می‌شود که از جهات گوناگونی آسیب‌پذیر است. می‌دانیم در جامعه‌ای که اقتصاد آن به مشکل می‌خورد و نیاز‌های اولیه‌ی آن به سختی تأمین می‌شود، اولین جایی که ممکن است آسیب ببیند محصولات فرهنگی است.

او افزود: جایزه‌ی فیروزه در این اوضاع می‌تواند سهمی داشته باشد و به رونق محصولات فرهنگی کمک کند. هرچند به تنهایی نمی‌تواند کاری کند. فیروزه معنای خودش را از همین فعالیت‌های هنرمندان و مشارکت فرهنگی می‌گیرد.

جوادی خاطر نشان کرد: جایزه فیروزه گفتمانی است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره‌ی قبلی راه انداختند و به برنامه‌های معاونت فرهنگی افزودند. چه برنامه‌ی به جا و درستی است که امروز در راستای اهداف کلان فرهنگی ایشان پیش می‌رود.

او با تأکید بر توجه به مصرف کالا‌های فرهنگی درکنار تولید آن، گفت: آمار خوبی در مورد مصرف کالا‌های فرهنگی نداریم، لذا در حوزه‌ی مصرف این کالا‌ها هم باید فعالیت کنیم. با ایجاد تنوع مناسب در محصولات، تجاری سازی و ارزان رساندن به دست مصرف‌کنندگان، در سبد خانوار هم می‌توانیم نقش داشته باشیم. اشتغال فرهیختگان در حوزه‌ی تولید محصولات فرهنگی اهمیت دارد و سهم زیادی می‌تواند در مصرف کالای فرهنگی داشته باشد.

جوادی افزود: توان تولید کالای فرهنگی به خاطر تعداد زیاد هنرمندان و هنرورزان، ظرفیت بیشتری از ظرفیت مصرف فرهنگی ما در ایران است. در واقع توان تولید کالای فرهنگی زیادی داریم و اگر نتوانیم راه را هموار کنیم تا محصولات فرهنگی ما به سوی مردمان کشور‌های دیگر برود، شاید نتوانسته‌ایم به هدف و به سامان برسیم و پاسخ به تلاش افراد تولید کننده را نمی‌دهیم.

وی درباره نیاز مخاطبان به محصولات فرهنگی توضیح داد:۶-۷ میلیون ایرانی تحصیل کرده‌ی فرهیخته داریم که مهاجر هستند و خارج از کشور زندگی می‌کنند و در این حوزه نیاز و تقاضا دارند از آنجایی که گستره‌ی تمدنی وسیعی برای ایران وجود دارد و با بسیاری از همسایگانش تشابهات فرهنگی و هنری دارد، بازار خوبی می‌توانیم داشته باشیم.

از نکات برجسته این دوره، توجه ویژه به بخش ایده‌های نوجوانان بود که به نوعی نوآوری و خلاقیت جوانان را در عرصه کالا‌های فرهنگی مورد توجه قرار داد. این بخش به طور خاص برای حمایت از ایده‌ها و طرح‌های نو از سوی نوجوانان طراحی شده و نشان‌دهنده اهمیت مشارکت نسل جوان در صنعت فرهنگی کشور است.

بخش عروسک:

رتبه اول - درحوزه عروسک‌های معاصر -آذربایجان شرقی-فاطمه محمودی چروزی

رتبه اول - در حوزه عروسک‌های بومی و اقوام -گلستان -رحیمه کردکتولی

رتبه دوم - در حوزه عروسک‌های معاصر -تهران -مریم ابراهیم آبادی

رتبه دوم مشترک - در حوزه عروسک‌های بومی و اقوام -گلستان -عصمت خواجه

رتبه دوم مشترک - در حوزه عروسک‌های بومی و اقوام -قزوین -رقیه کاظمی

رتبه سوم مشترک _ در حوزه عروسک‌های بومی و اقوام-مازندران -سارا بهجتی

رتبه سوم مشترک - در حوزه عروسک‌های بومی و اقوام -خراسان شمالی -رقیه قره قاشلو

شایسته تقدیر - در حوزه عروسک‌های معاصر- ایلام - هایده هواسی

شایسته تقدیر - در حوزه عروسک‌های معاصر - خوزستان - بهناز پویان نسب

شایسته تقدیر - درحوزه عروسک‌های معاصر - البرز - صفورا نوفلاح

شایسته تقدیر - در حوزه عروسک‌های معاصر -چهارمحال و بختیاری - زینب هاشمی

شایسته تقدیر - در حوزه عروسک‌های معاصر - خوزستان - زینب موسوی

شایسته تقدیر - در حوزه عروسک‌هایی بومی و اقوام -سیستان و بلوچستان - زهرا جهان تیغ

شایسته تقدیر - در بخش عروسک‌های آئینی - آذربایجان غربی - محراب عبدالله زاده

شایسته تقدیر - در بخش عروسک‌های آئینی - آذربایجان غربی - اسرین ابراهیمی

اسباب بازی:

رتبه اول - تهران - عطیه دلیری

رتبه دوم- تهران - حامد علامتی

رتبه سوم - هرمزگان - زینب مشوش

رتبه شایسته تقدیر- تهران - حامد علامتی

نوشت افزار:

رتبه شایسته تقدیر- یزد - حسین رستگاری

هدایای فرهنگی:

رتبه اول مازندران - سیدرضا موسوی راد

رتبه دوم زنجان- عصمت علیرضایی

رتبه سوم قزوین- زینب محمدی

شایسته تقدیر- قزوین سکینه زارعی موینی

شایسته تقدیر- مازندران زهرا حبیبی

شایسته تقدیر - همدان مرضیه فرهادی

شایسته تقدیر- مازندران الهام افشان زاده

شایسته تقدیر - سیستان و بلوچستان محمود قاسمی وفا

ایده‌های نوجوانان:

شایسته تقدیر- قزوین مهدیه دیاله آبادی

شایسته تقدیر- قزوین سپیده فتاحی

شایسته تقدیر- قم عارفه الیاسی

شایسته تقدیر- اردبیل مبینا چراغعلی زاده

طراحی شخصیت و کاراکتر:

رتبه اول تهران - پوریا عالمی

رتبه دوم تهران- فرزانه طاهونی

رتبه دوم تهران- حامد اسدی

این جشنواره فرصت مناسبی برای شناسایی استعداد‌های برتر در صنعت کالا‌های فرهنگی بوده و به نوعی گامی مهم در ترویج محصولات فرهنگی ایرانی-اسلامی به حساب می‌آید.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.