به گزارش شهرآرانیوز، با بارش سنگین برف و افزایش نگرانیها درباره ناترازی انرژی، مدارس در بسیاری از مناطق کشور و همچنین مشهد برای چندمین روز متوالی تعطیل شدند؛ تصمیمی که اگرچه با هدف کاهش مصرف انرژی و حفظ منابع اتخاذ شده، اما زنگخطری جدی برای آینده تحصیلی دانشآموزان به صدا درآورده است. آیا صرفهجویی در مصرف انرژی به قیمت افت تحصیلی دانشآموزان تمام میشود؟
تعطیلی مدارس به منظور کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از خطرات ناشی از سردی شدید هوا صورت گرفته، اما تأثیرات مخربی بر روند آموزشی و تربیتی دانشآموزان میگذارد.
تعطیلی مدارس به عنوان یکی از راهکارهای کاهش مصرف انرژی در فصول سرد سال به شمار میآید، مدارس به دلیل ابعاد وسیع و استفاده از سیستمهای گرمایشی و روشنایی، مصرف بالایی دارند؛ لذا سادهترین راهکار رفع موقت ناترازی انرژی، تعطیلی آنهاست.
تعطیلی یکروزه مدارس میتواند به کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی مصرف انرژی منجر شود. این میزان کاهش میتواند تأثیر بسزایی بر کاهش بار در شبکههای انرژی و صرفهجویی در هزینههای عمومی داشته باشد.
اما نباید غفلت کنیم که باوجود مزایای انرژی، تعطیلی مدارس میتواند منجر به پیامدهای منفی عمیقی بر روند آموزشی شود:
تعطیلیهای مکرر، به ویژه برای دانشآموزان مناطق محروم، میتواند منجر به افت تحصیلی و ناامیدی نسبتبه آینده علمی آنها شود؛ دانشآموزانی که قادر به ادامه تحصیل به صورت آنلاین نیستند، ممکن است بهتدریج از روند آموزش خود عقب بمانند.
در حالی که برخی دانشآموزان میتوانند به کلاسهای آنلاین دسترسی پیدا کنند، بسیاری از آنها به دلایل مالی، عدم دسترسی به اینترنت پرسرعت و تجهیزات لازم، نمیتوانند از این فرصتها بهره ببرند و این امر میتواند به تشدید نابرابریهای آموزشی منجر شود.
تعطیلی مدارس به منظور صرفهجویی در مصرف انرژی ممکن است اقدامی ضروری به نظر برسد، اما آثار منفی آن بر آموزش و پرورش دانشآموزان باید جدی گرفته شود و سیاستگذاران باید به ایجاد تعادل بین نیازهای انرژی و حقوق آموزشی توجه کنند.
در این زمینه، با معاون ابتدایی آموزش و پرورش خراسان رضوی درباره چالشهای پیشروی دانشآموزان در تعطیلات و آموزشهای مجازی گفتوگو کردیم که در ادامه میخوانید.
زهرا شوشتری در گفتوگو با شهرآرانیوز، با بیان اینکه مدارس تعطیل نیستند بلکه فقط آموزشها غیرحضوری است، میگوید: به منظور بهبود فرایند یادگیری دانشآموزان، پس از بازگشت دانشآموزان به مدارس، مباحث آموزشدادهشده در کلاسهای مجازی، مجدداً در کلاسهای حضوری توضیح داده خواهد شد.
وی افزود: در صورتی که دانشآموزی در یادگیری مباحث موفق نباشد، کلاسهای فوقبرنامه خارج از زمان آموزشی رسمی، به ویژه در روزهای پنجشنبه، در حال برگزاری است. این دورهها به منظور کمک به دانشآموزان دربرابر افت تحصیلی طراحی شده و تحت نظارت معلمان مجرب برگزار میشود.
شوشتری همچنین اشاره کرد که طرح «حامی» به منظور نظارت بر عملکرد دانشآموزان و تشخیص نیازهای آموزشی آنها، در حال اجراست. در این طرح، دانشآموزانی که در دروس فارسی و علوم به کمک نیاز دارند، به صورت تجمیعی در کلاسها گرد هم میآیند و تحت آموزشهای ویژه قرار میگیرند.
معاونت آموزش ابتدایی استان تأکید کرد: خانوادهها میتوانند نظرات و نگرانیهای خود را درباره کیفیت تدریس معلمان از طریق کارشناسان آموزشی مطرح کنند. بازرسیهای مکرر از کلاسهای آموزشی به منظور ارزیابی روشهای تدریس معلمان در حال انجام است و راهکارهای لازم به آنها ارائه میشود.
وی گفت: در صورتی که انتظارات خانوادهها از معلمان برآورده نشود، کمیتهای ویژه جهت بررسی این موارد تشکیل و با خانوادهها در این زمینه گفتوگو خواهد شد. هدف اصلی ما ارتقای سطح تحصیلی دانشآموزان و رفع نقاط ضعف در فرایند یادگیری آنهاست.